În 2008 vindea de 300 de milioane de euro şi avea 5.000 de angajaţi. Acum se chinuie să nu dea faliment
În timpul unui interviu din 2007, Octavian Radu mă avertiza că generaţia mea greşeşte considerând că va câştiga din ce în ce mai mult în anii următori. Omul de afaceri povestea atunci despre ciclurile economice şi despre bula imobiliară din România, care se va sparge la un moment dat şi va dezechilibra toată economia. „Păcat că nu am fost mai consecvent“, spune acum Octavian Radu. La mai puţin de doi ani de la interviul cu avertismentul, începea să vândă companii din grupul RTC Holding, iar în 2009 Diverta, cel mai cunoscut business al său, intra în insolvenţă.
În ultimii cinci ani, cel mai grav afectate firme au fost cele controlate de antreprenori români, cum a fost cazul holdingului construit de omul de afaceri Octavian Radu, care în 2008 avea un rulaj de 300 de milioane de euro şi 5.000 de angajaţi, iar anul trecut mai deţinea trei firme pentru care aştepta vânzări de 30-35 de milioane de euro. „Nu mi-am putut imagina şi nu pot să-mi reproşez scăderea bruscă a vânzărilor. Aveam făcute simulări care arătau că la o scădere a vânzărilor de 30% eram încă pe profit. La minus 40% eram pe break-even. Nu cred că în 2009 brusc în România mulţi manageri au devenit proşti“, povestea anul trecut Octavian Radu, cel care îşi reproşează că în acea perioadă nu a pus bani deoparte şi a avut încredere într-o serie de oameni care l-au dezamăgit.
Acum este mult mai optimist: „Niciodată nu-mi pare rău după trecut. Evident, întotdeauna se poate mai bine. Şi ce dacă?!“. Povesteşte că s-a adaptat la criză prin reglarea costurilor la venituri mai mici şi prin reducerea datoriilor prin exituri. Acum lucrează la proiecte despre care nu vrea încă să vorbească.
Octavian Radu nu este singurul antreprenor român cu business de peste 100 de milioane de euro care şi-a văzut grupul căzând victimă crizei. RTC a fost însă printre primele grupuri mari ale căror probleme au început imediat după debutul crizei. Florin Panea, proprietarul lanţului de magazine Leonardo, cu afaceri de 136 de milioane de euro în 2009, a intrat în insolvenţă tot în aceeaşi perioadă, la presiunea creditorilor, având datorii de peste 100 de milioane de euro. Leonardo s-a redresat şi şi-a reluat expansiunea în 2011, după doi ani de reorganizări care au presupus închiderea de zeci de magazine şi disponibilizarea a sute de angajaţi. Leonardo are în prezent 150 de magazine, un nivel similar cu cel de dinainte de criză, dar este încă în perioada de reorganizare judiciară care are ca termen de finalizare luna septembrie 2014.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro