Povestea tinerilor care la un pahar de vin au pus bazele unei afaceri. După ce au deschis afacerea aceştia au decis să plece din Bucureşti şi să se mute la ţară

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 29 martie 2021 25476 afişări

„Far too good” s-a născut la un pahar de vin, chiar dacă în centrul atenţiei sale sunt ceaiurile. Vasi Hîrdo şi Vladimira Horotan se ştiu dintotdeauna pasionaţi de reviste, cărţi, ceai şi cafea. Cum însă de cafea de specialitate şi cărţi nu duce lipsă peisajul antreprenoriatului românesc, ei au hotărat să se axeze pe ceai organic şi reviste independente.

Proiectul a început cu o lungă perioadă de testare a ceaiurilor. Am trecut prin multe degustări, de la mai mulţi furnizori, pentru a găsi ceea ce căutam: ceai cu adevărat gustos şi ingrediente organice. La reviste a fost simplu, sunt atât de multe reviste faine în lumea asta!”, povestesc cei doi antreprenori.

Perioada în care au fondat far too good a fost, pentru ei, una de tranziţie. La puţin timp după lansarea proiectului, au decis să se mute din Bucureşti înapoi în judeţul Cluj, iar de atunci locuiesc la ţară înconjuraţi de natură. Vasi Hîrdo şi Vladimira Horotan deţin fiecare câte 50% din businessul pe care împreună l-au crescut de la zero.

Pe lângă antreprenoriat, el este şi manager de marketing la un centru de limba engleză şi fondator al revistei Ceramics Now, iar Vladimira este de profesie technical support representative şi novice în design de bijuterie. far too good rămâne ceva ce fac din pasiune, în timpul rămas liber de la job. „Ideea care stă la baza brandului far too good este de a-i inspira pe oameni să îşi creeze tabieturi sănătoase. Sănătoase pentru corp şi pentru minte. Ne petrecem atât de mult timp la job, în faţa ecranelor, încât uităm să ne deconectăm. far too good încearcă să aducă relaxare într-o rutină modelată după necesităţile jobului.”

Investiţiile făcute de cei doi tineri nu au fost mari, mergând către stocul de produse. De branding, etichete, site şi promovare s-au ocupat chiar ei, iar acolo unde s-au lovit de dificultăţi, au învăţat pe cont propriu. Nu au avut fonduri de la început pentru investiţii, iar în primii doi ani afacerea a consumat mult din buzunarele lor. „Abia după doi ani far too good a devenit o afacere autosustenabilă, aşa cum ne doream de la început. Suntem încă un business mic. Nu ţinem stocuri mari, mai ales în materie de ceai, deoarece ne dorim să avem un produs proaspăt în fiecare sezon.” Totul se întâmplă la ei acasă, după ce far too good a călătorit cu Vasi şi Vlada din Bucureşti până în Cluj-Napoca, iar anul trecut a făcut o ultimă mutare din Cluj-Napoca în zona rurală din judeţul Cluj. Principalul canal de vânzare este site-ul micii afaceri, care a adus venituri de 10.000 de euro în 2020, cu un profit de 10%. „Avem blenduri de ceai permanente şi testăm în mod frecvent unele noi, dar introducem numai ceea ce se remarcă prin gust şi unicitate. În toamnă vom introduce pachete cu accesorii care sunt esenţiale unei infuzii corecte. În rest, ne dorim cel mai mult să creştem organic şi să fim un partener bun pentru clienţii noştri.” Cine sunt clienţii? Atât oameni care pur şi simplu rezonează cu brandul, cât şi persoane juridice, în general cafenele şi bistrouri. În Bucureşti, cei doi antreprenori au o colaborare cu Papila şi Grain Trip, iar printre partenerii din ţară se numără

112 Coffee & Co din Târgu-Mureş şi Viniloteca din Timişoara, alături de alţii. Ceaiurile far too good au ajuns chiar şi în Spania la o cafenea din Granada. Locurile unde se găsesc ceaiurile ambalate în Cluj sunt însă multe, astfel că Vasi şi Vlada lucrează la o hartă pe care să le marcheze.


Vasi Hîrdo şi Vladimira Horotan, fondatori far too good:„Toate blendurile noastre de ceai sunt făcute din ingrediente organice atent alese, acesta fiind motivul pentru care preţul lor este peste medie.”


Preţurile ceaiurilor sunt cuprinse între 11 şi 16 lei pentru pachetele mici de 20 de grame şi între 23 şi 34 lei pentru pachetele de 50 de grame. „Meniul” cuprinde blenduri de ceai verde organic, ceai negru organic şi ceai rooibos organic, cu ingrediente precum merişoare, frunze de măslin, mango, ghimbir, verbină sau nuci. „Toate blendurile noastre de ceai sunt făcute din ingrediente organice atent alese, acesta fiind motivul pentru care preţul lor este peste medie.”

Anul pandemiei a fost bun pentru far too good, asta şi pentru că a fost anul în care cei doi fondatori au găsit timpul necesar pentru a se ocupa mai mult de mica lor afacere. Aşa că businessul a crescut şi a ajuns la mai multe persoane fizice. Mai mult, oamenii au stat mai mult în casă, aşa că au rezonat cu ideea de a-şi crea tabieturi noi, de a evada dintre pereţii casei într-o lume a aromelor şi a poveştilor globale. La finalul anului 2020, Vasi Hîrdo şi Vladimira Horotan au lansat două blenduri noi pe bază de ceai negru şi ceai verde, unul dintre ele fiind Wild în Gărâna, dedicat festivalului de jazz din localitate. Iar portofoliul continuă să crească, pentru că varietatea nu poate fi niciodată prea mare când vine vorba de ceai.

Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Tripsylvania Tiny House – unitate de cazare (Şirnea, jud. Braşov)

Fondatoare: Mădălina Dumitru

Investiţie: 30.000 de euro


Push Design – atelier de accesorii din lemn, piele şi hârtie (Iaşi)

Fondatori: Denisa şi Marcel Puşcaşu

Profit în 2020: 11.000 de euro

Prezenţă: online, naţională


Alter Medico – asistent digital pentru medici şi pacienţi

Fondatori: Daniel Oancea, Saşa Pastor şi alţi trei antreprenori

Cifră de afaceri estimată pentru primul an de activitate: peste 1 mil. euro

Prezenţă: în România


Tiny House BF – unitate de cazare (Baia de Fier, jud. Gorj)

Fondator: Cosmin Tiriplică

Investiţie: 50.000 de euro

Prezenţă: în apropierea Transalpinei


Blood from Transylvania – vin din fructe (jud. Bihor)

Fondator: Florin Chirodea

Investiţie iniţială: 100.000 de euro

Prezenţă: online şi în 20 de magazine din ţară


ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.