Cât de greu este pentru tinerii din România să-şi deschidă o afacere? Iată exemple de reuşite, în condiţiile în care jumătate din încercări eşuează rapid
Fie că au pornit cu banii din economii în antreprenoriat, fie s-au avântat la investiţii importante aplicând la fonduri precum Start-Up Nation sau CĂ Femeia Antreprenor, tinerii debutanţi în afaceri merg pe drumul antreprenoriatului cu aceeaşi încredere în forţele proprii şi cu speranţa că vor reuşi să răzbească într-o economie în care studiile arată că aproape jumătate din afaceri se închid la scurt timp după ce îşi deschiD porţile. Care sunt ideile cu care răzbesc tinerii antreprenori în business?
Din din domenii conexe celor în care activează acum ca antreprenori sau au pariat pe o pasiune ori pur şi simplu au observat o zonă în care au avut încredere că poate funcţiona un business, tinerii antreprenori au câteva lecţii pe care le-au învăţat în scurtul drum în lumea aceasta a afacerilor şi le-au dat mai departe şi altora prin intermediul interviurilor din emisiunea ZF Afaceri de la Zero.
„Unui tânăr care ar vrea să intre în domeniul ciocolatei i-aş spune să se pregătească cu multă muncă, perseverenţă şi răbdare. Pentru noi faptul că am fost în doi a fost mai uşor. Am tras amândoi la aceeaşi la aceeaşi căruţă. Sincer, dacă aş fi fost doar eu sau poate dacă ar fi fost doar el, ar fi fost foarte greu, pentru că rezultatele vin, dar vin mai târziu. Însă, este important ca tinerii să nu-şi piardă speranţa. Dacă este pasionat, urmează-ţi pasiunea, dar cu multă muncă şi perseverenţă”, a punctat Roxana Cionca, cofondatoarea producătorului de ciocolată artizanală Chantia din Timişoara. Ea împreună cu soţul ei, Cosmin, au investit într-o fabrică de ciocolată, iar astăzi Chantia are cinci magazine, trei în Timişoara şi două în Oradea şi o echipă de 35 de oameni care se extinde constant. „În primă fază a fost greu, deşi pentru că noi fiind veniţi dintr-un domeniu mult mai greu decât acesta, nu ni s-a părut atunci, fiind foarte tineri, greu. Ambiţia te motivează cumva”, a povestit Roxana. Cei doi antreprenori nu au renunţat nici când, având deja proiectul fabricii făcut şi toate planurile pe hârtie, fondul neguvernamental pe care trebuia să-l primească a fost anulat.
Tot despre perseverenţă vorbesc şi Ana Maria şi Samuel Ivanciu, doi pasionaţi de cafea care s-au mutat în Târgovişte şi şi-au deschis propria cafenea. Cei doi tineri au investit peste 80.000 de euro în dezvoltarea Kastane.
În interior, cafeneaua poate găzdui 12 persoane, iar la exterior aproximativ şapte. Cei doi tineri au ales ca furnizor de cafea Origo, unul dintre pionierii cafelei de specialitate din Capitală. În plus, Ana Maria şi Samuel povestesc şi că mergeau frecvent la o cafenea din Târgovişte, iar oamenii din cafenea i-au ajutat cu sfaturi în procesul de a deschide propria locaţie.
„Trebuie să fii perseverent, să fie serios, să-şi stabilească obiective. În plus, întotdeauna trebuie să-i respecte pe cei cu care colaborează. Şi să creadă în lucrurile pe care şi le doresc cu adevărat pentru că se vor îndeplini. Noi am crezut în visul nostru, dar am şi muncit foarte mult. Anul acesta nu am plecat în vacanţă”, spune Ana Maria.
Pe de altă parte, Natalia Popa, care realizează rochii personalizate sub brandul NATA spune că cea mai importantă lecţie pe care a învăţat-o în cei zece ani de când activează în acest domeniu ca antreprenor este să faci ce îţi place şi atunci vei avea şi câştiguri. „Este un lucru minunat şi cel mai important lucru este că faci ce vrei tu cu timpul tău. Eşti propriul tău şef şi lucrezi atunci când simţi, când poţi şi unde unde vrei. Mie mi se întâmplă să pictez nu neapărat în atelier, ci să-mi iau toate culorile cu mine şi produsele şi să plec de exemplu undeva la munte, să pictez acolo, ceea ce este extraordinar”, menţionează Natalia Popa. În schimb, Răzvan Tănase, un tânăr care a lăsat jobul în bancă pentru antreprenoriat şi dezvoltă servicii de psihoterapie, un centru de autism şi kinetoterapie sub brandul Fabrica de Emoţii, crede că atât timp cât nivelul de servicii pe care îl oferi este ridicat, totul merge conform planului. „Este loc pe piaţă, serviciile de tip medical tot timpul o să aibă cerere, dar focusul nostru este ca serviciile să fie la aceeaşi calitate pentru ca ulterior să facem loc la mai mult business.” Mai departe, sfaturile micilor antreprenoriale sunt cu atât mai importante cu cât acestea reprezintă un pilon important al economiei.
Microîntreprinderile, companiile mici şi mijlocii, în număr de aproape 900.000 de firme, realizează 45% din cifra de afaceri din economie, în timp ce restul reprezintă contribuţia a 2.200 de firme mari, potrivit datelor Registrului Comerţului. Cu toate acestea, microîntreprinderile, companiile mici şi mijlocii au realizat un profit net de 163 miliarde lei, adică 61% din total, faţă de doar 103 miliarde lei profitul net al marilor companii de pe plan local. IMM-urile sunt şi cei mai mari angajatori de pe piaţa locală, astfel că plătesc salariile a peste 64% din angajaţii din economie.
Cinci idei de afaceri de la zero
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Andreea Geamănu Atelier Creativ – atelier obiecte din sticlă
Fondatoare: Andreea Geamănu
Anul înfiinţării: 2021
Prezenţă: online
Chantia - producător de ciocolată artizanală
Fondatori: Roxana şi Cosmin Cionca
Investiţie iniţială: 500.000 de euro
Prezenţă: Timişoara, Oradea
NATA - atelier îmbrăcăminte personalizată
Fondatoare: Natalia Popa
Prezenţă: online, târguri de profil
Număr articole/târg: minimum 50
AiriCorsets - atelier de corsete
Fondatoare: Astrid Zwolfer
Investiţie iniţială: 6.000 de euro
UAU - atelier de ceramică
Fondatoare: Vanessa Singenzia
Anul înfiinţării: 2017
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro