Ce oportunităţi de dezvoltare mai există în construcţii
Criza nu a ocolit-o pe Antonia Ceposu, femeia de afaceri care a pus bazele grupului braşovean Metabras, cu activităţi preponderent în industria siderurgică. Deşi afacerile au scăzut şi au fost necesare măsuri dure, Antonia Ceposu este optimistă: încă există oportunităţi de dezvoltare.
Povestea grupului Metabras, unul dintre cei mai importanţi jucători din industria siderurgică şi de materiale de construcţii din centrul ţării, începe în anul 1994. "Ideea de business a coincis cu pregătirea şi experienţa mea şi a soţului meu. Am demarat într-un spaţiu închiriat activitatea de comerţ cu produse siderurgice şi materiale de construcţii", îşi aminteşte Antonia Ceposu, 54 de ani, de profesie inginer în construcţii. Ulterior, în 1998 a inaugurat un sediu propriu al companiei, construit în regie proprie, iar în 1999 a deschis al doilea punct de lucru al companiei şi a început să producă plase sudate, cuie sau sârmă trefilată. Metabras s-a specializat pe produse siderurgice, astfel că în 2004 a fost prima companie din zona Braşovului care a intrat pe piaţa de fasonat oţel beton, "activitate care până atunci se desfăşura manual în şantierele de construcţii".
Ulterior, firma a construit o hală metalică de producţie şi depozitare cu o suprafaţă de 3.500 de metri pătraţi. "Au fost ani de creştere a companiei şi a pieţei, încurajaţi de dezvoltare şi nu în ultimul rând de accesul facil la creditare. În 2008 erau, doar pe raza judeţului Braşov, 10 procesatori de oţel beton. Astăzi mai sunt 3", spune Antonia Ceposu, care îşi aminteşte că, începând cu toamna lui 2008, piaţa a luat "o întorsătură fantastică", după ce proiectele imobiliare nu au mai fost finalizate, iar mulţi dezvoltatori au intrat în incapacitate de plată şi în unele cazuri chiar în insolvenţă.
Iar această situaţie s-a resimţit puternic şi în cifra de afaceri a grupului Metabras, care cuprinde firmele Metabras SRL, Metabras Prod şi Livinico Servcom, potrivit site-ului companiei. Dacă în 2008, businessul cumulat al celor trei companii se ridica la peste 155 de milioane de lei (peste 42 de milioane de euro), în 2010 acesta ajunsese la 44,7 milioane de lei (10,6 milioane de euro), potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Cu alte cuvinte, businessul a ajuns la mai puţin de o treime (în lei) din cât era în 2008. "Mulţi dintre clienţii noştri erau firme mari de construcţii, care nu au mai reuşit să finalizeze proiectele demarate, ceea ce a dus şi la scăderea atât de mare a cifrei de afaceri în ultimii trei ani, simultan cu efectele cauzate de scăderea preţului la produsele siderurgice", spune femeia de afaceri. Deşi nu oferă o cifră exactă, Antonia Ceposu spune că şi în 2011 afacerile grupului au înregistrat o uşoară scădere, în contextul în care sectorul construcţiilor nu şi-a revenit. Potrivit Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii, piaţa construcţiilor a scăzut anul trecut cu 4%, până la 9,3 miliarde de euro.
"Pentru 2012 nu ne aşteptăm la modificări spectaculoase în consumul de metal, dar sperăm totuşi la o creştere bazată pe lucrările de infrastructură", mai spune Antonia Ceposu. În contextul în care situaţia de pe piaţă nu a fost tocmai favorabilă, strategia grupului a fost în principal de menţinere şi de asigurare a lichidităţilor. Astfel că şi investiţiile au fost mai reduse pe perioadă de criză. "Avem în vedere câteva proiecte mari de dezvoltare legate chiar de prelucrarea mtealului, dar în contextul în care creditarea afacerilor este, de fapt, cvasiinexistentă, acestea au rămas în aşteptare", explică Antonia Ceposu.
Criza şi-a pus amprenta şi asupra personalului, care practic s-a înjumătăţit faţă de perioada de boom, 2008. "Din păcate, una dintre măsurile de redresare a companiei a fost şi scăderea numărului de angajaţi, astfel că în perioada octombrie 2010-februarie 2011 s-au produs schimbări majore la nivelul echipei. Astăzi suntem 100 de angajaţi la nivel de grup."
În ciuda crizei, care a marcat business-ul condus de Antonia Ceposu, femeia de afaceri este în continuare optimistă şi vede o serie de oportunităţi de dezvoltare pe piaţă, deşi recunoaşte că în continuare problema cea mai mare este lipsa lichidităţilor. "Pentru 2012 domeniile de interes la nivel macro sunt infrastructura, energia, agricultura şi serviciile medicale", explică Antonia Ceposu, care îşi pune anul acesta speranţele în proiectele anunţate în zona Braşovului, printre care cele de dezvoltare a infrastructurii rutiere din oraş. "Mediul politic va avea o influenţă foarte mare ţinând cont de faptul că în acest an sunt alegeri electorale", spune Antonia Ceposu. Şi de ce nu, poate că investiţiile publice din anul electoral care a început recent vor reuşi să repună, măcar temporar, pe picioare sectorul construcţiilor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro