În prima zi pe care a avut-o la un nou job, Choe Peng Sum a primit o singură misiune: „Să faci mulţi bani pentru noi.” - descrie un articol publicat pe BBC începutul parcursului profesional al unui om care a dezvoltat un imperiu în industria serviciilor.
După 20 de ani, Frasers Hospitality, businessul pe care îl conduce, a devenit unul dintre cei mai furnizori globali de apartamente high-end de închiriat, cu servicii precum cele furnizate de hoteluri. Afacerea are în portofoliu 148 de proprietăţi răspândite în capitalele a 80 de oraşe, precum şi în hub-uri financiare din Europa, Asia, Orientul Mijlociu şi Africa.
La momentul în care Choe a fost numit să lanseze şi să conducă acastă companie, Asia se afla în boom economic, cu economii tigru precum Hong Kong, Coreea de Sud, Taiwan şi Singapore. Pe măsură ce Frasers se pregătea să deschidă primele două unităţi în Singapore, în 1997, criza financiară asiatică a lovit, iar oamenii au început să îşi piardă brusc locurile de muncă şi să înceteze să mai călătorească.
Choe îşi aminteşte că îşi întreba angajaţii dacă voiau într-adevăr să lucreze în continuare în firma lui, în contextul în care exista riscul să nu fie plătiţi. „Mi-au spus că vor să deschidem, chiar dacă îi pot plăti sau nu”. Pentru a supravieţui, Choe i-a convins pe reprezentanţii consiliului director al firmei, grupul de proprietăţi Frasers Centrepoint, să deschidă apartamente cu servicii incluse în loc de hoteluri - parţial fiindcă obţinerea permisiunii de funcţionare astfel în Singapore era mai uşor. Simţea de asemenea că aceasta era o nişă neexploatată.
Cele 412 apartamente deţinute atunci de companie au devenit foarte rapid solicitate, iar gradul de ocupare a ajuns la 70%, apoi la 90%. Choe explică popularitatea apartamentelor cu servicii: „Dacă oamenii stau undeva pentru doar câteva zile, stau fericiţi în hoteluri, dar dacă vor sta undeva între o lună şi opt luni, vor începe să simtă că pereţii camerei de hotel ”se vor închide peste tine”.” Acum, Choe are alt tip de provocări, printre care preferinţelor celor din generaţia millennials şi popularitatea din ce în ce mai mare a platformei Airbnb. ”Nu voi subestima niciodată Airbnb”, spune el.
El a observat că acesta nu a avut deocamdată un impact semnificativ al businessului - corporaţiile preferă în continuare să îşi cazeze angajaţii în apartamente de acest tip fiindcă pot garanta astfel siguranţa lor. Dar este posibil ca acest lucru să se schimbe, recunoaşte Chloe în interviul acordat BBC.
”Am două fiice care folosesc Airbnb; când am fost într-o vacanţă de familie la Florenţa, am plătit 330 de euro pe camera în care eram cazaţi, iar fiica mea plătise 80 de euro pentru o cameră aflată în apropiere, luată prin Airbnb.”
În 2015, grupul a cumpărat Malmaison Hotel du Vin, un grup hotelier britanic, specializat în dezvoltarea proprietăţilor încărcate istoric în hoteluri boutique.
În prezent, Choe spune că în continuare trage învăţăminte din experienţele lui din tinereţe: a studiat printr-o bursă furnizată de hotelul Shangri pentru a studia la Universitatea Cornwell din Statele Unite ale Americii - s-a întors apoi în Asia pentru a învăţa despre industria ospitalităţii. ”Sunt recunoscător pentru aceste experienţe. Atunci când intrii într-un hotel, imediat după aceea îţi dai seama ce funcţionează şi ce nu.”