Studiu Storia.ro: Cumpărătorii ar putea amâna deciziile de achiziţie, dacă noile taxe şi impozite imobiliare ar fi adoptate
În urma lansării draftului de ordonanţă care anunţa o serie de schimbări în cadrul taxelor şi impozitelor care ar afecta şi procesul de intermediere imobiliară, Storia.ro, platforma de imobiliare lansată de OLX, a realizat un sondaj pentru a afla şi părerea celor impactaţi de măsurile propuse. În cadrul sondajului au răspuns atât cei interesaţi de achiziţia sau vânzarea unei locuinţe, cât şi agenţi şi dezvoltatori imobiliari. Conform rezultatelor, toate categoriile de respondenţi consideră că adoptarea modificărilor taxelor şi impozitelor imobiliare ar putea duce la amânarea deciziilor de achiziţie a unei locuinţe.
Cum văd cumpărătorii şi vânzătorii noile măsuri fiscale de intermediere imobiliară
Cei mai mulţi dintre respondenţii interesaţi de achiziţia sau vânzarea unei locuinţe au declarat că modificarea taxelor şi impozitelor imobiliare le va influenţa felul în care vor lua deciziile imobiliare (77%), în timp ce 13% au declarat că nu ar fi influenţaţi de legile ordonanţei, în cazul în care aceasta ar putea fi adoptată. În acelaşi timp, 10% dintre respondenţi au menţionat că nu sunt siguri în ce măsură noile legi le-ar afecta viitoarele decizii.
Întrebaţi în ce moduri le-ar afecta deciziile de achiziţie din viitor, 44% dintre respondenţii interesaţi în acest moment de cumpărarea unei locuinţe au declarat că ar amâna să cumpere, 25% afirmă că ar renunţa la achiziţie, în timp ce 21% declară că s-ar grăbi să cumpere. Totuşi, 17% dintre cumpărători declară că momentan nu le este clar cum şi în ce măsură noile schimbări fiscale le-ar influenţa deciziile imobiliare.
Dintre respondenţii care plănuiesc să vândă o proprietate, 40% ar creşte preţul de vânzare, în timp ce doar 4% ar scădea suma pentru a vinde mai rapid, în cazul în care s-ar aproba măsura de creştere a impozitului pe tranzacţiile imobiliare ale persoanelor fizice. În acelaşi timp, 27% dintre respondenţi au menţionat că s-ar grăbi să vândă, iar 22% ar amâna procesul. 15% dintre vânzători menţionează că nu le este clar cum şi în ce măsură le vor fi influenţate viitoarele decizii imobiliare.
Cum văd agenţii şi dezvoltatorii noile măsuri fiscale de intermediere imobiliară
În cazul în care legea ar ajunge să fie promulgată în forma propusă în draftul de ordonanţă, cei mai mulţi dintre agenţi şi dezvoltatori sunt de părere că cei interesaţi de o achiziţie vor amâna să cumpere o locuinţă (52%), în timp ce 30% consideră că aceştia se vor orienta spre proprietăţi mai mici. 17% declară că nu se pot pronunţa încă, în timp ce 9% se aşteaptă ca viitorii proprietari să mărească bugetul de achiziţie.
Întrebaţi cum ar reacţiona proprietarii care vor să vândă, agenţii şi dezvoltatorii consideră că aceştia vor cere un preţ mai mare la vânzare (variantă aleasă de 74% dintre respondenţi), 22% consideră că ar putea să amâne procesul de vânzare, în timp ce 13% cred că proprietarii se vor grăbi să vândă.
Printre efectele pe care draftul de ordonanţă le-ar putea avea asupra industriei imobiliare, în cazul în care ar fi aprobat în forma actuală, agenţii şi dezvoltatorii sunt convinşi că preţurile crescute ale locuinţelor vor duce la o scădere a puterii de cumpărare, iar creşterea taxelor va produce o stagnare sau chiar scădere a numărului de tranzacţii încheiate.
De asemenea, printre efectele considerate a fi foarte probabile pe piaţa imobiliară, se numără:
- Creşterea cererii de chirii (variantă aleasă de 52% dintre respondenţi)
- Scăderea tranzacţiilor ar putea genera o diminuare a interesului dezvoltatorilor pentru noi proiecte imobiliare (42%)
- Creşterea preţului de achiziţie pentru proprietăţile noi (39%)
Chestionarul a fost publicat online, pe Storia.ro şi OLX Imobiliare, în luna august 2023, iar răspunsurile au fost colectate de la 869 de respondenţi: 700 interesaţi de achiziţia sau vânzarea unei locuinţe şi 169 agenţi şi dezvoltatori.
Analiza a fost realizată de Storia.ro – platforma de imobiliare lansată de OLX, ca parte din iniţiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul îşi propune să contribuie la transparentizarea informaţiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriaşilor, proprietarilor, agenţilor şi dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susţine să ia decizii imobiliare corecte, în cunoştinţă de cauză.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro