Transalpina, „blocată“ de insolvenţa Romstrade. CNADNR a plătit 1 mld. lei pe un drum care stă în reparaţii de 6 ani
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a plătit către constructorul Romstrade, aflat în prezent în insolvenţă, circa 1 mld. lei din contractul de 1,5 mld. lei pentru reabilitarea Transalpina, cea mai înaltă şosea din ţară, deşi firma a terminat lucrările doar pe un sfert din drum, adică pe 34 de kilometri din cei 148. Contractul de reabilitare a Transalpina a fost încheiat în urmă cu aproape şase ani, în 2008, dar lucrările au fost suspendate încă de acum 2 ani, în 2012.
CNADNR se află acum în situaţia în care nu poate rezilia contractul, astfel încât să organizeze o nouă licitaţie pentru finalizarea drumului, aşa că Transalpina rămâne închisă anul acesta între Rânca şi Sebeş, adică pe o porţiune de mai bine de 100 de kilometri.
Spre deosebire de contractul pentru Transalpina, pe care CNADNR nu a reuşit încă să îl rezilieze, în vara anului trecut compania de drumuri a încheiat contractul de construire a lotului al doilea din autostrada Nădlac-Arad, cu o lungime de 16,7 kilometri, la scurt timp după ce constructorul austriac Alpine, care lucra la această şosea, a intrat în faliment la nivel internaţional.
Totuşi, subsidiara locală a Alpine nu a intrat în faliment, ci în insolvenţă. Chiar şi aşa, contractul pentru autostrada Nădlac-Arad a fost reziliat, deşi lucrările erau aproape finalizate, Alpine părăsind proiectul când acesta se afla la un stadiu fizic de execuţie de circa 85%. „Cu toate că CNADNR a transmis Romstrade (...) notificarea prealabilă de reziliere a contractului, decizia adunării generale a creditorilor a Romstrade a fost aceea de a nu accepta rezilierea contractului“, susţine CNADNR, într-un răspuns transmis ZF.
Pe de altă parte, administratorul judiciar al Romstrade, ZRP Insolvency, susţine că proiectul a fost suspendat în urmă cu doi ani pentru că autorizaţia de construire a expirat, astfel că firma nu a mai putut continua lucrările.
De asemenea, casa de insolvenţă spune că Romstrade şi-a manifestat disponibilitatea pentru finalizarea lucrărilor. „Din partea CNADNR există o anumită reticenţă care credem că este cauzată, printre altele, şi de starea de insolvenţă a Romstrade“, potrivit casei de insolvenţă.
În prezent, Transalpina (DN 67C), cu o lungime de 148 de kilometri, va rămâne închisă „pe toată perioada anului“ între Rânca (judeţul Gorj) şi Sebeş (judeţul Alba), adică pe trei sferturi din lungimea sa. Singura porţiune de pe DN 67C pe care se poate circula are o lungime de 34,5 kilometri, între Bengeşti şi Rânca. Deşi contractul a fost semnat încă din septembrie 2008, iar constructorul avea ca termen de finalizare 18 luni, nici până acum, la aproape şase ani distanţă, Transalpina nu este gata.
Mai mult, de aproape doi ani pe Transalpina nu s-a mai executat niciun fel de lucrare. „Pe parcursul derulării contractului, antreprenorul (Romstrade – n.red.) nu a demonstrat că are capacitatea tehnică de a finalize lucrările de modernizare în termenele stabilite“, potrivit CNADNR.
Cititi mai multe pe www.zf.ro
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro