STUDIU DE CAZ: Cum a prins sistemul anglo-saxon la Bostina si Asociatii
Sa conduci 100 de oameni ce profeseaza o meserie eminamente liberala poate fi extrem de dificil. Sa ii organizezi intr-un sistem corporatist, care se poate dovedi prea restrictiv pentru gusturile unor avocati, poate fi inceputul unui esec rasunator. Ca nu este asa o demonstreaza evolutia afacerilor casei de avocatura Bostina si Asociatii.
CONTEXTUL: In ultimii ani, piata avocaturii de afaceri s-a dezvoltat foarte mult. Doru Bostina, fondatorul societatii de avocatura Bostina si Asociatii, a simtit o intensificare a presiunii din partea pietei si a clientilor.
DECIZIA: Bostina a pornit, de la inceputul lui 2005, un sistem nou de organizare a cabinetului de avocatura dupa modelul anglo-saxon - o structura de tip corporatist.
EFECTELE: Cresterea "in progresie geometrica a cifrei de afaceri" (care a depasit in 2006 zece milioane de euro, fata de 6,4 milioane de euro in 2005) si o eficienta sporita a avocatilor.
Sa conduci 100 de oameni ce profeseaza o meserie eminamente liberala poate fi extrem de dificil. Sa ii organizezi intr-un sistem corporatist, care se poate dovedi prea restrictiv pentru gusturile unor avocati, poate fi inceputul unui esec rasunator. Ca nu este asa o demonstreaza evolutia afacerilor casei de avocatura Bostina si Asociatii.
Inca de acum trei ani, Doru Bostina, coordonatorul cabinetului de avocatura Bostina si Asociatii, s-a gandit ca are nevoie de o organizare a structurii firmei. "Era si este in continuare o presiune foarte mare din partea pietei", spune el, aratand spre numarul din ce in ce mai mare de investitii si tranzactii ce au loc in Romania. "Acum se petrec lucruri care acum 4-5 ani nu se intamplau, au venit clienti la care nu visam atunci." In acelasi timp, piata avocaturii de afaceri nu s-a schimbat prea mult in aceasta perioada. "Sunt in mare aceleasi nume pe piata, chiar daca a crescut putin numarul avocatilor, dar ne confruntam cu o piata de 10, poate de 20 de ori mai mare decat acum 4-5 ani", explica Doru Bostina.
Lucrand cu firme de la Londra, el s-a gandit sa introduca in firma pe care o conducea un sistem de organizare imprumutat din cultura anglo-saxona, mai apropiat de structura unei corporatii, diferit de practica unei profesii liberale. Spre sfarsitul lui 2004, sistemul a fost definitivat, dar "implementarea continua", spune Doru Bostina. In esenta, avocatii au fost impartiti pe departamente specializate - acum in numar de 13 -, iar sefii de departamente sunt implicati activ in management, nu numai in probleme juridice. Ei au urmat cursuri de project management. "Am constatat ca intram in proiecte tot mai mari care nu implicau numai chestiuni profesionale, ci si abilitati organizatorice", isi justifica Doru Bostina decizia.
Una dintre cele mai interesante optiuni pe care a avut-o coordonatorul casei de avocatura a fost angajarea unui cost controller, adus de la McDonalds, care analizeaza activitatea fiecarui avocat. "El ne spune: departamentul acela are potential, celalalt si-a atins limitele, clientul X este nerentabil", spune Doru Bostina. Cu alte cuvinte, "ai aceeasi senzatie ca atunci cand privesti plansa cu litere fara ochelari si apoi prin lentile", descrie el situatia.
Acestea nu sunt insa singurele schimbari produse in ultima perioada in casa de avocatura. Acum exista un sistem de management al clientilor, al dosarelor, sisteme de arhivare electronica. "Nu m-am gandit niciodata ca voi angaja doi oameni de IT", spune zambind Bostina.
El este de parere ca, odata cu numarul mai mare de lucrari pe care le au de rezolvat toti avocatii romani, in conditiile unor resurse - in special resurse umane - limitate, firmele de avocatura sunt fortate sa se schimbe, sa inoveze, sa gaseasca noutati, dar si solutii de crestere a eficientei. "Ca sa castigi mai mult, trebuie sa investesti mai mult. Ca sa investesti mai mult, trebuie sa ai mai mult. E un cerc vicios pe care inca nu l-a rupt nimeni", apreciaza Bostina.
Toate firmele de avocatura sunt in cautare de avocati, dat fiind numarul mare de proiecte, dar si complexitatea acestora. Acest lucru a dus la cresterea onorariilor, dar au creat si probleme - deoarece, cu putine exceptii, nu apar multi avocati noi. Piata isi va gasi un drum, dar nu se stie inca pe unde, spune Bostina: "Suntem prinsi in ritmul Ciuleandra - mergem din ce in ce mai repede -, dar nu stim ce se va intampla in final".
Schimbarile au fost adoptate uneori cu reticenta, dar fara mari perturbari ale activitatii. "Nucleul dur" al firmei este aproape acelasi cu cel care functiona in 2000. Iar efectele au fost, crede Doru Bostina, spectaculoase: "Cifra de afaceri a crescut in progresie geometrica".
Anul trecut, Bostina si Asociatii a avut venituri de peste zece milioane de euro, cu circa 50% mai mult decat in 2005. In plus, cost controllerul a aratat ca si eficienta avocatilor s-a imbunatatit, spune Bostina. Pentru acest an, societatea de avocatura si-a propus o crestere de aproximativ 20%. "Prima jumatate a anului a mers foarte bine, avem o crestere in parametrii pe care ni i-am propus la sfarsitul anului trecut."
Lucrurile arata bine in lumina prezentata de Doru Bostina, dar este multumit de rezultate? De cele financiare este cu siguranta incantat, dar pe plan profesional ar fi loc de mai bine. Pentru ca, urmand modelul corporatist, Doru Bostina s-a transformat din avocat intr-un soi de CEO. Spune, cu o parere de rau in glas, ca nu a mai lucrat la un dosar de mai bine de un an de zile: "Incerc, dar nu reusesc sa scap de partea de administrare a resurselor".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro