Producătorul de materiale de construcţii TeraPlast a realizat în primele trei luni din 2022 un profit net de 6,8 mil. lei, în scădere considerabilă faţă de T1/2021. Cifra de afaceri a crescut cu 58%, la 170,5 mil. lei
Grupul TeraPlast a raportat pentru primele trei luni din 2022 un profit net de 6,8 mil. lei, comparativ cu profitul de 200,6 mil. lei din T1/2021, în contextul în care veniturile din contractele cu clienţii au crescut cu 58% în aceeaşi perioadă, la 170,6 mil. lei, potrivit datelor din raportul trimestrial publicat marţi după-amiază la Bursa de Valori Bucureşti
Profitul de 200,6 mil. lei din T1/2021 include însă şi profitul excepţional realizat din finalizarea vânzării diviziei de produse din oţel (TeraSteel şi Wetterbest). Doar pe business-urile care fac parte acum din structura grupului, profitul net din T1/2021 a fost de 11,7 mil. lei, în acest caz scăderea din T1/2022 faţă de T1/2021 este de 41,9%.
Marţi, înaintea publicării raportului, acţiunile TRP au scăzut cu 2,74%, pe un rulaj de 436.300 de lei, arată datele BVB.
“Marjele operaţionale, deşi în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, sunt într-o îmbunătăţire semnificativă faţă de ultimul trimestru încheiat (T4/2021). Acest lucru dovedeşte rezilienţa operaţiunilor grupului având în vedere schimbarea radicală a contextului economic în T1/2022 faţă de anul precedent. Evoluţia lunară arată o accelerare a marjelor operaţionale în martie faţă de ianuarie şi februarie, cu o perspectivă bună pentru trimestrele viitoare”, menţionează TeraPlast Bistriţa în raportul de la BVB.
Cifra de afaceri a crescut inclusiv ca urmare a demarării producţiei în noi unităţi în urma investiţiilor realizate. În ciuda scăderii profitului faţă de T1/2021, grupul se aşteaptă să realizeze bugetul aprobat pentru întreg anul 2022, “ţinând cont de faptul că prognoza trimestrială a fost construită pe o altă sezonalitate decât în anii precedenţi, luând în calcul şi începerea producţiei în noua unitate de ţevi de apă şi gaz în trimestrul al doilea”.
Scăderea faţă de profitul record din T1/2021 a fost generată de o reducere relativă a marjei la segmentul Instalaţii şi de un rezultat negativ al diviziei de ambalaje flexibile. Aceasta a fost compensată parţial de creşterea accelerată a vânzărilor, aproape de recordul absolut trimestrial din T3/2021 (cu 4% mai puţin) şi îmbunătăţirea marjelor faţă de T4/2021.
Divizia de ambalaje flexibile, care include şi ambalajele biodegradabile, reprezintă unul dintre segmentele noi în cadrul grupului, care încă suportă costurile de operaţionalizare a liniilor de producţie şi de eficientizare a unor active provenite din fuziuni şi achiziţii.
EBITDA (profitul înainte de taxe, deprecieri şi amortizare) s-a situat la 15,6 milioane de lei, ceea ce reprezintă o marjă de 9,2%. Nivelul este în scădere cu 11% faţă de primul trimestru al anului precedent. Cu toate acestea, EBITDA a crescut cu 54% faţă de al patrulea trimestru al anului trecut, iar rata EBITDA s-a îmbunătăţit faţă de aceeaşi perioadă cu 3%.
“Evoluţia a fost marcată de doi factori majori. Pe de o parte, s-a manifestat un efect de bază, prin raportarea la un rezultat excepţional înregistrat în perioada similară a anului precedent în care Grupul era format doar din business-urile mature. Pe de altă parte, s-au resimţit accentuat constrângerile generate de volatilitatea preţurilor pe piaţa materiilor prime. TeraPlast a reuşit o îmbunătăţire a marjelor faţă de ultimul trimestru chiar dacă trendul de creştere a preţului la materii prime s-a menţinut şi în 2022. Deşi s-au făcut progrese semnificative, încă sunt vizibile întârzieri în privinţa transferului costurilor adiţionale pe lanţul valoric, generate de decalajul de adaptare la noile preţuri din piaţă a contractelor finanţate prin fonduri publice, unde mecanismele de reindexare a preţurilor s-au dovedit insuficiente”, se arată în raport.
TeraPlast menţionează că s-a concentrat pe creşterea volumelor vândute, chiar dacă asta a presupus o reducere a marjei unitare, prin internalizarea unor costuri, cu impact asupra rezultatului consolidat.
„Comparaţia inevitabilă cu aceeaşi perioadă a anului trecut necesită unele clarificări de natură să ofere imaginea corectă. Grupul are o altă structură în prezent, cu noi linii de business aflate în curs de operaţionalizare. Rezultatul consolidat a avut de suferit inclusiv din cauza unor întârzieri la noile linii, dar din luna martie am observat o evoluţie mult îmbunătăţită a marjelor operaţionale. Această îmbunătăţire ne pune pe drumul corect de atingere a obiectivelor ambiţioase bugetate pentru 2022”, spune Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.
Ea adăugă: “În ultimii doi ani am învăţat să navigăm într-un mediu dificil, dominat de crize. Suntem mulţumiţi de performanţa businessurilor mature din grup şi avem încredere că investiţiile realizate în noile linii de activitate vor începe să recupereze în timp startul mai lent într-un context economic dificil. Am învăţat să atenuăm cât mai mult impactul asupra Grupului, să menţinem un control bun asupra capitalului de lucru şi asupra investiţiilor pentru a ne asigura dezvoltarea pe termen lung. Climatul de piaţă actual este mai dificil decât anul trecut, dar avem abordarea corectă, bazată pe investiţiile realizate pentru a ne îndeplini obiectivele ambiţioase în 2022.”
Business-urilor mature li s-au adăugat noi linii. Diviziile Instalaţii şi Granule (inclusiv reciclate) au avut în primul trimestru marje EBITDA în procente de două cifre (11,4%, respectiv 15,2%). Tot în T1/2022, TeraPlast a pus în funcţiune noi facilităţi de producţie.
Un nou produs a intrat în portofoliul Grupului sub brand-ul TeraDuct (tubulatură pentru infrastructură de telecomunicaţii şi fibră optică). De asemenea, o parte din utilajele pentru noua fabrică de polietilenă au fost instalate.
Linia NeoTer (sisteme de încălzire şi răcire prin pardoseală) urmează să fie pusă în funcţiune în T2/2022. Pentru aceasta din urmă au existat unele întârzieri în privinţa disponibilităţii unora dintre materiile prime, rezolvate doar la finalul lunii aprilie.
Impactul noilor facilităţi de producţie, menţionate mai sus, asupra rezultatelor financiare urmează să fie evidenţiat în trimestrele următoare, notează compania.
TeraPlast Bistriţa are 1,7 mld. lei capitalizare, după ce acţiunile TRP au scăzut cu 20,6% în 2022, pe fondul unor tranzacţii de aproape 150 mil. lei. Compania este deţinută în proporţie de 46,8% de antreprenorul Dorel Goia, în timp ce Fondul de Pensii Administrat Privat NN Pensii deţine 12% din capitalul social, arată datele BVB.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro