Ce planuri are seful Henkel Romania pentru 2011

Autor: Ioana Mihai Postat la 16 martie 2011 70 afişări

Consumul s-a intors la un nivel inregistrat in urma cu 5-6 ani, inainte de cresterile anuale de mai multe procente. Chiar daca pragul cel mai de jos nu a fost atins, Henkel Romania, ale carui afaceri au stagnat anul trecut, va demara in curand constructia unei noi fabrici de adezivi.

"Adevarul este ca involutia din ultimii doi ani si ceva si-a cam facut cheful; e cazul sa incepem sa vedem semnale pozitive", spune Liviu Sfrija, presedintele Henkel Romania. El precizeaza insa ca prea multe indicii incurajatoare nu exista, iar previziunile sunt bazate mai degraba pe fler. Pe langa detergenti si cosmetice, compania pe care o conduce are activitati in domeniul materialelor de constructii si planuieste sa inceapa constructia celei de-a treia fabrici de adezivi din Romania in viitorul apropiat. "Faptul ca facem fabrica spune clar ce asteptari avem de la piata", declara Sfrija.

Pentru noua fabrica bugetul de investitii este de 10 mil. euro, o parte din suma, adica 2,85 mil. euro, urmand sa fie acoperita prin finantare europeana. Valoarea totala a investitiilor realizate pana acum pe piata romaneasca pentru capacitati de productie ajunge la 30 mil. euro. Noua unitate ar putea incepe productia la finalul anului viitor si vor fi angajati in jur de 50-60 de oameni. La ince-putul anului trecut Henkel a cumparat terenul pentru aceasta noua unitate de productie, in Roznov, judetul Neamt.

Planurile initiale vizau inceperea productiei in cursul acestui an, dar semnalele pozitive s-au lasat asteptate. Sectorul constructiilor a inregistrat si anul trecut o scadere (17%) fata de 2009, an in care reducerea vanzarilor s-a plasat intre 15 si 20%. In plus, investitiile in real estate au fost anul trecut mai mici cu 30% fata de 2009, iar cererea a scazut dramatic pe segmentul clientilor industriali. "Persoanele private nu vor incepe sa construiasca mai devreme de 2012", apreciaza Sfrija, care precizeaza ca se asteapta totusi ca spre finalul acestui an sa demareze investitii de anvergura.

In aceste conditii, Henkel Romania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 133 de milioane de euro, dupa ce in 2009 bifase o scadere de 16% (minus 3% in lei) fata de 2008. Cu alte cuvinte, scaderile s-au oprit. Rezultatele sunt considerate cu atat mai bune cu cat efectele negative asupra cifrei de afaceri au venit dinspre cursul de schimb si scaderea dramatica a constructiilor.Mai mult, pe fondul crizei, efectele masurilor de austeritate au avut urmari ample anul trecut. Conform companiei de cercetare de piata GfK, anul trecut consumul casnic a scazut cu 5%.

Cele mai mari reduceri s-au inregistrat pentru cheltuielile cu produsele de ingrijire personala, in lei scaderea fiind de aproape 11%. "Printre categoriile cu cele mai drastice reduceri in volum se numara deodorantele (-19%), samponul (-14%), dar si pasta de dinti si sapunul de toaleta (-12% fiecare). Pe piata produselor cosmetice, care are o valoare anuala apropiata de jumatate de miliard de euro, Henkel se dueleaza cu Nivea, L'Oréal, P&G si producatorul roman Farmec. In segmentul detergentilor si al produselor pentru igiena locuintei, principalii competitori sunt P&G si Unilever.

Sfrija spune ca vestile care vin din vestul Europei nu sunt cu totul si cu totul bune. Recesiunea acolo s-a sfarsit. In schimb, "preturile la materii prime pentru detergenti si cosmetice cresc, in unele cazuri si cu procente de doua cifre", spune seful Henkel. Plusuri care, mai devreme sau mai tarziu, se regasesc si pe rafturi. "Noi am inceput deja sa crestem preturile la unele produse", declara Sfrija. El crede ca si competitia este fortata sa procedeze la fel, pentru a nu-si periclita si mai mult profiturile. "Marjele noastre au fost deja erodate puternic si nu ne permitem sa suportam diferenta de cost", spune Sfrija.

Liviu Sfrija se asteapta ca prima jumatate a acestui an sa fie si mai slaba decat perioada similara din 2010. Spre finalul anului "ar trebui sa vedem o imbunatatire in consum, dar nu pe baze macro, ci politice, dat fiind ca anul viitor este unul electoral". In acest context, Henkel se asteapta ca in 2011 sa treaca pe plus, cu o crestere a cifrei de afaceri in jurul a zece procente. "Si anul trecut, si 2011 reprezinta pentru noi o perioada foarte agitata, nu ne-am plictisit nicio saptamana", spune presedintele. In 2010, compania a avut nu mai putin de 40 de noi produse si nu intentioneaza sa incetineasca ritmul nici acum. In plus, numarul de promotii a crescut foarte mult. Este un cerc vicios - in decizia de cumparare promotia joaca un rol tot mai mare. Cu toate acestea, in ianuarie si februarie s-au inregistrat scaderi de pana la 20% fata de perioada similara a anului trecut. Sfrija, care detine fraiele companiei de 17 ani, crede ca industria este cea care va da cel mai judicios semn de revenire economica.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
consum,
FMCG,
Henkel Romania,
/analize/comert/ce-planuri-are-seful-henkel-romania-pentru-2011-8054032
8054032
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.