Omul dezvolta locul

Postat la 11 aprilie 2006 1 afişăre

De la o agentie imobiliara pana la biroul unui dezvoltator nu este decat un pas. Pe care cativa brokeri cu experienta l-au si facut. S-ar putea chiar spune ca e un pas mic pentru om, dar urias pentru cariera.

De la o agentie imobiliara pana la biroul unui dezvoltator nu este decat un pas. Pe care cativa brokeri cu experienta l-au si facut. S-ar putea chiar spune ca e un pas mic pentru om, dar urias pentru cariera.

 

A fost pur si simplu o decizie de cariera", explica Muler Onofrei motivul pentru care a plecat din agentia imobiliara Eurisko la compania americana ProLogis. Fost manager al departamentului de spatii industriale al Eurisko, Onofrei a preluat pozitia de country officer in cadrul dezvoltatorului de spatii logistice, care a lansat recent primul proiect pe piata romaneasca. "ProLogis este o companie cu greutate", iar posibilitatea de a lucra pentru unul dintre marii dezvoltatori de spatii industriale a fost o provocare pentru Onofrei. "Este un birou nou, acum am mai multe responsabilitati organizatorice." De la tranzactionarea spatiilor industriale, Onofrei este acum mai implicat in partea de dezvoltare a acestora. "Voi coordona activitatea de valorificare, dar si partea de gasire a unor noi oportunitati, cum ar fi achizitia de terenuri", explica reprezentantul ProLogis.

 

Cooptarea in randul developerilor a unor oameni care au activat in agentii imobiliare este o tendinta relativ noua pe piata romaneasca. Pana acum, o mare parte a companiilor straine care au intrat pe piata imobiliara autohtona operau mai mult prin birourile regionale decat prin companii locale. Efervescenta din ultimii ani, care a transformat o piata imobiliara oarecum amortita intr-una foarte activa, cu tranzactii de mare anvergura si cu multe fonduri dornice sa infiga steagul in Romania, a facut ca multe companii sa deschida reprezentante locale.

 

Un exemplu este cel al fondului austriac de investitii Europolis. La trei ani de la prima afacere in Romania - achizitia imobilului de birouri Europe House (mai cunoscut ca sediu al operatorului de telefonie mobila Orange) pentru circa 30 de milioane de dolari -, Europolis si-a deschis oficial, saptamana trecuta, biroul din Romania. Director general al acestuia este Stefan Gheorghiu, fost angajat vreme de opt ani al celei mai importante companii de consultanta imobiliara din Romania, Colliers International. "Am lucrat un an pentru Colliers in Mexic. Acolo am vazut care este evolutia unui agent imobiliar, de la junior la «top real estate agent» si care este pasul urmator. Este mai interesant sa fiu implicat in dezvoltare decat in tranzactii", marturiseste Gheorghiu.

 

In general, fondurile de investitii imobiliare prefera sa achizitioneze de la developeri un imobil gata construit si inchiriat. Insa cele mai bune cladiri construite in Romania fie au fost deja cumparate, fie nu sunt oficial de vanzare. Practic, fondurile de investitii se confrunta cu o situatie relativ unica: lipsa unor cladiri pe care sa le poata achizitiona. Implicarea alaturi de developeri in constructia si inchirierea cladirii s-a impus, astfel, de la sine. Europolis, bunaoara, negociaza cu mai multi investitori implicarea in cateva proiecte a caror valoare cumulata este de circa 300 de milioane de euro.

 

Tot de la Colliers a plecat si Nicoleta Radu, dar la o companie romaneasca, in cadrul careia se ocupa acum de dezvoltarea imobilelor de birouri parte a proiectului Baneasa Investments, controlat de oamenii de afaceri Gabriel Popoviciu si Radu Dimofte. "Este un proiect foarte-foarte mare si a fost o provocare sa incep de la zero lucrul la un centru de afaceri", explica Nicoleta Radu.

 

Baneasa Business & Technology Park ar urma sa fie dezvoltat, intr-o perioada de cinci ani, in mai multe etape, pe un teren cu o suprafata de 12 hectare si va cuprinde 11 cladiri de birouri din clasa A si A plus, cu o suprafata totala de 160.000 de metri patrati. "Obiectivul meu este de a scoate proiectul cat mai repede si de a-l face cat mai bine", spune Radu. Oportunitatea trecerii de la activitatea de brokeraj la cea de dezvoltare a venit intr-o perioada in care se afla in cautarea unei noi provocari.

 

"La vechiul loc de munca eram agent, aveam o piata la dispozitie, mai multe cladiri de birouri si o lista de clienti. Deja ajunsesem la un punct in care simteam nevoia sa fac ceva mai mult", adauga Nicoleta Radu. Mai mult isi doreste si Mihai Ghircoias, seful departamentului de birouri de la CB Richard Ellis - filiala din Romania a celei mai mari companii de consultanta si brokeraj din lume. El va deveni, la sfarsitul acestei luni, country manager al unui dezvoltator care inca nu este prezent pe piata romaneasca - A1 Immobilien. "Este un pas pe care il face la un moment dat orice agent care-si doreste sa faca mai mult decat sa tranzactioneze niste spatii", spune el.

 

Evolutia brokerilor imobiliari catre developeri este fireasca, apreciaza si consultantii in domeniul resurselor umane. "Am discutat cu unii consultanti romani si cred ca sunt cateva persoane care ar face fata cu brio in activitatea de dezvoltare", apreciaza Ulrik Rasmussen, regional consultant in cadrul Pedersen & Partners, companie de recrutare de manageri. "Nu este neaparat primul pas (pentru un broker - n.r.), dar este unul pe termen lung", considera reprezentantul Pedersen & Partners, care s-a ocupat de recrutari pentru companii ca GTC - unul dintre cei mai importanti dezvoltatori de pe piata romaneasca - sau compania Global Finance, care a lansat recent un fond de investitii destinat pietei de real estate.

 

Consultantul in resurse umane George Butunoiu considera ca alegerea unui om pentru conducerea unui developer depinde insa si de proiectele pe care ar urma sa le dezvolte compania in cauza. "Ideea e simpla: cu cat vorbesti de sume mai mari, cu atat vrei sa ai acces la clienti mari, de obicei inaccesibili celor mai multi dintre agentii imobiliari romani", spune Butunoiu.

 

El apreciaza ca cea mai mare parte a agentiilor imobiliare romanesti sunt conduse de proprietari sau fondatori, care se ocupa de mari proiecte si au acces la investitori importanti, dar nu au interesul sa renunte la propria afacere pentru a deveni angajatii altor companii. De aceea, de multe ori sunt preferati managerii straini.

 

"Exista si proiecte pentru care nu e nevoie de straini, ci de oameni care sa cunoasca specificul pietei locale, cum ar fi - de exemplu - dezvoltarile rezidentiale", precizeaza Butunoiu. Cert este ca, dupa cum spune si Muler Onofrei, este o tendinta ca dezvoltatorii internationali sa angajeze oameni din industrie. "Este normal. Daca ai nevoie de un om local, te duci la cei care cunosc piata." Iar dintr-o agentie imobiliara pana in biroul unui dezvoltator nu e decat un pas.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Omul dezvolta locul
/actualitate/omul-dezvolta-locul-1005457
1005457
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.