Şirul incidentelor din unităţile mobile de ATI. Cum ar fi putut fi evitată tragedia de la „Babeş”
Gândite ca o salvare a sistemului medical care nu mai făcea faţă, cele cinci unităţi mobile de ATI au fost duse acolo unde era nevoie de ele. Locul din care trebuia să vină salvarea bolnavilor i-a lăsat fără oxigen pe trei dintre ei, la Spitalul „Victor Babeş” din Capitală.
Au fost gândite ca o salvare a sistemului medical care nu mai făcea faţă, ca o gură de oxigen pentru bolnavii cu COVID-19 în stare gravă. Cele cinci unităţi mobile de ATI au fost duse acolo unde era nevoie de ele, iar în una dintre ele au murit, luni, trei oameni. Locul din care trebuia să vină salvarea bolnavilor i-a lăsat fără oxigen, scrie Aleph News.
Unităţile mobile de ATI au ajuns în ţară în vara anului trecut, cumpărate din Tucia de Fundaţia SMURD şi de alte ONG-uri.
„Achiziţia şi dotarea acestor unităţi mobile de terapie intensivă este rezultatul unei colaborări foarte bune între autorităţile statului, mediul privat, firme, fundaţii, persoane fizice, voluntari – şi iată că se poate”, spunea preşedintele Klaus Iohannis pe 18 iunie 2020.
Unităţile mobile de ATI au fost produse de Optima Techinc. Acum un an, reprezentanţii Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) spuneau că o astfel de unitate mobilă costă 264.930 de dolari.
Printre altele, potrivit site-ului companiei, turcii produc spitale şi clinici mobile, spitale de campanie.
TIR-urile au 12 paturi de ATI şi trebuie conectate la curent, apă şi la o sursă de oxigen.
„Este o secţie de terapie intensivă mobilă, fiind dotată cu monitor pentru funcţii vitale, injectomat pentru fiecare pat, injectomat cu pompe, solide, sunt de calitate, sunt dotate cu ventilatoare”, a spus Florin Roşu, managerul Spitalului de Boli Infecţioase din Iaşi.
Atunci, instalaţia de încălzire nu a făcut faţă, iar pacienţii au fost ţinuţi în frig o noapte întreagă. După o lună, acelaşi TIR, reparat şi mutat în curtea Spitalului Municipal, avea din nou probleme. Daniel Maliţa, managerul unităţii medicale spunea că de vină a fost o fluctuaţie a nivelului de oxigen. Iniţial a scăzut, din cauza consumului foarte mare şi a fost necesară schimbarea sursei. Când a trecut pe staţia proprie a TIR-ului, presiunea oxigenului a fost prea ridicată şi a dat aparatele peste cap.
„Probabil, în funcţie de evoluţia clinică a fiecărui pacient a fost nevoie la un moment dat de un consum prea mare, care a dus la un dezechilibru al presiunii, adică la o scădere brutală pentru ceilalţi, şi atunci a început avaria. Instalaţiile au intrat în avarie şi, din acest motiv, am decis să evacuăm repede pacienţii, ca să vedem exact cauza şi să o remediem, să nu se mai întâmple”, spunea Daniel Maliţa pe 18 noiembrie 2020.
„TIR-urile sunt cumva o soluţie de avarie în sine. Ele nu au fost concepute, în accepţiunea mea, de a duce pe o perioadă lungă de timp pacienţi cu necesitate de ventilare mecanică. Cred că suprasolicitarea acestor aparate este cea care generează aceste probleme”, susţine Voichiţa Lăzureanu, medic infecţionist.
Pe 22 februarie 2021, a fost dată alerta la Marius Nasta pentru un posibil incendiu la unitatea mobilă. Până la urmă a fost un scurtcircuit, care mai mult a speriat autorităţile şi conducerea spitalului.
Şi unitatea mobilă care e acum la Iaşi a stat nefolosită în Botoşani pentru că, din cauza ploii, apa s-a infiltrat în plafon şi din această cauză nu a putut primi pacienţi.
Raed Arafat a spus luni seară că un singur TIR a avut probleme.
„Este un singur TIR care a avut o defecţiune la climatizare ca să clarificăm şi treaba asta, care s-a repetat de mai multe ori şi acuma era la firma care l-a fabricat. Acolo s-a descoperit o ţeavă de climatizare a fost greşit amplasată. Acum a fost reparat şi este pe drum înapoi. Eu cred că problema de creştere a oxigenului nu este o defecţiune în interiorul TIR-ului şi este un motiv care s-a întâmplat ca să crească oxigenul dar asta e ce cred”, a spus Raed Arafat.
Dar în curte la Spitalul Babeş, când presiunea oxigenului în ventilatoare a depăşit 6 bari, era un reprezentant al firmei care trebuia să se ocupe de mentenanţa aparatelor. Trebuia să înlocuiască un ventilator stricat. Când s-a dat alarma, însă, acesta a refuzat să intre în TIR şi să rezolve urgenţa care a omorât trei oameni.
„Chiar nu am aceste date exacte. Momentul în care nu a dorit să intre şi momentul în care au fost declaraţi în stop cardiac sau sub resurscitare. Există procedura, există numere de telefon şi puteau să fie contactaţi. Dar s-a întâmplat să fie acolo. El i-a asistat din exterior dar asta nu e la fel, dacă intri şi vezi care este problema şi o rezolvi”, a adăugat şeful DSU.
Şi medicul infecţionist Voichiţa Lăzureanu, care a lucrat într-un astfel de TIR, spune că cei care asigură mentenanţa trebuie să intre să remedieze problemele.
„Sigur că dacă nu sunt pacienţi cuplaţi pe ei şi noi scoatem ventilatoarele afară, dar aici erau pacienţi cuplaţi la ventilatoare şi în mod normal el ar fi avut obligaţia să intre”, susţine medicul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro