Lupta apriga la rafturile cu tigari

Autor: Ioana Mihai Postat la 12 august 2011 1179 afişări

Cei trei mari producatori locali de tigari, British American Tobacco, Philip Morris si Japan Tobacco International, s-au angajat intr-o veritabila lupta. Razboiul preturilor in care s-au lansat are drept principal scop cota de piata. Pentru asta arunca in joc bugete de zeci de milioane de euro.

E mare lucru ca s-au ieftinit unele tigari, mai ales ca de sapte ani incoace s-au scumpit intr-una. Kent, de pilda, costa in toamna lui 2004 doar 3,7 lei, iar acum a ajuns la 11 lei (varianta Nanoteck). Preturile in crestere ale tigarilor i-au dat batai de cap pana si guvernatorului Bancii Nationale Mugur Isarescu, pentru ca au incurcat chiar tinte de inflatie: tigarile au fost campioanele scumpirilor in 2009, preturile pachetelor crescand cu circa 50% in numai un an. Drept este ca lungul sir de mariri de pret din ultimii ani a fost provocat in principal de evolutia accizei, care impreuna cu taxele reprezinta in jur de 85% din ce plateste un fumator pe un pachet de tigari.

Acciza insa nu mai este si pricina miscarilor de preturi din luna iulie. Anul acesta trei valuri de scumpiri au lovit bugetul fumatorilor. In ianuarie si in aprilie cate 30 de bani au fost adaugati la pretul fiecarui pachet. La jumatatea anului, filialele locale ale British American Tobacco (BAT) si Philip Morris (PM) au plusat cu inca 40 de bani. Cel de-al treilea producator, Japan Tobacco International (JTI) insa a decis sa nu scumpeasca toate tigaretele din portofoliu, astfel incat Winchester, Monte Carlo, Ronson si More si-au pastrat preturile neschimbate, iar pachetul de Winston s-a scumpit cu doar 10 bani. Pentru fumatorii acestor marci, vestea a fost cat se poate de buna.

Pentru competitori, decizia este insa o veritabila declaratie de razboi. Raspunsurile BAT si Philip Morris au fost prompte si ataca aceleasi zone pe care JTI a inceput duelul: segmentele de pret economic si mediu.

JTI si BAT nu s-au atins de zona tigaretelor premium, care se vand cu peste 11 lei. Strategia aleasa de Philip Morris este ceva mai complicata: a ieftinit unele marci, iar pe altele le-a scumpit. Initial, preturile a trei variante de Virginia Slims - Premium, Menthol si Lilas - au crescut cu 10 bani, in timp ce toate celelalte feluri din acelasi brand au scazut. Acum insa, orice fel de Virginia Slims costa tot atat, adica 12,5 lei. La ultima scumpire Winston si-a pastrat pretul de 11 lei si nu a tinut pasul cu cei 40 de bani, cu cat s-au scumpit marcile direct concurente - Chesterfield, L&M, Lucky Strike si Pall Mall.

De fapt, reactia Philip Morris a fost mai ferma, prin scaderea preturilor in cazul unor tipuri de L&M cu 70 - 90 de bani; la 10,6 lei, pret mai mic decat cel al tigaretelor Winston. Si unele variante de Pall Mall sunt sub 11 lei.

Gilda Lazar, corporate affairs director la JTI Romania, spune ca "fiind vorba despre strategia de business, nu putem face publice detaliile deciziei de crestere a preturilor". Reprezentantii companiilor concurente nu au oferit, pana la ora inchiderii editiei, niciun comentariu pe marginea subiectului.

10, 20 sau 40 de bani nu sunt o mare suma. Insa inmultiti cu mii sau zeci de mii de pachete, banutii capata o cu totul alta greutate; in cateva luni, costurile "de lupta" pot ajunge la zeci de milioane de euro. Companiile evita de regula astfel de dispute, pentru ca sunt paguboase. Profitabilitatea scade, iar acest subiect ii intereseaza cel mai tare pe actionari. Un alt factor care erodeaza adanc rezultatele financiare ale companiilor este piata neagra. Anul trecut a fost unul care a complicat slujbele strategilor din industria tutunului, mai ales dupa ce in primele luni vanzarile ilicite ajunsesera la un nivel record, de peste 36% din volumul pietei, conform datelor companiei de cercetare de piata Novel. 2011 a adus insa vesti bune, vanzarile ilicite scazand sub 15% din piata. Efectul direct: producatorii si-au vazut incasarile crescand.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/lupta-apriga-la-rafturile-cu-tigari-8585414
8585414
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.