Pionierat în oftalmologie
Cu peste 140 de ani de inovaţie pe piaţa internaţională de oftalmologie, Compania Farmaceutică Théa, Fondată de familia Chibret, îşi continuă pionieratul, din 2008 şi în România, folosindu-se de două resurse preţioase: cea umană şi cea tehnologică. Ce datorie şi-a asumat, ca lider al pieţei locale, faţă de pacienţi şi ceilalţi jucători din industrie?
„Când eşti lider într-o piaţă, în general toate luminile reflectoarelor sunt pe tine. Ceilalţi jucători, de cele mai multe ori, caută să îţi analizeze acţiunile, pe unele să le copieze, dorindu-şi să găsească cât mai rapid calea care pe tine te-a propulsat pe primul loc”, spune Radu Tudor, director general al Théa Pharma România. Odată ajuns lider, adaugă el, ai o mare datorie morală. Faţă de pacienţi, de medici şi faţă de ceilalţi jucători, aşa că trebuie să te asiguri că valorile tale morale sunt extrem de sănătoase. „Ca lider, poţi impune un trend în piaţa respectivă şi trebuie să te asiguri că ceea ce impui este valoros din punct de vedere moral. Dacă se ştie că la Théa oamenii sunt preţuiţi, produsele au cea mai înaltă calitate, că se investeşte în educaţia ştiinţifică a tinerilor oftalmologi sau în diverse acţiuni de CSR, toate acestea vor fi replicate într-o mai mică sau mai mare măsură de ceilalţi jucători. Când eşti lider, poţi fi asimilat unui părinte: nu poţi insufla o anumită conduită dacă tu însuţi nu o adopţi.”
Despre atuurile care au contribuit la poziţionarea companiei în topul jucătorilor din piaţa locală de oftalmologie, Radu Tudor spune că sunt foarte multe aspecte de luat în considerare, „însă, dacă ar fi să mă gândesc la cele mai importante, aş menţiona spiritul antreprenorial, dorinţa de a inova, parteneriatul dezvoltat de-a lungul anilor cu oftalmologii şi pacienţii, şi nu în ultimul rând, maniera în care oamenii sunt preţuiţi şi valorizaţi în cadrul companiei noastre”.
Pentru a reuşi să inoveze în continuare, compania se foloseşte tot mai mult şi de noile tehnologii. „Utilizăm din ce în ce mai multe programe care se folosesc de inteligenţa artificială, în special programe tip business intelligence. Inteligenţa artificială ne ajută să facem diverse analize, din ce în ce mai complexe, şi să eliminăm cât mai multe dintre activităţile repetitive, lipsite de valoare. Recent, am implementat un program care învaţă să citească anumite documente, să extragă informaţii relevante din acestea şi să le înregistreze. Ne economiseşte foarte mult timp şi permite colegilor mei să dedice acel timp unor acţiuni mai utile companiei, precum conceperea anumitor strategii. Şi da, având o încărcare mai mică, să fie mai odihniţi şi mai relaxaţi.” Până în momentul de faţă, AI-ul i-a demonstrat că poate fi un excelent ajutor al speciei noastre şi nu un „distrugător” de profesii. „Rămâne de văzut în viitor.”
Cât despre provocările pieţei, Radu Tudor spune că, „în prezent, în România, una dintre cele mai mari provocări căreia trebuie să îi facem faţă e reprezentată de baza limitată de selecţie pe care o avem pentru a ne găsi noi colegi”. Suplimentar provocărilor ce ţin de resursa umană, în industria farma, adaugă el, te loveşti de o taxare excesivă şi o birocraţie de-a dreptul obositoare, şi „mai trebuie să treacă ceva timp până să simţim statul ca pe un partener”. Taxa clawback, continuă Radu Tudor, depăşeşte de atâţia ani pragul de 30% din preţul de producător, iar presiunea exercitată de autorităţi asupra preţurilor este foarte mare. În plus, spune el, există o serie de produse pe care compania le are portofoliu în alte ţări şi pe care nu le pot lansa în România tot din cauza preţului impus de minister, tratamente care, chiar dacă unele au alternative aici, ar fi extrem de utile pacienţilor, „în special celor cu glaucom. Avem nevoie de o strategie naţională şi în domeniul farmaceutic, ca şi în cazul multor alte domenii, strategie care, din păcate, se lasă îndelung aşteptată”.
Legat de priorităţile companiei pe viitor, „poate că vă aşteptaţi să vă spun că una dintre ele este să ne menţinem poziţia de lider. Pentru noi nu este atât de relevant. Mai important este să ne asigurăm că avem un business sănătos şi ne menţinem valorile şi mentalitatea în pofida expansiunii cifrei noastre de afaceri, că nu adoptăm abordarea orientată exclusiv către profit a anumitor companii listate la bursă, dar şi că rămânem aceeaşi companie flexibilă orientată către pacient, medic şi echipă. Se va putea discuta oricând la un congres cu domnul Chibret şi vom continua să lansăm pe piaţă aceleaşi produse inovative, înalt calitative. În plus, vrem să rămânem un reper moral în piaţa oftalmologică”, încheie Radu Tudor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro