Fisa clinica e inca in lucru
Dezvoltate din fostele cabinete medicale individuale, retelele de clinici private s-au extins la nivel national, iar planurile de dezvoltare a afacerilor vizeaza acum investitii de zeci de milioane de euro in noi clinici si spitale. Companiile vorbesc insa tot mai des de concentrare si de specializare ca principalele tendinte pe piata de profil.
Valoarea pietei medicale private din Romania nu poate fi decat aproximata in absenta unor evaluari riguroase, dar majoritatea principalilor furnizori de servicii medicale private sunt de acord atunci cand o fixeaza, pentru anul acesta, in jurul a 250-300 de milioane de euro. Dificultatea de a se pronunta cu certitudine asupra valorii pietei vine pe fondul unei puternice fragmentari a portofoliului de servicii oferite de catre clinici si a gradelor diferite de specializare a acestora, spune Marina Otelea, directorul general al Medicover, unul dintre liderii pietei.
Marii jucatori prevad un ritm anual de crestere de 20-30%, datorat investitiilor masive, mai ales a celor din partea fondurilor de investitii. Multi furnizori de servicii medicale private au ca actionari, cu participatii diferite, fonduri de investitii, asa cum e cazul Romar (Reconstruction Capital II), al Centrului Medical Unirea - CMU (3i, unul dintre cele mai mari grupuri de investitii din lume) sau al Hiperdia (Bedminster Capital Management). “Disponibilitatile pentru investitii din partea fondurilor sunt mari, dar cred ca pentru ca sistemul privat sa functioneze eficient trebuie sa aiba loc o concentrare a pietei in urma unor achizitii de clinici”, spune Sergiu Negut, directorul executiv al CMU, care crede ca piata clinicilor private va creste anual cu 30% pentru cel putin trei-cinci ani de acum incolo.
Conditia pentru o dezvoltare sustinuta ar fi legata insa de sprijinul din partea unui sistem de asigurari de sanatate asemanator cu cel al pensiilor, situatie ce ar putea schimba balanta in raport cu sectorul public. “Sistemul privat inseamna la noi doar 2,5-3% din totalul pietei, pe cand in Europa ponderea acestuia este de 90%”, apreciaza Erghin Hagicalil, directorul general al grupului Romar Medical. Deocamdata, cert e ca subdimensionarea sectorului privat creeaza ocazia de intrare pe piata a unor noi companii, scenariul preluarii unor clinici romanesti de catre mari companii europene fiind plauzibil. Hagicalil spune ca in ultimele trei luni a purtat discutii cu peste zece companii straine interesate sa cumpere afacerea, dar ca deocamdata nu vinde, ci cauta “un mix de doi parteneri”, unul care sa aiba confortul financiar al unui fond de investitii si un al doilea care sa fie o companie de specialitate, de talie europeana.
Miscarea poate avea loc insa si in sens invers; unii operatori romani tatoneaza terenul pentru o extindere a retelelor lor de clinici in afara tarii. “Dupa ce vom ajunge la un grad de acoperire nationala satisfacator, atunci vom avea in vedere si dezvoltarea afacerii in Europa. Ne gandim, intr-o prima faza, la tarile vecine, pentru ca pietele se aseamana si lucrurile acolo pot fi luate de la zero si dezvoltate”, sustine Florin Ioan Balanica, directorul general al clinicilor Medcenter.
O alta bresa de penetrare a pietei ar putea fi exploatarea unor segmente de servicii mai putin abordate, respectiv serviciile medicale de lux, dupa model occidental. “Exista insa o mare diferenta intre Romania si vestul Europei. Aici sistemul privat s-a dezvoltat tocmai pentru ca sistemul de stat nu a putut raspunde unor nevoi de baza ale pacientilor, in timp ce modelul vestic este axat pe servicii de nisa de varf, in conditiile in care acolo exista deja acces la servicii medicale decente de masa”, explica Negut.
La polul opus serviciilor de lux sunt cele mai uzuale si totodata cele mai profitabile servicii - analizele medicale si imagistica. Programul national privind evaluarea starii de sanatate a populatiei a sporit in ansamblu incasarile furnizorilor de servicii medicale, iar segmentul analizelor medicale a fost cel mai avantajat. “Piata este in crestere pe toate segmentele de servicii, pentru ca analizele medicale de baza au antrenat continuarea investigatiilor medicale pe alte paliere”, spune sefa Medicover. Cele mai putin performante din punctul de vedere al rentabilitatii sunt clinicile care ofera doar servicii de consultatii. Dupa cum apreciaza Hagicalil, dand ca exemplu compania lui, “o afacere buna functioneaza ca un magazin de prezentare unde <vitrina> este policlinica, ce costa si nici nu ne aduce profit din consultatiile obisnuite. Pe langa aceasta insa aducem serviciile de investigatie si analizele medicale, mult mai rentabile. Dovada sta faptul ca in ultimii doi ani numai in Bucuresti s-au deschis peste 400 de noi laboratoare”.
Competitia cu aceste centre nou deschise a facut ca lupta dintre marile retele sa ajunga la nivel de cartier, miza fiind serviciile de proximitate. In acest sens, unii dintre furnizori s-ar putea orienta catre o structura de lucru cu sateliti, prin care problemele usoare ale pacientilor sa fie rezolvate in cadrul unor centre mai mici, intalnite la tot pasul, ca mai apoi cele mai grave sa fie tratate in marile clinici.
Insa batalia cea mare se da pe piata spitalelor, unde principalii operatori au demarat proiecte de zeci de milioane de euro pentru construirea de spitale specializate. Una dintre cele mai mari investitii anuntate deja este cea a MedLife, care va deschide pana in 2010 patru noi spitale, cu peste 30 de milioane de euro. Proprietarii Medicover au in vedere si ei sa deschida un spital cu 250 de paturi in Bucuresti in 2010, investitia fiind estimata la 15-20 de milioane de euro. Marina Otelea se fereste sa dea un termen fix pentru inceperea lucrarilor, in conditiile in care exista dificultati in gasirea unui amplasament adecvat, dincolo de preturile mari la chirii sau terenuri. “Sunt multi proprietari de cladiri care refuza sa inchirieze spatiul unor operatori de servicii medicale de teama unui flux prea mare de clienti - aproximativ 400-500 de persoane pe zi intr-o clinica de dimensiuni medii -, a riscurilor legate de pericolele de infectie sau din cauza celorlalti chiriasi care ar putea avea aceste temeri”, spune directorul general al Medicover.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro