Maki Kaji, ,părintele Sudoku”, a murit la numai 69 de ani, lăsând în urmă celebrul joc din care el aproape că nu a câştigat nimic: ”Nu am devenit milionar, dar mă bucur că Sudoku este îndrăgit în întreaga lume”

Autor: Mara Rolea Postat la 05 septembrie 2021 64 afişări

Maki Kaji, ,părintele Sudoku”, a murit la numai 69 de ani, lăsând în urmă celebrul joc din care el aproape că nu a câştigat nimic: ”Nu am devenit milionar, dar mă bucur că Sudoku este îndrăgit în întreaga lume”

Creatorul japonez de jocuri, supranumit şi ,, părintele sudoku ”, a decedat de cancer biliar în ziua de 10 august 2021, la vârsta de 69 de ani. Succesul puzzle-ului sudoku, jucat astăzi zilnic de milioane de oameni, i se datorează în totalitate, scrie Financial Times.

Sudoku este un joc logic care se bazează pe combinaţii de cifre cuprinse între 1 şi 9, aşezat într-un pătrat cu coloane, sub formă unui puzzle. Obiectivul unui joc clasic de Sudoku este de a completa 9x9 grile cu cifre astfel toate fiecare coloană, fiecare rând şi fiecare căsuţă să conţină cifre între 1 şi 9. Puzzle-ul sudoku are o singură soluţie şi conţine de la primul cifre impuse de cel care a gândit puzzle-ul.

Maki Kaji afirmă că numele jocului ia venit în numai 25 de secunde, într-o zi când voia să meargă la cursele de cai. ,, Echipa mea mă bătea la cap să găsesc un nume, şi aveam de gând să merg la cursele de cai în acea zi, aşa că am creat numele în aproximativ 25 de secunde, ”mărturiseşte în 2008.

,, Părintele sudoku ”a divizat o frază japoneză, care s-ar traduce în ,, cifrele trebuie să fie singure” sau ,, cifre sunt limitate la o singură apariţie ”, şi a comprimat-o mai târziu în sudoku, care trebuie, , cifre singure ”. Ceea ce părea a fi o simplă inspiraţie de 25 de secunde a unui nume de joc sa transformat într-o industrie globală cu cărţi, cluburi, website-uri şi campionate mondiale.

Deşi s-a lăsat de facultate şi a lucrat într-o companie de print înainte de a fonda prima revistă-puzzle din Japonia, Kaji, alături de doi prieteni, s-a inspirat şi de această dată din cursele de cai, denumind revista Nikoli (a cărei nume complet este Puzzle Communication Nikoli), după un cal de curse care a şi câştigat cele 2.000 de guinee irlandeze în anul 1980. Nikoli se remarcă prin vasta combinaţie de jocuri independente, precum cuvintele încrucişate, care se bazează pe un anumit tip de limbaj şi pe alfabet, şi sudoku, devenit cel mai popular joc de logică din Japonia. Sudoku a devenit popular în Marea Britanie de abia în anul 2005, în ciuda existenţei îndelungate în alte părţi ale lumii.

Compania Nikoli îşi exprimă gratitudinea faţă de fondator într-o postare publicată pe website: ,,Cunoscut ca părintele sudoku, era adorat de iubitorii de puzzle-uri din întreaga lume şi am dori să ne exprimăm aprecierea faţă de voi toţi.”

Sudoku este un punct de referinţă în menţinerea logicii creierului şi a deplinătăţii facultăţilor mentale şi sunt estimaţi, în  mod regulat, aproximativ 100 de milioane de oameni care rezolvă puzzle-urile.Sudoku a devenit popular în afara Japoniei de abia după 20 de ani de la editarea revistelor cu puzzle-uri.

 Andrew Stuart, cofondatorul Syndicated Puzzles, care creează puzzle-uri pentru reviste, ziare şi website-uri, a ajuns la concluzia că sudoku este ,,suficient de diferit de cuvintele încrucişate”, astfel încât a ajuns pe placul vesticilor. Singura greşeală pe care Kaji a făcut-o în legătură cu puzzle-ul până la sfârşitul vieţii, a fost lipsa sa de interes legată de drepturile de autor asupra sudoku, pe care nu a manifestat-o, şi astfel nu a ajuns să se îmbogăţească de pe urma a ceea ce a dezvoltat de-a lungul decadelor. ,,Nu am devenit milionar, dar mă bucur că sudoku este acum îndrăgit de miliarde de oameni.” Stuart menţine o puternică admiraţie atât pentru Kaji, cât şi pentru sudoku, afirmând: ,,Lucrând la asta o perioadă, concluzia mea este că puzzle-ul este la fel de profund ca şahul.”

Simplitatea unui puzzle sudoku permite, de asemenea, diferite schimbări de reguli. Încă din 2006, în Marea Britanie se ţine campionatul anual de sudoku, unde participanţii sunt nevoiţi să rezolve 3 tipuri de sudoku a căror grile sunt în formă de termometru.

Wyne Gould, un fost judecător din Hong Kong şi bun prieten cu Kaji, care a contribuit la globalizarea sudoku în ziare, este de părere că Maki Kaji ,,nu a profitat destul de pe urma jocului– probabil din lipsa cunoştinţelor de business, dar cel mai probabil din prea multă modestie... A încercat să portretizeze Nikoli ca o mică afacere, desfăşurată mai mult ca hobby.” Sudoku nu testează doar cunoştintele pe care le însuşeşti, ci felul în care gândeşti.

Kaji a fost conştient de succes unic la puzzle-ului sudoku în Nikoli, iar în 2007 a afirmat următoarele: ,, Problema este că ceva ca sudoku nu apare decât o dată la 100 de ani. ”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
refuz

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.