Managerul strain sfinteste locul
Dezvoltarea pietei de electronice si electrocasnice forteaza maturizarea interna a celor mai importante companii din domeniu. Dupa ce au crescut pe principii antreprenoriale, la conducerea Altex, Domo si Flanco vine o noua categorie de manageri.
Dezvoltarea pietei de electronice si electrocasnice forteaza maturizarea interna a celor mai importante companii din domeniu. Dupa ce au crescut pe principii antreprenoriale, la conducerea Altex, Domo si Flanco vine o noua categorie de manageri.
Acum un an, Flamingo isi facea intrarea la Bursa de Valori Bucuresti, dupa o oferta publica initiala despre care nu s-ar putea spune ca a trecut tocmai neobservata. Dimpotriva. Numai ca putini dintre cei care au suprasubscris atunci oferta Flamingo isi imaginau cum va evolua compania in doar 12 luni. La bursa, cotatia actiunilor a scazut, dar pe piata Flamingo s-a transformat dintr-un mare vanzator de IT&C, intr-un important retailer de electronice si electrocasnice, odata cu preluarea Flanco.
Dar dezvoltarea afacerii a implicat si o schimbare de management. Incepand de luna viitoare, de partea de retail a grupului Flamingo se va ocupa cehul Jiri Rizek, fostul general manager al lantului Dixons/Electroworld din Cehia. Astfel se indeplineste un vis mai vechi al lui Cornel Marian, actualul director general al Flanco si reprezentant al companiei de investitii Oresa Ventures, cel mai important actionar al retelei de electrocasnice inainte de fuziunea cu Flamingo.
"Tot retailul, nu numai cel de electronice si electrocasnice, se profesionalizeaza", comenteaza Cornel Marian. Sunt noi directii, noi promotii, noi provocari si este nevoie de oameni cu experienta in retail, isi justifica el cautarea unui manager pentru compania pe care inca o mai conduce. De ce unul strain? E simplu. "Nu gasesti oamenii potriviti aici. Nu a facut nimeni dezvoltari comerciale de mare anvergura", spune Marian.
Decizia de a aduce un manager strain la Flanco a fost luata inca de anul trecut, inainte de a avea loc fuziunea cu Flamingo. In octombrie 2005, Marius Ghenea, cel care a condus compania mai bine de trei ani, pleca de la Flanco. La acea vreme, Cornel Marian prelua fraiele afacerii, insa doar pentru a asigura un interimat pana la gasirea unui nou manager.
"Planul este sa recrutam un CEO pentru 3-5 ani", spunea pe atunci Marian, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin, detaliind ca "suntem in cautarea unui manager de top din industria asta din Europa sau a unui manager de top din Romania". Cea de a doua varianta a picat intre timp. De fapt, dupa discutia amintita a mai avut loc un eveniment important - fuziunea afacerii Flanco cu Flamingo, anuntata la finele anului trecut, valoarea tranzactiei fiind evaluata la 30-40 de milioane de euro.
Din acest punct, insa, lucrurile s-au complicat. Din cei doi retaileri specializati a rezultat un grup cu mai multe directii de business, a caror unica administrare a devenit tot mai dificila. De aici si pana la cautarea unui manager cu experienta nu a mai fost decat un pas. Chiar daca la prima vedere Jiri Rizek este omul potrivit la locul potrivit - printre altele a mai lucrat 12 ani la Philips si JVC, iar Dixons este unul dintre cei mai mari jucatori din retailul european de electrocasnice -, misiunea sa nu este dintre cele mai usoare.
Rizek - care va ocupa pozitia de managing director retail in cadrul grupului Flamingo - va avea de recuperat un important handicap. Pana in 2003, Flanco a fost numarul unu pe piata de electrocasnice. Din 2004, insa, strategia adoptata, prea prudenta dupa unii analisti, l-a facut sa piarda teren in fata principalilor concurenti, Altex si Domo, care l-au si depasit. Acum, dupa fuziune, si Flanco mizeaza pe deschiderea de magazine de mari suprafete, o strategie adoptata de rivalul Altex inca de acum doi ani, prin lansarea conceptului Media Galaxy.
Potrivit obiectivelor Flamingo, anuntate saptamana trecuta, in urmatorii trei ani suprafata totala de vanzare a grupului va trece de 60.000 de metri patrati, de la 36.000 mp cat are in prezent, cresterea venind in special din implementarea noului concept de magazin. Care ar fi in acest context atuurile lui Rizek? "Isi va folosi experienta pe care o aduce din Dixons", este de parere Cornel Marian. Teoretic, restructurarea grupului si numirea noului manager par sa se fi intamplat la locul si momentul cel mai potrivit.
2006 este un an dificil pentru piata de electrocasnice, iar cresterile spectaculoase din anii anteriori ar putea deveni istorie. Daca anul trecut piata de electronice si electrocasnice a fost de 800-850 de milioane de euro, nu este exclus ca anul acesta sa nu treaca de pragul de 800 de milioane, dupa cum estima recent Dan Ostahie, presedintele actualului numar unu, Altex. "Competitia este din ce in ce mai dura si marginile de profit nu ne mai permit sa facem greseli. Trebuie ca totul sa fie perfect", spune si Lorand Szarvadi, CEO al Domo.
In aceste conditii, este de asteptat sa apara schimbari si in conducerea concurentilor? Cornel Marian spune ca nu: "Pentru un antreprenor este mai greu sa lase fraiele afacerii". Asa sa fie? Lorand Szarvadi, care este si unul dintre principalii actionari ai companiei, a dezvaluit pentru BUSINESS Magazin ca Domo se afla in plin proces de recrutare a unui manager de operatiuni, "posibil strain, cu experienta intr-un domeniu similar, adica retail specializat. Nu neaparat de electrocasnice".
Un alt semn ca specializarea din cea in ce mai pronuntata a comertului creeaza nevoia de manageri specialisti. "Trebuie restructurata putin toata organigrama companiei", explica Lorand Szarvadi. Si directorul Domo este de parere ca gasirea unui executiv roman cu experienta este aproape imposibila. "Nu cautam neaparat un manager strain", spune Szarvadi, "dar pot sa va spun dupa 20 de interviuri, ca este foarte greu sa gasesti un om potrivit, inclusiv intre straini".
In schimb, Dan Ostahie se declara partizan al ideii identificarii unor manageri romani in pozitiile cheie din retail si isi exprima convingerea ca in
Consolidarea companiilor are loc atat in contextul conditiilor dificile de pe piata, cat si in perspectiva unei viitoare vanzari. Chiar daca nu o declara raspicat, ipoteza nu este exclusa insa de nici unul dintre jucatori. "Pe un orizont de timp de cinci ani, o companie din retail are doar doua optiuni: sa intre in parteneriat cu un alt grup mai mare sau sa devina ea insasi un jucator regional", spune Dragos Cinca, fondator si principal actionar al Flamingo.
De altfel, compania - dupa integrarea Flanco - are printre actionari fonduri de investitii, care vor dori la un moment dat sa iasa din afacere. Cum compania este cotata la bursa, exit-ul va fi relativ usor de facut. "Strategia este sa construim o firma puternica", spune Cornel Marian, "daca la un moment dat vor aparea investitori dornici sa o cumpere, pot incerca la bursa".
Si Domo are printre actionari un fond de investitii - RAEF, cu 20%. "Poate vom lista sau poate vom vinde compania, nu excludem nici o varianta", spune Szarvadi, explicand, totusi, ca anul acesta nu se va intampla nimic din toate astea.
In schimb, Dan Ostahie spunea luna trecuta ca, din cauza scaderii pietei, a amanat intentia de vanzare a unei parti din companie, pentru ca interesul potentialilor investitori a scazut. "Asteptam rezultatele de la finalul acestui an, dupa care o sa hotaram daca vrem sa ne listam la bursa, vindem catre un fond de investitii sau catre un investitor strategic." Dar pana la venirea investitorilor strategici, proprietarii lasa loc unor "manageri strategici".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro