Ispită pentru orice om de pe planetă, ciocolata a devenit şi o ispită în materie de business. Cine sunt antreprenorii români care reinventează gustul dulce al succesului?

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 22 ianuarie 2022 297 afişări

Ispită pentru orice om de pe planetă, ciocolata a devenit, pentru cei cu simţ întreprinzător, o ispită şi în materie de business. Aşa au apărut pe piaţa locală câteva branduri care au făcut din acest desert căruia nimeni nu poate să-i reziste o poveste de antreprenoriat, în care şi-au pus la bătaie atât stofa de manager, cât şi papilele gustative. Citiţi mai jos poveştile câtorva astfel de degustători în afaceri.

Ştefan Negoiţă a făcut pasul către antreprenoriat în urmă cu cincisprezece ani, după ce lucrase într-o corporaţie care producea ingrediente pentru ciocolaterii, patiserii, brutării şi cofetării. Pe cont propriu, a dat naştere businessului Chocofashion, sub care creează delicii din ciocolată, precum praline, trufe, torturi, eclere sau mousse-uri. Afacerea a pornit în urma unei investiţii de circa

70.000 de euro.

„În 2006 făcusem micul nostru laborator, de 60-80 de metri pătraţi la acea vreme, aveam două maşini de temperat şi primele produse au fost o gamă de 12 praline. O parte dintre ele sunt şi acum în portofoliu”, povestea Ştefan Negoiţă în urmă cu câteva luni.

Chocofashion îşi dezvoltă portofoliul de produse anual, întrucât există două sesiuni de creaţie pentru produse noi în fiecare an. Iniţial, sub brandul Chocofashion erau produse doar praline şi câteva sortimente de trufe, însă astăzi s-a ajuns la peste 80 de variante de praline. De asemenea, în portofoliu se regăsesc şi foarte multe sortimente de tablete şi figurine din ciocolată, o gamă de confiserie care include eclere, tarte sau mousse-uri şi o gamă de torturi.

Corinei Ifrim Drăgulinescu îi plăcea ciocolata încă din copilărie, însă abia după 40 de ani a încolţit în mintea ei ideea de a face ciocolată fără zahăr, fără amelioratori şi fără conservanţi. Aşa a ajuns să creeze câteva zeci de tipuri de bomboane de ciocolată, sub brandul Corinne Chocolat, într-un atelier din Bucureşti. Corina a urmat cursuri de specialitate pentru a deveni ciocolatier, apoi a investit între 40.000 şi 45.000 de euro în visul său. Bomboanele de ciocolată create de Corinne Chocolat sunt făcute din ingrediente naturale şi au umplutură din sâmburi graşi neprăjţi, cum sunt cei de nuci, migdale şi alune de pădure, ori umplutură de ghimbir.

Tiberiu şi Kinga Dicoi, doi antreprenori din Târgu-Mureş, au transformat pasiunea pentru dulce într-un business cu ciocolată artizanală numit Ingres. Planurile includ şi dezvoltarea businessului în afara ţării, până acum existând comenzi de la români care trăiesc în ţări precum Norvegia şi Marea Britanie. Ideea a pornit încă de acum câţiva ani, când cei doi antreprenori au mizat pe o plantaţie de goji, însă lucrurile nu au mers conform planului şi nu au reuşit să vândă fructele produse, astfel rămânând cu o mare cantitate de goji.

„Ne-am tot gândit ce să facem cu ele, de la siropuri până la gem, am trecut apoi şi pe partea de ciocolată de casă cu goji, produs care a avut un mare succes în rândul cunoştinţelor. În urma acestui lucru, s-a ajuns şi la ciocolata artizanală, în condiţiile în care soţia mea a participat la un curs de ciocolaterie artizanală şi atunci ne-am axat doar pe partea de ciocolaterie. Businessul a venit la noi, nu ne-am dus noi către el”, povestea recent Tiberiu Dicoi.

În prezent, produsele de ciocolată sunt fabricate într-un atelier de cofetărie cu care colaborează cei doi antreprenori, astfel că investiţia a fost mult mai mică decât în mod normal, având în vedere că atelierul era deja echipat cu echipamente şi ustensilele necesare. Investiţia în business a ajuns la circa 10.000 de euro.

