Romanii vor cu placa
Sporturile pe placa aterizeaza tot mai sigur in CV-ul romanilor, la rubrica hobby. Totusi, afacerile cu echipamentul sportiv aferent nu se arata inca foarte profitabile pentru comerciantii specializati. Vanzarile au crescut spectaculos doar in hipermarketuri: de 10 ori in doi ani.
Sporturile pe placa aterizeaza tot mai sigur in CV-ul romanilor, la rubrica hobby. Totusi, afacerile cu echipamentul sportiv aferent nu se arata inca foarte profitabile pentru comerciantii specializati. Vanzarile au crescut spectaculos doar in hipermarketuri: de 10 ori in doi ani.
Pasiunea nascuta cu mult inaintea pietei. Asa ar putea fi descris inceputul sporturilor pe placa in
Astazi, sporturile "pe placa" au piata si aici. Nu foarte mare, dar in expansiune. Vanzarile au crescut de zece ori in ultimii doi ani in hipermarketuri, respectiv cu 30 pana la 100% anual in magazinele specializate. Exista 10-15 importatori, circa 100 de retaileri si cateva mii de practicanti care investesc in snowboard, skateboard, kiteboard, windsurf si wakeboard.
"In
Comparatiile cu alte tari europene sunt net defavorabile Romaniei. O tara cu munti precum
De ce aceasta situatie? "Piata e mica", "concurenta e mare", "sunt prea multe branduri pentru o piata atat de mica", sunt principalele explicatii ale importatorilor. Alte probleme - lipsa investitiilor in statiunile turistice, promovarea slaba a sporturilor neconventionale si, mai ales, taxele vamale foarte mari (peste cele din Europa) - afecteaza afacerile cu echipament sportiv. Taxele vamale pentru importurile din
Alti importatori critica insa "tactica" de pastrare a pretului la niveluri scazute. Asa s-a distrus piata, spun ei. Iulian Tache povesteste cum unele firme au facut un soi de dumping: au pus doar adaos de magazin, renuntand la cel de distribuitor. Acest lucru l-a obligat si pe Tache sa-si deschida magazin. Nu mai putea supravietui doar cu importul si distributia. Insa nu e normal sa fii si importator, si distribuitor si detailist, sustine el. "Noi voiam sa ramanem pe import si distributie, dar ne-a fortat piata sa facem magazin. Fiecare importator si distribuitor este nevoit acum sa-si faca acum magazin".
Iulian Tache este insa optimist. Piata se va normaliza, crede el. Chiar daca nu suficient, preturile au inceput sa creasca. Acest lucru nu i-a speriat deloc pe cumparatori. Dimpotriva, spune Marius Nita, responsabilul cu relatiile publice al magazinului
"Anul trecut erau echilibrate vanzarile de echipamente scumpe si ieftine. Acum, pentru prima data, cele scumpe s-au vandut mult mai bine", spune Marius Nita. "Anul viitor ne vom pregati si mai bine. Vom aduce mai multe piese si mai diverse, din game scumpe." In magazinul
Veniturile in crestere ale romanilor ori talentul de afaceristi pasionati de sportul pe care il vand al comerciantilor nu vor reusi sa impinga romanii pe partii, daca investitiile in turism vor intarzia sa apara, spun importatorii si detailistii.
"Clientii nostri investesc o gramada de bani in echipament, iar in week-end abia reusesc sa se dea o data sau de doua ori, dupa ce stau la coada o ora sau mai mult", spune Tiberiu Macaveiu. In magazinul sau, un echipament de snowboard poate costa intre 20 si 55 de milioane de lei.
Snowboardul, cel mai popular sport pe placa din
Deocamdata, numarul locurilor amenajate pentru skateboard este atat de mic, incat ar fi practic imposibil ca toti pasionatii de skate sa se poata "da". Daca Bucurestiul are doar trei astfel de locuri, in
Un sport care nu a fost inca inregistrat de catre Agentia Nationala pentru Sport, desi a intrat in
Cat despre traditionalul deja windsurf, Gelu Gruia poate povesti cel mai mult. In 2003, el a devenit primul si poate unicul importator al acestui tip de echipament. S-a inhamat la aceasta activitate silit de faptul ca, desi facea windsurf de cativa ani, nu avea de unde sa-si procure echipament in
Piata lui este atat de mica, incat importa doar la comanda, si crede ca va mai bate mult vant in vele pana sa-si deschida un magazin. "Cam 100 de romani practica, dintre care jumatate isi cumpara echipament in fiecare an", spune el. Pentru a investi intr-un magazin, Gruia asteapta ca numarul utilizatorilor sa creasca la 300, iar cifra lui de afaceri, la 200.000 de euro pe an. Cel mai ieftin echipament de windsurf costa cat cel mai scump echipament de schi: 800 de euro. Un echipament performant poate ajunge insa la 2.500-3.000 de euro. Gruia priveste cu naduf la tarile din jur: "In toate tarile din jurul nostru exista practicanti mai multi, iar in
Pentru a-si promova echipamentele, importatorii organizeaza concursuri, cursuri gratuite si testari de echipamente. "Iesim in pierdere din punct de vedere financiar, dar daca vrem sa vindem, trebuie sa cream o piata", spune Iulian Tache de la H2O. "Facem concursuri pentru a promova si brandurile, dar si sportul in sine." Promovarea a luat chiar forma sponsorizarii cu echipament a unei echipe de sapte sportivi de performanta. "Am preferat ca, in locul unor bannere pe partie sau la cabane, sa sponsorizam o echipa de sportivi", explica Tache. Investitiile afaceristilor din pasiune sunt, deocamdata, neproportionale cu profitul obtinut. Dar ei spera ca, o data cu investitiile in turism, afacerile lor sa creasca.
Complet "neacoperiti" raman doar cei care ar dori sa practice astfel de sporturi neconventionale (inca), dar nu au bani de echipament. Pentru ei, a fost inventat un sport extrem: "parkour", sportul pentru care nu este nevoie de echipament. Acest sport presupune exploatarea la maximum a peisajului - sa zicem, dintr-un parc - printr-o insiruire de sarituri cat mai fluide si intr-o cat mai mare armonie cu mediul, astfel incat peretii sau bancile sa nu mai constituie obstacole, ci sa ajute parkour-istul sa-si diversifice si sa-si amplifice miscarile.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro