„O piaţă din ce în ce mai educată”

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 22 noiembrie 2018 321 afişări

Aşa descrie Adrian Garofeanu, director comercial al Knauf Insulation, piaţa de vată minerală din România. Compania pe care o conduce a intrat pe piaţa Locală în urmă cu 10 ani şi a ajuns, în 2017, la o cifră de afaceri de 13 milioane de euro.

„O piaţă din ce în ce mai educată”

„Avem şi vom avea în continuare o relaţie directă atât cu constructorii, cât şi cu dezvoltatorii, doar că această relaţie nu are o dimensiune comercială“, spune Adrian Garofeanu, explicând modelul de business al producătorului de soluţii de izolaţie. „Fără o dimensiune comercială pentru că noi vindem produsele doar prin intermediul distribuitorilor.“

Knauf Insulation, divizia de vată minerală a grupului german Knauf, a avut afaceri de 13 milioane de euro în România anul trecut. Grupul Knauf este unul dintre cei mai mari producători din lume de soluţii de izolaţie, având în componenţă peste 40 de fabrici situate în 15 ţări, peste 5.000 de angajaţi şi o cifră de afaceri de aproximativ 2 miliarde de euro.

Pe piaţa locală, compania a devenit unul dintre principalii furnizori de vată minerală pentru aplicaţii precum acoperişurile plate de tip terasă şi termoizolarea faţadelor. De altfel, produsele şi soluţiile Knauf Insulation au fost integrate în proiecte de referinţă precum Timpuri Noi Square, Oregon Park, concept store Lidl, Vox Timişoara, One Tower sau Skanska Tower. Ca structură, portofoliul Knauf Insulation cuprinde peste 30% vată minerală de sticlă, utilizată pentru acoperişuri înclinate, pereţi de compartimentare, faţade ventilate, restul fiind reprezentat de vată minerală bazaltică, pentru faţade de contact, acoperişuri plate (industrial, centre logistice), faţade ventilate (office) şi accesorii Homeseal LDS, Heraklith, acoperişuri verzi, izolaţii tehnice şi produse destinate termoizolării plafoanelor de garaje, a subsolurilor sau a spaţiilor tehnice.

Potrivit ZF, vata minerală a devenit în ultimul an un magnet pentru investiţiile în producţie, după ce grupul danez Rockwool şi francezii de la Saint-Gobain au anunţat că investesc împreună peste 50 de milioane de euro pentru noi fabrici. Piaţa de profil a cumulat o cerere de peste 7 milioane de metri cubi în 2016. Din rândul producătorilor de vată minerală în România face parte şi AdePlast (companie deţinută de Marcel Bărbuţ), cu trei platforme industriale situate în Oradea, Ploieşti şi Roman.

În 2008, atunci când Knauf Insulation a intrat pe piaţa din România, consumul de vată minerală se situa la un volum de 71.000 tone şi o valoare de circa 81 de milioane de euro; doi ani mai târziu, piaţa ajungea la cei mai scăzuţi indicatori comerciali din ultimul deceniu: până la 50.000 de tone în volum şi 38 de milioane de euro în valoare. A fost un punct de cotitură, piaţa de vată minerală crescând apoi treptat şi ajungând, în 2016, la volume de 92.000 de tone şi la o valoare de 58 milioane de euro.

„În acord cu evoluţia consumului intern de vată minerală, de la aproximativ 92.000 tone în 2016 la 109.000 tone estimate pentru 2018, am observat că obiceiul de consum s-a schimbat în favoarea utilizării materialelor de izolaţie mai prietenoase cu mediul şi mai eficiente pentru aplicaţiile în care sunt utilizate, pentru un aport sporit de confort termic şi acustic, cât şi pentru siguranţă în caz de incendiu”, notează Adrian Garofeanu, directorul comercial al Knauf Insulation România. „La o scară mai mare, în Uniunea Europeană, clădirile sunt responsabile de 40% din consumul de energie şi 36% din toate emisiile de carbon. Cererea de renovare este în creştere, iar directivele Uniunii Europene impun crearea de noi măsuri în scopul creşterii eficienţei energetice, concomitent cu acţiunile de combatere a schimbărilor climatice.”

Cele mai performante pieţe pentru Knauf sunt Marea Britanie, Franţa şi Malaysia. Reprezentanţii companiei spun că noile fabrici din Franţa şi Malaysia vor contribui semnificativ la expansiunea companiei, prin intermediul soluţiilor livrate către clienţii din Europa şi Asia. Investiţia de 110 milioane de euro din Moselle (Franţa) este programată pentru finalizare în 2019, având o capacitate de producţie de 110.000 de tone de vată minerală bazaltică, cantitate suficientă pentru a renova 25.000 de case. „Comparativ, guvernul francez îşi propune să crească performanţă energetică a clădirilor prin reabilitarea a 500.000 de imobile în fiecare an. Unitatea din Malaysia are ca termen de finalizare anul 2020 şi va produce 75.000 de tone de vată minerală pe an. Deoarece piaţa respectivă este destul de segmentată, există acces facil la port prin proximitatea faţă de Singapore, iar nivelul produselor locale este slab calitativ, putem vorbi de perspective foarte bune în această zonă”, subliniază Adrian Garofeanu.

„Beneficiarul e mai educat, vorbeşte cu meşteri sau merge în magazine, înţelege mai bine care produse sunt mai de calitate”, spune Adrian Garofeanu. „Acest lucru nu se întâmpla înainte. Avem o piaţă din ce în ce mai educată.”

Un studiu realizat de compania de cercetare de piaţă InterBiz arată că piaţa vatei minerale va înregistra o scădere uşoară în 2019, însă perspectivele pe termen mediu sunt optimiste. Astfel, conform estimărilor pentru următorii patru ani, acest segment va înregistra creşteri de 4% pe an atât în volum, cât şi în valoare. Directorul comercial al Knauf Insolation spune că până în 2022 va exista o creştere a pieţei determinată de construcţia magazinelor, de evoluţia sectorului imobiliar, dar şi de creşterea puterii de cumpărare.

Compania operează două depozite logistice, la Bucureşti şi Curtici, pentru a eficientiza trasportul produselor care sunt aduse de la fabrici din Serbia, Cehia, Slovenia, Slovacia sau Turcia. Ca strategie de business, Adrian Garofeanu vorbeşte de creşterea capacităţii pe liniile existente şi nu de investiţii în noi unităţi de producţie.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.