O pasiune redescoperită după 30 de ani a venit şi cu un plan de business. Monceramice este dovada că hobby-ul uitat în sertar se poate transforma într-o afacere profitabilă

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 14 aprilie 2023 232 afişări

Monceramice este Monica Mocanu. Şi invers. De când a ales să se întoarcă la una dintre cele mai mari pasiuni ale ei, la trei decenii după ce o închisese în sertar, Monica a găsit resurse şi inspiraţie să transforme în afacere un hobby aducător numai de bucurie. Aşa că din ceramică modelează obiecte diverse, iar din fiecare experienţă se modelează pe ea însăşi ca antreprenor.

Ceramica este o pasiune la care m-am întors după 30 de ani. La început a fost doar ideea, apoi, în decembrie 2020, am reuşit cu ajutorul familiei să cumpăr cel mai important lucru – cuptorul electric, care a costat 13.000 de lei”, îşi aminteşte Monica Mocanu. Cu această investiţie iniţială la purtător, ea a dus mai departe chimia dintre ea şi ceramică, împletind-o cu o altă plăcere, cea pentru pictură. Astăzi, se completează armonios într-o colecţie întreagă de piese care atrag atenţia şi întorc privirile. „Pictura îmi dă libertatea să creez un univers colorat, să aduc culoare în viaţa de zi cu zi, să mă exprim. De fiecare dată creez modele noi, cu forme imperfecte şi desene originale pictate sub glazură, astfel că fiecare obiect are un caracter unic şi exclusiv, fiind piese decorative şi utile în acelaşi timp.” În modelarea lutului, Monica foloseşte puţine unelte, mâinile fiind cele care fac cu adevărat minuni, având în ele un potenţial infinit. „Îmi place tehnica ciupirii, să las urmele degetelor în lut, îmi plac asperităţile şi formele imperfecte.” De unde însă această afinitate pentru creaţia artistică? Monica Mocanu a început să deseneze din copilărie. În clasa a cincea, a dat examen pentru a intra la Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza din Bucureşti, moment căruia i-au urmat mulţi ani de studiu în lumea desenului, a picturii, a modelajului. Absolvirea liceului a avut loc în 1988, la secţia Ceramică, următorul pas fiind – surprinzător – Facultatea de Drept. A fost practic momentul când pasiunea a fost încuiată în sertar. Cu unele mici escapade totuşi. „De-a lungul anilor, am făcut ilustraţii pentru diverse publicaţii şi companii, printre care şi Vodafone. Am participat la expoziţii de grup cu lucrări mixed media în Germania, Argentina, Spania.”

Monica Mocanu îşi vinde creaţiile pe Facebook şi pe Instagram, la preţuri care variază, în funcţie de model, între 70 şi 200 de lei.


După ce a luat decizia de a se întoarce la artă şi a investit în achiziţia cuptorului, Monica a fost invitată la o expoziţie de ceramică contemporană în Grecia, unde a experimentat noi tehnici de lucru pe care şi-a propus să le integreze în propriul stil de a crea.  Monica nu foloseşte materiale toxice, iar culorile cu care lucrează pentru pictat sunt cumpărate din afara ţării, după multe provocări prin care a trebuit să treacă până a găsit furnizorii potriviţi, la preţuri convenabile. În 2022, Monceramice a început o colaborare cu reţeaua de localuri Cannoleria, specializate în desertul sicilian cannoli, pentru realizarea unor farfurii din care clienţii să-şi savureze plăcerea dulce. Farfuriile sunt modelate şi pictate manual şi, mai ales, pline de culoare, proiectând îndată pofticioşii în universul „dolce far niente” italienesc. „Tot în 2022, pasiunea mea m-a adus alături de iniţiativa Nestlé (unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de dulciuri, cafea şi mâncare pentru animale de companie – n. red.), prin care am adaptat în premieră în România ghidurile de nutriţie NutriPorţia şi VeggiePorţia în limbajul Braille. Am creat astfel farfurii concepute special pentru a ajuta persoanele cu dizabilităţi de vedere să-şi pregătească preparate echilibrate din punct de vedere nutriţional.” Pentru colecţiile proprii, clienţii Monceramice sunt oamenii care nu doar apreciază lucrurile făcute manual pentru ei înşişi, ci îşi doresc să şi dăruiască asemenea piese unicat. Nu de puţine ori, cumpărătorii revin pentru a-şi completa gama cu noi şi noi obiecte. Monica Mocanu îşi vinde creaţiile pe Facebook şi pe Instagram, la preţuri care variază, în funcţie de model, între 70 şi 200 de lei. La ce visează mai departe? „Îmi doresc un atelier în care oamenii să descopere şi să modeleze lutul, un magazin online şi multe colaborări frumoase, care să se potrivească cu ce creez. Nu am un spaţiu dedicat, lucrez într-un spaţiu mic, care este totodată şi spaţiul de locuit. Se numeşte «apartatelier»”, se destăinuie Monica.

„Îmi doresc un atelier în care oamenii să descopere şi să modeleze lutul, un magazin online şi multe colaborări frumoase, care să se potrivească cu ce creez.”

Monica Mocanu, fondatoare Monceramice



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de a stăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Panda Bubble Tea (jud. Harghita)

Fondatoare: Daria Marc

Investiţie iniţială: 42.000 de euro

Vânzări: în medie, 800 de lei pe zi

Prezenţă: Topliţa, judeţul Harghita


DiAmo Jewelry – magazin de bijuterii (Bucureşti)

Fondatoare: Aliona Marcu

Investiţii: peste 50.000 de euro

Prezenţă: online


Ethereal Chalet – unitate de cazare (jud. Argeş)

Fondator: Vlad Rusu

Prezenţă: Valea Mare – Pravăţ, judeţul Argeş)


Centru de radiologie dentară (jud. Bihor)

Fondator: Călin Popa

Investiţie iniţială: 100.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 300.000 de lei (60.000 de euro)

Prezenţă: Beiuş, judeţul Bihor


Tai-Mălai cu Poveşti – platformă cu recomandări şi cărţi pentru copii (Bucureşti)

Fondatoare: Iulia Scutaru Ghiţescu şi Anamaria Ghiţescu

Prezenţă: online



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.