Din Galicia, în toată lumea: povestea celui mai mare retailer de haine din lume
O incursiune în centrul de comandă al celui mai mare retailer de modă din lume vorbeşte de la sine despre cum se coordonează afaceri anuale de 16 miliarde de euro, dar şi despre traseul pe care îl parcurge o cămaşă până ajunge pe umeraş, în garderoba utilizatorului ei.
CÂND SPUI SPANIA TE GÂNDEŞTI LA BARCELONA, MADRID SAU ANDALUZIA; LA CORUÑA SAU GALICIA NU SUNT NICIODATĂ PRIMELE CARE ÎŢI VIN ÎN MINTE. În La Coruña ajungi de regulă din trei motive: pentru că eşti microbist şi mergi la un meci al echipei locale Deportivo (acum în divizia secundă), pentru că eşti un călător culinar şi vrei să deguşti cea mai bună mâncare din Spania, cu mult peşte şi fructe de mare, sau pentru că mergi acasă la Zara, cel mai puternic brand al imperiului Inditex, cu afaceri anuale de 16 miliarde de euro.
Galicia, regiune aflată pe coasta de nord a Spaniei, nu este cunoscută pentru oraşele sale deosebit de turistice, nici pentru istoria sa bogată (generalul Francisco Franco este cea mai importantă personalitate din zonă). De fapt singurul lucru care ar putea caracteriza zona ar fi lupta localnicilor pentru a-şi asigura traiul de zi cu zi.
Pe tot parcursul secolului al XX-lea, galicieni au emigrat în ţări din America de Sud, la mii de kilometri distanţă, pentru a-şi asigura un trai mai bun. Astăzi, într-o perioadă în care economia este măcinată de criză şi rata şomajului depăşeşte 20%, Galicia iese din anonimat datorită oraşului La Coruña, considerat casa lui Amancio Ortega, al treilea bogat al lumii şi fondatorul imperiului de modă Inditex, care a reuşit în criză să ajungă cel mai mare retailer de modă din lume, depăşind Gap şi H&M.
Când ai păşit în oraşul de 250.000 de locuitori îţi dai seama că eşti acasă la Zara pentru că la fiecare colţ de stradă vezi un magazin al grupului. De altfel, primul magazin deschis de Inditex în 1975 este în acelaşi loc, doar cu o altă înfăţişare faţă de acum aproape 40 de ani. Grupul spaniol şi-a început activitatea în 1963 ca producător, în ’75 a fost deschis primul magazin în La Coruña, iar în ’88 a ieşit în pentru prima dată în afara graniţelor ţării-mamă. Astăzi gigantul are peste 6.300 de magazine în toate colţurile lumii, dintre care aproape 100 sunt doar în România, însă centrul de comandă al celui mai mare retailer din lume rămâne în Galicia, lângă La Coruña, în sătucul Arteixo, cu nici 30.000 de locuitori. Aici este sediul Zara şi Zara Home, brandurile fanion ale grupului, care asigură mai bine de jumătate din businessul Inditex. Pull & Bear are sediul în apropiere, în timp ce restul sunt organizate de lângă Barcelona; în cadrul grupului Inditex, fiecare dintre cele opt branduri este o entitate separată. Totuşi, pentru Inditex acasă rămâne Arteixo, La Coruña.
LA ORA 9.00 A.M., DRUMUL DINSPRE LA CORUÑA CĂTRE ARTEIXO ESTE BLOCAT, ZECI DE MAŞINI AŞTEPTÂND CUMINŢI PE ŞOSEA. „Toate aşteaptă să meargă la Inditex„, ne spune un reprezentant al grupului care ne însoţea. De altfel, acest sătuc aflat la 10 kilometri de La Coruña, la fel ca şi oraşul, şi-a construit întreaga existenţă a ultimilor ani în jurul sediului central, al depozitului şi al fabricilor Zara.
Un imperiu discret şi un miliardar şi mai discret. Când ajungi la sediu, singurul lucru care îl dă de gol este numele Inditex scris pe o plăcuţă la intrare. După ce treci de poartă trebuie să aştepţi cuminte să îţi iei legitimaţia, iar apoi maşina te duce în parcarea care seamană cu un labirint. Ca dimensiuni, parcarea sediului Zara este comparabilă cu cea a unui mall de mari dimenisiuni. Interiorul sediului aduce oricum cu un mall, mai ales în zona unde sunt amplasate magazinele prototip, după chipul şi asemănarea cărora sunt amenajate unităţile din întreaga lume. Încă de la început ni s-a spus că fotografiatul este interzis în zonă, interiorul magazinelor prototip şi vitrinele fiind deja pregătite pentru următorul sezon.
De altfel, Inditex a fost mult timp perceput ca un imperiu închis, iar fondatorul Amancio Ortega este unul dintre cei mai discreţi miliardari ai lumii. El nu a ieşit niciodată cu un interviu în presă, iar ultima lui ieşire publică datează de acum mai bine de un deceniu, înainte de listarea publică a grupului. Ortega a renunţat la conducerea Inditex la 75 de ani şi în locul său l-a lăsat pe Pablo Isla, care urmează acelaşi model de conducere ca şi predecesorul său.
Astfel, singura comunicare a grupului se face prin departamentul de comunicare specializat. Toţi angajaţii îl ştiu însă pe Ortega, pentru că vine zilnic la sediu, ba, mai mult, ia masa în cantină, împreună cu angajaţii. Nu mulţi pot însă să îl descrie pentru că foarte puţini au vorbit cu el. Este o prezenţă la fel de discretă în interiorul companiei aşa cum este şi în exterior. Nu poţi să îl pândeşti şi să îl găseşti la o anumită oră la sediu, însă poţi avea norocul să îl zăreşti prin geamurile fumurii ale maşinii sale la semafor. Cei care l-au văzut spun că poţi să îl treci uşor cu privirea pentru că poartă dintotdeauna aceeaşi ţinută modestă în culori terne, locuieşte într-o casă la malul oceanului, nu are gărzi de corp şi nici aere de miliardar.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro