S-a incheiat zodia charter-ului
2007 va aduce o crestere de aproape 50% a turismului extern fata de anul trecut, estimeaza agentiile. Cresterea se va manifesta insa diferit fata de 2006 - cand a venit in special de pe urma zborurilor charter - si va fi dominata de plecarile individuale, cu masina sau cu zboruri regulate, fie ele ale companiilor traditionale sau ale celor low-cost.
2007 va aduce o crestere de aproape 50% a turismului extern fata de anul trecut, estimeaza agentiile. Cresterea se va manifesta insa diferit fata de 2006 - cand a venit in special de pe urma zborurilor charter - si va fi dominata de plecarile individuale, cu masina sau cu zboruri regulate, fie ele ale companiilor traditionale sau ale celor low-cost.
La calculul estimativ al turistilor care isi petrec concediul in strainatate in acest an, lui Dragos Raducan, secretarul general al Federatiei Patronatelor din Turism (FPTR), i-au iesit cu aproximativ 230.000 mai multi fata de anul trecut, cand numarul acestora a fost foarte aproape de 500.000. Cresterea din acest an este asemanatoare cu cea de anul trecut, cand numarul turistilor care au plecat din tara a crescut cu peste 60%.
Pentru acest an, Dragos Raducan, dar si Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) estimeaza o crestere de aproape jumatate pe segmentul plecarilor in strainatate (outgoing), in conditiile in care nu-marul charterelor nu a crescut foarte mult de anul trecut (in jur de 10-15 curse s-au adaugat celor 60 saptamanale de anul trecut, in special din tara, cu plecari din Cluj, Iasi, Timisoara si Targu-Mures), iar gradul lor de ocupare a ramas asemanator (cu o medie de 75% pe zbor).
Pana acum, anul acesta principalele cresteri au venit dinspre destinatii traditionale (Grecia - 80%, Turcia - 60%), spre care turistii au plecat cu propria masina: "Anul acesta am avut o crestere a turistilor de charter, dar am constatat ca un numar din ce in ce mai mare din turistii care aleg Turcia merg acolo cu masina, dat fiind ca distanta dintre Bucuresti si Antalya e similara cu cea intre Bucuresti si Grecia continentala", spune Suliman Selcuk, director al agentiei Ali Baba Tours. Acesta spune ca, din totalul pachetelor vandute in agentia sa, in jur de 8% merg catre turistii individuali (care cumpara doar cazare, fara transport).
Pe Grecia, mai ales in zona continentala, Victoria Lupu, directorul agentiei Grafos, a simtit o diferenta fata de anul trecut, in special la pachetele cu autocar inclus: "A scazut mult interesul pentru acestea, multi dintre turisti s-au orientat catre o excursie cu masina proprie". Mai exact, e vorba de dorinta de variatie a turistilor, in conditiile in care exista aceleasi destinatii de chartere de mai multi ani, cu cele mai multe zboruri catre Grecia, Turcia si Spania. "Cei care au fost cel putin o data in fiecare din aceste destinatii deja anul acesta au decis sa mearga cu masina undeva sau sa cumpere un pachet cu charter din alta tara sau cu o cursa de linie", spune Raducan. Iar aceasta dorinta de variatie e sustinuta de o crestere a bugetelor alocate concediilor: de la chartere si autocare la drumuri cu masina sau zboruri regulate e un pas care presupune in mod evident o alta viziune asupra bugetului. In 2006, Tenerife, destinatie noua pe atunci cu charter, a atras un numar mare de turisti - cele doua chartere organizate avand grad de ocupare aproape de 100% toata vara.
Si anul acesta s-a cerut Tenerife, iar pentru insula din Canare zborurile s-au suplimentat, dar nu a aparut altceva nou la fel de atractiv, astfel ca turistii medii au inceput sa se uite dupa altceva. Cele cateva curse organizate catre Sardinia si Sicilia sau Madeira au trezit interesul, dar preturile destul de mari pentru turistul mediu si plecarile neregulate in cazul a doua dintre cele trei chartere organizate au facut ca acestea sa fie preferate in alte variante, cum ar fi plecarea cu zbor charter din Germania. Zborul cu charter din Germania sau cu o cursa de linie spre o destinatie preferata de client are o pondere de pana la 30% din veniturile agentiilor: "In acest segment este inclus practic tot turismul de lux, plus o proportie destul de mare a turistilor cu bugete medii sau mari de vacanta", spune Roxana Balcescu, director al CMB Travel. Iar cum bugetele turistilor au crescut, un astfel de tip de calatorie a atras mai mult trafic decat anul trecut, cresterea fiind in jur de 40%. Acest tip de calatorie a fost incurajat si de promotiile agresive ale companiilor aeriene traditionale, amenintate de companiile low-cost. Astfel, companii precum Lufthansa sau Malev, dar si TAROM sau Air France-KLM au lansat oferte de vara avantajoase. "Prima parte a lui 2007 a adus o crestere de aproximativ 15% in vanzarile de bilete de avion fata de aceeasi perioada a anului trecut si credem ca in aceasta vara in Romania se vor vinde multe bilete de avion pentru scopuri turistice, care vor sustine cresterea pietei", spune Roxana Balcescu.
Daca promotiile companiilor aeriene traditionale servesc in special pentru crearea pachetelor de lux, un alt segment important conturat in acest an este reprezentat de turistii care au ales sa cumpere din timp bilete la cursele low-cost in special spre destinatiile apropiate de mare: Barcelona, Malaga, Lisabona, Roma sau Napoli. "Turistii vor reprezenta in aceasta vara aproape jumatate dintre pasagerii nostri, in conditiile in care in timpul anului acestia sunt undeva la o treime", spune Florentina Ivan, director de marketing la Blue Air. Acest segment prefera sa isi cumpere cazarea de pe Internet, astfel ca practic nu sunt contorizati in bugetele agentiilor de turism. Cu toate acestea, companiile aeriene ii "miros" dupa durata sejurului (intre 6,5 zile si 14,5 zile), iar agentiile spera sa ii aiba drept clienti cand bugetul lor de concediu va mai creste. Sau cand dezvoltarea pietei turistice locale va oferi suficient oricarui client, atat ca varietate a destinatiilor, cat si ca pret.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro