Ce mananca romanii: burgeri la Bucuresti, ciorba in provincie

Autor: Rosca Cristina Postat la 24 iunie 2011 307 afişări

Romania nu are propriul Jamie Oliver si, din cate se pare, nici nu ar avea nevoie. Burgerii si cartofii prajiti de la McDonald’s sau KFC stau inca in fruntea preferintelor bucurestenilor, iar porcul si ciorbele sunt favoritele romanilor din provincie. Se pot mula businessurile de profil dupa aceste preferinte sau afacerile din domeniu ar trebui sa devina niste educatori ai gusturilor?

Au trecut mai bine de 15 ani de la deschiderea primului restaurant McDonald's la parterul magazinului Unirea. De atunci, pe piata romaneasca au venit si ceilalti doi mari de pe piata de fast-food, KFC si Burger King, iar careul de asi a fost completat de Pizza Hut. Ei i-au invatat pe romani sa manance in oras.Din umbra lor s-au ridicat si restaurantele romanesti. Dragos Petrescu si Catalin Mahu, cei doi antreprenori care au pus impreuna bazele lantului LaMama in anul 2000, sunt acum concurenti dupa ce Petrescu a decis sa lanseze propriul lant de restaurante - City Grill.

Lupta cea mare se da pentru cei peste doua milioane de bucuresteni, in conditiile in care cei doi antreprenori romani au ales sa isi concentreze atentia pe capitala si amandoi spun ca inca mai e loc de dezvoltare aici. Provincia poate inca sa mai astepte. Daca Petrescu nu detine nicio unitate in afara capitalei, Mahu a deschis un restaurant LaMama pe litoral, restaurant pe care il deschide doar vara, si o cafenea la Iasi. Principala ramane insa tot capitala.Strainii, desi au mizat tot pe capitala, "locul unde sunt banii", dupa cum spun unii jucatori din piata, s-au extins si in provincie. Ei recunosc insa ca exista diferente semnificative atat in ceea ce priveste valoarea bonului, cat si in ceea ce priveste comportamentul de consum.

Valoarea medie a bonului pentru KFC este de 19,5 lei in Bucuresti si de 18,5 lei in provincie, dupa cum spune Carmen Lupulet, directorul de marketing al retelelor KFC si Pizza Hut. La Pizza Hut, valoarea medie a bonului este de 58 de lei in Bucuresti si de 44 de lei in provincie. Valoarea medie este calculata per tranzactie, nu per persoana.

"Spre deosebire de provincie, in Bucuresti se remarca o frecventa mai mare de vizitare a restaurantelor noastre. In rest, sunt diferente specifice regiunilor si obiceiurilor locale, mixul de vanzare a produselor fiind usor diferit de la o regiune la alta", detaliaza Carmen Lupulet. KFC detine 40 de restaurante, dintre care 17 in Bucuresti. In urma cu cateva luni, Calin Ionescu, cel care conduce operatiunile retelei de tip fast-food, spunea ca KFC are in plan sa deschida zece restaurante in acest an si sa ajunga la un total de 50 de unitati pe piata locala si o cifra de afaceri de 180 de milioane de lei (43 de milioane de euro), in crestere cu 12% fata de 2010. El mai spunea ca noile unitati vor fi deschise si in Bucuresti si in restul oraselor din tara, in mod egal.

In cazul Pizza Hut, din totalul de 13 restaurante, opt sunt in Bucuresti, doua in Cluj si cate unul in Constanta, Iasi si Timisoara. La inceputul anului oficialii companiei afirmau ca in 2011 compania nu doreste sa deschida niciun nou restaurant Pizza Hut, ba mai mult, in Bucuresti reteaua poate fi considerata matura, iar in alte orase trebuie analizata foarte bine piata inainte de a deschide. Studiile de specialitate arata ca exista diferente de consum intre bucuresteni si romanii din provincie.

Astfel, bucurestenii prefera sa iasa in oras si sa manance la restaurante de tip fast-food, in timp ce romanii din provincie ies mai degraba la restaurantele clasice, arata un studiu de piata al Unilever Food Solutions, divizia specializata de solutii gastronomice a companiei Unilever.

Preferintele in materie de mancare difera la romani in functie de regiune geografica si de varsta. Astfel, in sudul Romaniei, Muntenia, Banat si Transilvania, mancarurile preferate sunt pizza, friptura, sandvisurile si shaorma. Romanii din Dobrogea prefera mancarea chinezeasca, cei din Moldova ciorbele acre, iar cei din Oltenia si Maramures consuma mancaruri mixte. Atunci cand ies, barbatii prefera shaormeriile si cantinele, unde mananca in special ciorbe acre si carne de porc. Femeile insa opteaza pentru salate si deserturi - in special clatite.

Alegerile difera si in functie de varsta. Astfel, tineri cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani prefera mancarea de tip fast-food. Cei cu varste cuprinse intre 25 si 34 de ani prefera snacksurile si garniturile cu cartofi, iar cei peste 35 de ani mancarea traditionala.

"In medie, numarul clientilor care ne trec pragul in fiecare zi este de peste 140.000. Cu siguranta comportamentul lor difera in functie de ora la care iau masa si mai putin de regiunea din care fac parte", crede Alexandra Olaru, director de resurse umane si comunicare in cadrul McDonald's Romania, cel mai extins lant de restaurante de pe plan local, cu un total de 63 de unitati, dintre care 29 in Bucuresti, iar restul de 34 in provincie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
restaurante,
bucatari,
McDonald’s
/analize/comert/ce-mananca-romanii-burgeri-la-bucuresti-ciorba-in-provincie-8353957
8353957
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.