Radiografia industriei HoReCa în pandemie: cifre de afaceri cu 80% mai mici, activitate redusă la jumătate, cereri pentru credite, angajaţi trimiţi în şomaj tehnic şi restaurante închise
Criza provocată de pandemia COVID-19 a dus la pierderi majore în industria restaurantelor. Potrivit unui studiu realizat de aplicaţia de rezervări la restaurante Restograf în parteneriat cu HORA (Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România), peste 85% din restaurante au deschis terasele odată cu ieşirea din starea de urgenţă, la 1 iunie. Dintre acestea, mai mult de jumătate au înregistrat pierderi de minim 80% din cifra de afaceri a anului 2019, iar 43% din respondenţi cred că va dura undeva între 6-12 luni pentru ca cifra de afaceri să revină la nivelul din 2019, mai ales în condiţiile în care măsurile de ajutor din partea statului nu au fost suficiente – doar 23.9% dintre respondenţi spun că au primit TVA-ul şi alte restanţe fiscale din partea autorităţilor.
În ceea ce priveşte angajaţii, în toată această perioadă, dintr-un număr mediu de 88 de angajaţi, cât numărau echipele restaurantelor incluse în sondaj, 71 au fost trimişi în şomaj tehnic, iar 14 au fost disponibilizaţi, doar 3 fiind păstraţi activi. 83.8% dintre operatori au solicitat indemnizaţia de 75% din salariu.
Majoritatea celor care au răspuns în cadrul studiului administrează unul sau două restaurante (61,4%), iar 32% deţin cel puţin 3 restaurante. Dintre acestea, 85.3% s-au redeschis la 1 iunie. Dintre locaţiile închise de lanţurile de restaurante 48,3% au fost închise parţial, în timp ce 39,7% au rămas deschise.
Principalele măsuri luate de operatori
Cele mai populare măsuri luate de operatori au fost de amânare a obligaţiilor fiscale aferente Stării de Urgenţă, precum şi obţinerea unui Certificat de Urgenţă şi a indemnizaţiei de 75% din salariul angajaţilor trimişi în şomaj tehnic. Astfel:
• 83,8% dintre operatori au solicitat indemnizaţia de 75% din salariu;
• 74,3% au solicitat Certificatul de Urgenţă;
• 59,2% dintre operatori au solicitat un credit prin IMM Invest;
• 58,1% au cerut amânarea obligaţiilor fiscale scadente;
• 4,1% au decis să amâne ratele la bănci.
Doar 1,4% spun că livrările reprezintă una din principalele măsuri pe care le-au luat. Asta deoarece procentul încasat din livrările de mâncare abia ajunge la 10%-30% din cifra de afaceri în cazul celor mai multe dintre localuri (76%).
Doar 23.9% din respondenţi au primit TVA-ul şi alte restanţe fiscale din partea autorităţilor
64,8% dintre respondenţi spun că nu au beneficiat de rambursări din partea statului. În schimb, operatorii din HoReCa susţin că impactul deciziilor luate de autorităţi a dus la:
• Activitate redusă cu peste 50% (60% dintre respondenţi);
• Venituri reduse (57,3%);
• Reducerea numărului de angajaţi (49,3%);
• Activitate suspendată / Locaţii complet închise (42,7%);
• Insolvenţă (1,3%).
În aceste condiţii 46,7% dintre respondenţi se declară nemulţumiţi faţă de măsurile de ajutor luate de stat, iar 40% spun chiar că sunt foarte nemulţumiţi. Doar 10,7% se declară mulţumiţi.
Studiul realizat de Restograf în parteneriat cu HORA s-a desfăşurat în rândul proprietarilor şi managerilor de localuri, în perioada 07-22 iulie, şi a colectat date de la 423 de respondenţi, iar vechimea medie a localurilor incluse în sondaj este de peste 8 ani.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro