Rolul unui CFO, mai usor in criza decat in vremuri linistite
Cresterea taxelor si impozitelor pe timp de criza poate fi cea mai mare greseala care poate fi adoptata de catre un guvern deoarece ar sufoca si mai mult consumul.
"In timp de criza economica, impozitele si taxele nu ar trebui sa creasca, ci ar fi recomandata chiar o reducere. Pe de alta parte, din cauza situatiei economice cheltuielile guvernamentale cresc. Din acest motiv, cresterea impozitelor ar trebui sa se realizeze dupa sfarsitul crizei, pentru a plati costurile acesteia", a spus Richard Martin, director raportare financiara in cadrul ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), in cadrul seminarului "CFO-ul, cel mai important manager pe timp de criza" organizat de BUSINESS Magazin si ACCA.
"Rolul unui CFO in vremuri linistite este mai dificil decat pe timp de criza deoarece deciziile care le ia in momentele bune influenteaza compania atunci cand este in criza economica. Poti face greseli mult mai mari pe timp de crestere decat atunci cand este criza", a spus Reinhard Pichler, CFO al Petrom, cea mai mare companie de pe piata locala. El afirma ca Petrom a inceput sa deruleze programe "anticriza" inca de anul trecut, la fel ca si Toyota Romania, unul dintre principalii jucatori de pe piata auto locala, care au ales, de exemplu, ca profitul din 2008 sa nu fie distribuit sub forma de dividende actionarilor, pentru a intari stabilitatea companiei.
"Cea mai dificila decizie pe care am adoptat-o a fost aceea de a nu plati dividendele in 2008. Mesajul transmis in interiorul grupului a fost acela ca trebuie sa fim atenti in 2010 deoarece nu ne vom mai intoarce la cresterile din 2007 si 2008", a subliniat Pichler.
In cazul Toyota, scaderea pietei auto din 2009, de peste 50%, a determinat o campanie de reducere de costuri in cadrul companiei. "Din cauza scaderii pietei, pentru a reduce stocurile am apelat la discounturi pentru a vinde automobilele. In al doilea rand, la nivel de companie s-au redus toate costurile, inclusiv la nivel de personal", a spus Iuliana Andronache, CFO Toyota Romania.
In cazul Lafarge Romania, cea mai profitabila firma din industria materialelor de constructii, pe lista masurilor luate pentru a face fata caderii pietei imobiliare si implicit a comenzilor de materiale de constructii a figurat scaderea numarului de angajati. "Cea mai grea decizie pe care am adoptat-o a fost aceea de a reduce numarul angajatilor", a spus Philippe Platton, CFO Lafarge Romania, fara a preciza cati angajati au fost disponibilizati.
Posibila revenire a pietei financiare si reluarea finantarii pietei constructiilor nu vor influenta intr-un termen scurt compania producatoare de ciment, oficialii Lafarge estimand ca anul viitor sa fie la fel de dificil.
"Exista intotdeuana un delay intre aprobarea unui credit pentru realizarea unei constructii si turnarea primului strat de beton. Noi ne asteptam la un 2010 greu", a subliniat Platton.
Pe de alta parte, consultantii considera ca una dintre cele mai mari probleme pe care le va avea Romania anul viitor va fi finantarea deficitului. Una dintre cele mai vehiculate solutii pare in aceste conditii majorarea TVA-ului in 2010, chiar daca unii cred ca cel mai bun rezultat l-ar avea reducerea evaziunii fiscale.
"In momentul in care se vorbeste la ANAF de faptul ca s-au furat aproape sase miliarde de euro numai din returnari de TVA, suma care reprezinta 10% din bugetul de stat, numai din rezolvarea acestor probleme s-ar reduce cheltuielile bugetare cu 2%. De asemenea, sunt facute foarte multe firme cu buletinele unor persoane decedate doar pentru a colecta TVA, exact cum se spune acum ca s-au furat voturile", a spus Gabriel Biris, partener al casei de avocatura Biris Goran.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro