Cum a reinventat un tânăr din România piaţa tradiţională. Acesta se bazează pe mersul fizic în magazine în perioada în care tot mai multă lume preferă să realizeze cumpărăturile online

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 17 ianuarie 2024 3096 afişări

În vremuri în care cumpărăturile – de tot felul – se fac mai degrabă online decât în magazine, un antreprenor a ales să parieze pe un business care aminteşte mai mult de obiceiurile generaţiilor cu ştate mai vechi. Piaţa Artizante din Păuleşti, judeţul Prahova, este cel mai nou proiect al lui Andrei Severin, care nu se află la prima experienţă antreprenorială.

Piaţa este sufletul unei comunităţi, locul unde aceasta convieţuieşte şi de unde îşi procură produsele agroalimentare. Iar pentru că suntem în 2023, multinaţionalele ne arată că trebuie să fie «un loc civilizat», unde să se poată desfăşura activităţi de negoţ alimentar”, spune Andrei Severin. El a pornit cu acest pariu inspirându-se din conceptul de piaţă regăsit în ţările dezvoltate.

A vrut practic să facă ceva pentru a putea trăi mai bine – atât el, cât şi oamenii din localităţile pe care le cunoştea bine. Andrei Severin a început să înţeleagă ce înseamnă businessul pe când avea 19 ani, lucrând, în timpul facultăţii, sub umbrela unor multinaţionale. A absolvit Facultatea de Relaţii Economice Internaţionale la Academia de Studii Economice din Bucureşti, dar şi un master în turism, având totodată timpul necesar pentru a învăţa să facă chiar el mici afaceri.

A ajuns treptat să pună bazele producătorului de cosmetice pentru industria hotelieră Cahm Europe, preluat în 2021 de ROCA Investments, divizia de private equity parte a Impetum Group. Andrei Severin a păstrat însă rolul de CEO în companie, pe care îl are în continuare, gestionând procese de producţie care presupun între 100.000 şi 200.000 de obiecte cosmetice fabricate zilnic şi comercializate în treizeci de ţări. A simţit însă că nu e suficient, aşa că a migrat spre un nou proiect, Piaţa Artizante.

„Cu o lună înainte de a finaliza proiectul, depăşisem pragul investiţional de 1,2 milioane de euro, atât cât bugetasem iniţial. Însă având în vedere faptul că am terminat amenajarea interioară în două luni şi şapte zile, încă analizăm finalul acestei investiţii”, spunea Andrei Severin la începutul lunii decembrie 2023. Piaţa Artizante din Păuleşti cuprinde 33 de spaţii comerciale, dintre care trei se află în exterior, fiind gândite pentru nevoile clienţilor care îşi doresc fie o cafea, fie un sandvici de dimineaţă şi care vor să evite să intre în complex. În interior, dintre cele treizeci de spaţii, unele au fost comasate de artizanii comercianţi, care şi-au dorit suprafeţe mai generoase.

La începutul lunii decembrie, mai erau disponibile trei spaţii comerciale cu destinaţii exacte – restaurant cu specific internaţional, zonă de peşte şi zonă de gătit tradiţional. „Ne dorim să fim recunoscuţi ca având cea mai mare valoare pe metru pătrat, pentru că am reuşit să adunăm restaurante, oameni şi comercianţi care pot excela fiecare în domeniul său.” Prin Piaţa Artizante, Andrei Severin vizează clienţii care se preocupă de ideea unei alimentaţii corecte, nu totdeauna uşor de găsit. El însuşi povesteşte că obişnuia să cumpere carne dintr-un loc unde totul părea a fi natural, până când a constatat că eticheta nu era atât de „inocentă” precum credea. A sesizat o lipsă de furnizori de calitate reuniţi într-un singur loc, aşa că a ales să se implice.

„Preţurile reflectă calitatea produselor, iar acestea sunt stabilite de cumpărător, prin faptul că el hotărăşte dacă să le achite sau nu. Cel mai util cred că este mixul de produse. Familia mea cuprinde trei copii şi trei adulţi. Personal, după ce mi-am făcut cumpărăturile în Piaţa Artizante, am plecat cu multe plase, care mi-au umplut frigiderul şi, nefăcând excese, am cheltuit similar cu ce cheltui în mod normal la un supermarket.” A trecut şi prin dezamăgiri legate de unii furnizori, s-a confruntat şi cu situaţii speciale legate de evacuarea gazelor, greşeli de proiectare, însă, în final, a înţeles că e vorba despre a învăţa. Continuu. „Încă învăţăm, ca orice companie, să luăm decizii rapide, deoarece circuitul de la client până la noi este scurt.” Piaţa Artizante oferă umbrela sub care producători, restaurante sau operatori îşi pot oferi produsele. Firma care deţine piaţa nu operează niciun stand al niciunui artizan, ci poate cel mult să încerce să ofere exemple de bună practică, dacă există astfel de sesizări de la clienţi.  „Un astfel de proiect îndrăzneţ nu poate reuşi fără o politică de chirii echilibrată şi orientată spre profit după o perioadă lungă de timp. Din păcate, am fost nevoiţi să percepem costuri mai mici decât în pieţele clasice, pentru a putea atrage valoarea”, mai spune Andrei Severin.   

Andrei Severin, fondatorul Pieţei Artizante: „Încă învăţăm, ca orice companie, să luăm decizii rapide, deoarece circuitul de la client până la noi este scurt.“

La începutul lunii decembrie, mai erau disponibile trei spaţii comerciale cu destinaţii exacte – restaurant cu specific internaţional, zonă de peşte şi zonă de gătit tradiţional.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platformawww.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Luviane – atelier de parfumuri (Bucureşti)

Fondatoare: Iulia Neagoe

Prezenţă: în zona Republica din Bucureşti


Obol – curatoriat pentru obiecte din porţelan (Bucureşti)

Fondatori: Mihnea şi Simona Delea-Melencu

Investiţii: 10.000 de euro

Prezenţă: online şi la târguri


Hotdogger – local specializat în hotdog (Bucureşti)

Fondator: Adrian Gândescu

Investiţie iniţială: 45.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2024: 100.000 de euro

Prezenţă: în zona Izvor din Bucureşti


Businessing – agenţie de comunicare şi PR (Bucureşti)

Fondator: Ştefan Păşcuţă

Investiţie iniţială: 4.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 30.000 de euro

Prezenţă: Bucureşti


Buburuza cu Ghetuţe – brand de ilustraţii (Bucureşti)

Fondatoare: Alexandra Matran

Prezenţă: naţională



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.