Sub brandul Ingres sunt vândute praline de ciocolată pictate manual, trufe de ciocolată, diverse tablete şi acadele de ciocolată, ciocolată caldă, dar şi specialităţi precum covrigei înveliţi în ciocolată sau bomboane cu umplutură de curmale şi migdale. Pentru materia primă, cei doi lucrează cu un distribuitor local, însă este vorba de o ciocolată de origine belgiană. Zilnic, în atelierul de producţie din judeţul Mureş, Kinga Dicoi poate produce chiar şi 500 de praline, însă capacitatea de producţie depinde foarte mult de complexitatea produselor pe care le realizează.

Leomi Chocolate, un producător de ciocolată artizanală din Iaşi, a luat naştere în 2020, chiar înainte de pandemie, din pasiunea antreprenoarei Benedicta Drobotă pentru acest desert. Lucrurile au prins contur după o investiţie de 150.000 euro din fonduri nerambursabile şi credit.

Pentru a diferenţia produsele, antreprenoarea se ocupă şi de pictarea cutiilor în care vin bomboanele de ciocolată, astfel îmbinând zona de artă cu cea de produse dulci. În atelierul de producţie, fondatoarea Leomi mai lucrează alături de o persoană care se ocupă de partea de fabricare.

„E foarte greu de lucrat cu ciocolata, are nevoie de o anumită temperatură, astfel încât cele mai multe produse le facem spre iarnă, atunci când avem o temperatură optimă. Ciocolata vine din Belgia, am testat foarte multe până

ne-am hotărât, am căutat să fie cele mai bune materii prime”, spunea Benedicta Drobotă în vara anului 2021.

Capacitatea de producţie a Leomi este de 10 kilograme de ciocolată zilnic, vara fiind mai căutate fântânile de ciocolată, în contextul temperaturilor mai ridicate, şi iarna portofoliul crescând cu praline şi tablete de ciocolată.

Laura Hizo-Miloş avea câţiva ani când a mers pentru prima dată cu mama ei în Belgia, în oraşele vestite pentru ciocolata artizanală, precum Bruges şi Waregem, şi s-a îndrăgostit de ce a văzut acolo. A urmat un traseu profesional în domeniul economic, pentru ca, după 11 ani petrecuţi în consultanţă,

să schimbe macazul şi să aleagă o activitate creativă, inspirată de ce văzuse în călătoriile prin Belgia. Aşa a ajuns să pună bazele Maximilian Chocolat, o ciocolaterie din Cluj-Napoca.

Maximilian Chocolat a apărut în decembrie 2019, după o investiţie de 45.000 de euro, din care 38.000 de euro au fost finanţare nerambursabilă. Brandul a fost inspirat din familie, Maximilian fiind numele fiului Laurei. Deschiderea a venit la capătul unui an în care antreprenoarea s-a perfecţionat la cursuri de formare şi a exersat, ea neavând deloc experienţă în domeniu. A obţinut Certificatul de Ciocolatier Artizanal, a urmat cursuri la Academia de Ciocolată Callebaut din Belgia, masterclassuri cu ciocolatieri şi maeştri patiseri pentru a învăţa conceptul de ciocolată rafinată, cu ganache-uri diverse.

„Produsele noastre sunt praline – pictate manual – şi trufe. Realizarea unei praline durează trei zile. Matriţele se pictează cu unt de cacao colorat, după care trebuie să se stabilizeze, apoi se toarnă cochilia, ganache-ul şi se creează pralina”, spune Laura Hizo-Miloş.

Atelierul de producţie este localizat în centrul istoric al Clujului, acolo unde Laura Hizo-Miloş şi ajutoarele ei „sculptează” pralinele pictate manual cu ganache preparat din ingrediente naturale: Ruby & Violetes, Peony Delight (cu ceai alb şi bujor), Intense Lime, Coffee, Clasic Gianduja (cremă de alune premium) şi Double Salted Caramel şi trufele, cu fistic, zmeură, portocale şi cocos.

Tot pasiunea pentru ciocolată a determinat-o şi pe Gabriela Mureşan, auditor în managementul calităţii, să-şi schimbe complet drumul profesional. Astfel, a renunţat la jobul pe care-l avea şi a mers în „patria ciocolatei”, tot în Belgia, să înveţe tainele realizării acestui produs, iar după doi ani de formare a devenit artizan ciocolatier cu acte în regulă. Sub brandul Muri Chocolatier, ea produce bomboane de ciocolată pictate manual, trufe şi praline.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.