STUDIU DE CAZ: Teflonul de perete

Postat la 25 iunie 2007 5 afişări

Piata constructiilor creste galopant de la an la an si odata cu ea domeniile conexe, de la producatorii de ciment si instalatii pana la firmele producatoare de finisaje interioare sau accesorii pentru locuinta. Fabryo a scos pe piata vopseaua lavabila cu teflon, ce i-a asigurat nu numai cresterea solida a vanzarilor pentru divizia de vopsele, ci si un grad ridicat de fidelitate din partea cumparatorilor.

Piata constructiilor creste galopant de la an la an si odata cu ea domeniile conexe, de la producatorii de ciment si instalatii pana la firmele producatoare de finisaje interioare sau accesorii pentru locuinta. Fabryo a scos pe piata vopseaua lavabila cu teflon, ce i-a asigurat nu numai cresterea solida a vanzarilor pentru divizia de vopsele, ci si un grad ridicat de fidelitate din partea cumparatorilor.

 

Statisticile arata ca vedeta economica a anului 2007 este domeniul constructiilor. De pe urma acestora infloresc afacerile conexe, iar cumparatorul este tot mai sofisticat, pe masura ce are de ales intre mai multe produse. In urma cu un an, de pilda, lipsea de pe rafturile cu vopsele lavabile un produs care sa permita curatarea cu usurinta a peretilor murdariti accidental. Tocmai pe aceasta nisa si-au facut intrarea vopseaua si lacul Savana cu teflon, lansate de producatorul Fabryo. Teflonul, pe care s-a batut multa moneda in marketingul vaselor de bucatarie, si-a gasit astfel o noua imagine: noul produs asigura clientii ca si in cazul unor pete extrem de accentuate, peretele vopsit poate fi curatat cu detergent obisnuit.

 

Dincolo de beneficiul financiar imediat, tradus in vanzari de 3,5 milioane de euro din luna mai a anului trecut pana in aprilie 2007, noile produse au ridicat gradul de fidelitate al clientilor Fabryo. Marga Alexe, director de marketing al companiei, spune ca inainte de lansarea noilor produse cu teflon, "clientii intrau in magazin pentru a cumpara o vopsea lavabila alba. Acum, cauta Savana cu teflon". Si daca "inainte", in cazul in care produsul cautat nu se afla la raft, cumparatorul "se orienta imediat catre un alt produs de la concurenta, acum pleaca sa caute vopseaua intr-un alt magazin", sustine Alexe.

 

Cat priveste reteta pentru Savana cu teflon, aceasta a fost creata pornind de la formula initiala a vopselelor Savana, in colaborare cu grupul DuPont, unul din cei mai mari furnizori mondiali de pigment alb pentru vopsele, hartie si plastic. Lansarea vopselei a coincis cu semnarea unui parteneriat pe termen lung intre cele doua companii, pentru un proiect-pilot pentru piata Europei de Est.

 

Legaturile dintre compania romaneasca, dezvoltata de omul de afaceri de origine vranceana Daniel Guzu, si grupul american sunt de data mai veche. Fabryo folosea inca din 1999 dioxidul de titan DuPont (un ingredient-cheie din vopsele, care confera gradul de alb si puterea de acoperire), prin intermediul firmei Brenntag Romania, declara Alexe. Decizia de a semna un parteneriat a venit insa dupa ce DuPont a analizat nu doar piata romaneasca, in ansamblu, ci "activitatea producatorilor si mai ales calitatea retetelor de vopsea si lacuri create de ei".

 

Inceputul discutiilor cu DuPont a intervenit dupa ce Fabryo trecuse deja prin primele etape ale procesului de rebranding, respectiv decizia de a schimba denumirea (din Guzu Chim), si alegerea unei agentii de branding. "Lucrurile luasera o alta turnura inca de cand am inceput constructia noului centru de productie din Popesti-Leordeni (la marginea Capitalei)", explica directorul de marketing al companiei. "Stiam ca vom putea sa producem mult mai mult si ca tehnologia de productie va fi mai complexa, asa ca parteneriatul cu DuPont a venit la momentul oportun."

 

Fata de epoca in care Fabryo folosea doar materii prime DuPont, parteneriatul a facut posibila colaborarea intre cele doua companii pentru cercetarea si crearea de noi retete. Desi au fost lansate in a doua parte a anului trecut, vopseaua si lacul Savana cu teflon au contribuit in 2006 la cresterea vanzarilor, cu 55% in cazul vopselelor si cu 110% in cazul lacurilor. Pentru anul trecut, cifra de afaceri a companiei a ajuns la 32,5 milioane de euro, fata de 25 de milioane de euro in 2005. Dupa ce fondul de investitii Oresa Ventures a intrat in 2006 in actionariatul companiei, prin preluarea a 49% din actiunile Fabryo, pachetul majoritar de actiuni a ramas in continuare in familia Guzu, cei ce au pornit afacerea in urma cu 13 ani, intr-un subsol din cartierul Rahova al Capitalei.

 

Pe parcursul a numai un an, Fabryo a facut o serie intreaga de pasi ce ar fi putut dura, in alte conditii, ani buni: si-a schimbat numele, trecand printr-un proces de rebranding aflat si acum in plina desfasurare, a semnat un parteneriat cu DuPont, a lansat produse noi in colaborare cu americanii, a batut palma cu un fond de investitii si schimba profilul companiei - de la antreprenoriat la corporatie. "Chiar daca stateam foarte bine la evolutia cifrei de afaceri, a fost nevoie de ceva curaj si viziune pe termen lung pentru a intelege ca nu putem rezista pe piata daca nu trecem la urmatoarea etapa si daca nu investim in cercetare, productie, calitatea produselor si comunicare", conchide Marga Alexe.

 


 

CONTEXTUL: In 2006, Fabryo avea o cota de piata de 18%, ocupand locul al treilea in topul producatorilor de vopsea. Pe segmentul vopselelor lavabile detinea pozitia de lider, prin marca Innenweiss.

 

DECIZIA: In mai anul trecut, Fabryo a lansat Savana cu Teflon Surface Protector, o vopsea lavabila pentru interior, prima vopsea cu teflon de pe piata romaneasca. Tot in cursul anului trecut a fost lansat si lacul Savana cu teflon.

 

EFECTELE: Din mai 2006 pana in aprilie 2007, vanzarile de produse Savana cu teflon - vopsea si lacuri - au depasit 3,5 milioane de euro. Ambele produse au contribuit anul trecut la cresterea vanzarilor cu 55% in cazul vopselelor si cu 110% in cazul lacurilor, desi au fost lansate in a doua parte a anului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
STUDIU DE CAZ: Teflonul de perete
/actualitate/studiu-de-caz-teflonul-de-perete-1009575
1009575
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.