Povestea familiei care controlează un gigant din domeniul agricol din România, cu afaceri de sute de milioane de lei şi cu mii de hectare de pământ. Ce planuri au proprietarii cu compania pe care au construit-o

Autor: Florentina Niţu Postat la 16 mai 2024 13404 afişări

Flerul antreprenorial, transmis din generaţie în generaţie, ar putea fi cheia longevităţii unui business de familie. Reuşesc antreprenorii români să transmită genetic pasiunea lor?

Pe măsură ce fondatorul unei companii înaintează în vârstă, începe să se gândească la direcţia afacerii sale în viitor. Se va menţine în cadrul familiei sau va evolua către o corporaţie? Va fi o combinaţie între cele două? Sau poate chiar o să dispară? Ce se întâmplă cu moştenirea? Cătălin Grigoriu, fondatorul Moldova Farming, care este unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori din agrobusiness, care lucrează circa 7.000 de hectare, ştie exact răspunsul la întrebare. „Eduard şi Filip îmi vor călca pe urme, cu siguranţă. Eduard, cel mai probabil, va face Business Management la IE University în Madrid începând cu toamna anului 2024 şi se pare că Filip îl va urma”, spune Cătălin Grigoriu, acţionar majoritar al Moldova Farming, afacere cu o cifră de afaceri de peste 420 de milioane de lei.

El are trei băieţi şi îşi doreşte ca ei să ducă mai departe povestea companiei. „Alex, care are cinci ani şi jumătate, va reprezenta energia, vitalitatea şi tot ce va însemna nou peste 20 de ani şi va întări, sper eu, o echipă managerială matură, înţeleaptă, care nu doar că va moşteni genetic valorile în care familia noastră crede, dar şi cultura organizaţională creată în ultimii 24 de ani. În următorii ani, copiii noştri vor intra într-un proces de învăţare hands-on, astfel încât transferul de generaţii să fie unul benefic pentru tot ceea ce înseamnă familia Moldova Farming”, a subliniat el.

Moldova Farming este unul dintre principalii jucători în piaţa agribusinessului românesc, ajungând la peste 1.000 de hectare achiziţionate, în proprietate, din cele circa 7.000 de hectare pe care cultivă grâu, porumb, floarea-soarelui, rapiţă sau sfeclă în judeţele Bacău şi Vrancea, în zonele Tişiţa, Bereşti Bistriţa, Valea Ursului, Sagna, Dragomireşti, Pânceşti. Compania a fost înfiinţată în anul 2012 de antreprenorul Cătălin Grigoriu, având activitate în cultivarea cerealelor şi oleaginoaselor, dar şi în comerţul cu inputuri pentru agricultură, precum îngrăşăminte şi motorină, având parteneriate cu mari producători sau comercianţi din piaţă, cum sunt Bayer, BASF, Adama, Corteva Agriscience, Syngenta, UPL sau KWS, potrivit datelor de pe propriul site. De asemenea, în magazinul online, Moldova Farming vinde erbicide, pesticide, insecticide, regulatori de creştere seminţe sau biostimulatori. Firma are mai multe depozite în ţară, în judeţele Bacău, Alba, Ialomiţa, Vrancea şi Olt. Cu toate acestea, Cătălin Grigoriu recunoaşte că în spatele reuşitei sale din prezent se află moştenirea primită de la părinţii săi. „Părinţii mei au pornit afacerea de la zero. Tatăl meu avea experienţă, maturitate, putere de muncă, cunoştea bine piaţa de agribusiness atât în amonte, cât şi în aval, dar nu avea bani. Mama a fost cea care l-a încurajat şi i-a fost mereu alături în acest pionierat. Eu m-am implicat în businessul familiei acum 22 de ani şi doar timpul, răbdarea şi echilibrul familial m-au adus în situaţia de astăzi”, a afirmat Cătălin Grigoriu. Cătălin Grigoriu a crescut în condiţii foarte diferite faţă de cele ale tatălui său. În timp ce tatăl lui a construit o afacere de la zero cu resurse limitate, el a studiat în Canada, în speranţa că într-o zi va prelua frâiele afacerii, lucru care s-a întâmplat, şi o va creşte. „Datorită părinţilor am avut şansa să termin o facultate de business în Montreal, Canada, aspect care în 1996-1999 era ceva mai rar întâlnit, iar aceste studii mi-au deschis cu adevărat mintea şi spiritul de antreprenor”, a precizat Cătălin Grigoriu. Cu toate acestea, el crede că cea mai importantă moştenire a fost dată de valorile morale pe care părinţii săi i le-au insuflat: corectitudine, fair-play, sinceritate, punctualitate, transparenţă, empatie, bunătate şi lipsă de lăcomie. Economist de profesie, absolvent al specializării finanţe, la universitatea din Montreal, Cătălin Grigoriu a făcut parte anterior şi din acţionariatul producătorului de panificaţie Pambac. De asemenea, în 2018, el a bătut palma cu fraţii Pavăl, fondatorii Dedeman, pentru a pune umărul la dezvoltarea Moldova Farming, pentru care, pe termen lung, are ambiţii de dezvoltare peste hotare.  În prezent, Pavăl Holding deţine 19% din Moldova Farming, iar Comfert Agricultura, în spatele căreia se află, în calitate de acţionar majoritar, Cătălin Grigoriu, alături de Valentina Raluca Grigoriu, deţine 81% din acţiuni, potrivit Termene.ro, platformă de analiză financiară a companiilor. Comfert Agricultura se ocupă tot de cultivarea cerealelor şi a avut o cifră de afaceri de 5,1 milioane de lei în 2022. „Nu dorim să ne extindem activitatea de agribusiness în alte ţări. Nu avem un astfel de plan în următorii 5 ani.

Motivul este simplu: cota noastră de piaţă în România este foarte mică. Există în ceea ce ne priveşte un potenţial uriaş de extindere a activităţii noastre aici, în ţara noastră. Dacă am fi avut o poziţie dominantă, o cotă de piaţă uriaşă, dacă creşterea noastră internă am fi simţit că e plafonată, atunci extinderea teritorială putea fi o soluţie. Dar nu este cazul nostru. Atât timp cât cu o finanţare adecvată ne-am putea dubla sau tripla activitatea în următorii 3-5 ani, prefer să ne consolidăm poziţia în ţară.   Extinderea teritorială în afara graniţelor ţării poate fi o mutare interesantă, dar purtătoare a unor riscuri pe măsură. Riscuri pe care noi, momentan, nu suntem pregătiţi să ni le asumăm”, spunea în anul 2021 Cătălin Grigoriu. 

Cătălin Grigoriu, fondator, Moldova Farming: „Nu dorim să ne extindem activitatea de agribusiness în alte ţări. Nu avem un astfel de plan în următorii 5 ani. Motivul este simplu: cota noastră de piaţă în România este foarte mică. Există în ceea ce ne priveşte un potenţial uriaş de extindere a activităţii noastre aici, în ţara noastră.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.