Povestea unui tânăr care a decis să nu mai muncească pentru alţii într-o corporaţie şi să îşi deschidă o afacere. Acesta a început cu 3.500 de euro şi a câştigat deja 1 milion de euro
Fost angajat în multinaţională, Vlad Stan a visat dintotdeauna la un business propriu. Visul a prins contur odată cu greutatea tot mai mare a valizelor aduse de el şi de soţia sa din concedii: le-au plăcut atât de mult câteva produse de înfrumuseţare pe care le găseau în Spania, încât au decis să devină distribuitorii acestora în România. Nu acestea le-au adus însă primul milion de euro, ci nişa pe care au ales să se reorienteze în contextul crizei economice din urmă cu un deceniu.
Înainte de începerea businessului Bold Beauty lucram într-o corporaţie, într-o altă industrie, dar mi-am dorit dintotdeauna să am afacerea proprie – iar în 2011 am decis că cel mai potrivit este să încep, având în vedere că în România atât comerţul online, cât şi oferta de produse cosmetice erau limitate”, a povestit antreprenorul în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace.
Vlad Stan împreună cu soţia sa au mizat astfel pe un segment de produse mai puţin populare în perioada crizei economice financiare, când şi-au început ei businessul: produsele profesionale de îngrijire a pielii.
Îşi aminteşte că ideea importurilor a venit ca urmare a călătoriilor pe care ei le făceau în Spania, de unde veneau cu jumătate de bagaj plin cu produsele cosmetice ale unui brand de îngrijire a pielii pe care îl găseau doar acolo.
Iniţial şi-au propus să distribuie produsele în lanţurile de hipermarketuri, dar acestea s-au dovedit a fi greu accesibile: costurile de listare erau foarte mari, nivelul stocurilor trebuia să fie foarte mare, iar după plata taxelor de intrare la raft, nu exista garanţia că produsele vor şi ajunge acolo. „Fiind un brand nou, exista riscul ca după câteva luni să rămânem cu taxe foarte mari de listare pentru nivelul afacerii, aşa că am luat decizia să distribuim produsele pe un site propriu.”
Investiţia iniţială în lansarea businessului a fost de aproximativ 3.500 de euro în platforma online, la care s-a mai adăugat acelaşi nivel de investiţii în decurs de un an. La acestea s-au alăturat şi investiţiile în stocuri, care echivalau în acel moment cu aproximativ 10.000 de euro.
Totuşi, brandul lor preferat nu a fost atât de bine primit şi de către piaţă şi, în plus, ca urmare a contextului în care şi-au început afacerea, unul dintre anii de criză, au decis că ar avea mai multe şanse de reuşită dacă şi-ar diversifica businessul. Au decis astfel să se orienteze spre produsele profesionale de îngrijire a părului. „Am avut o dinamică foarte bună, în fiecare an am avut creşteri procentuale de două cifre, feedbackul era bun, mai ales de când am trecut pe noua platformă şi am ajuns la magazinul multibrand”, descrie Stan evoluţia după reorientarea afacerii.
Anul trecut au ajuns la o cifră de afaceri de aproape 1 milion de euro, dintre care Marketplace-ul eMAG, unde au decis să se listeze încă de la început, a generat undeva între 35% şi 40% din vânzări.
„Pandemia ne-a accelerat vânzările. Noi aveam şi o componentă mare de distribuţie, iar începând cu luna aprilie a anului trecut, creşterea atât prin Marketplace, cât şi prin magazinul nostru propriu, a fost accelerată”, descrie Vlad Stan cele mai recente rezultate.
El observă că în intervalul de timp în care ei au dezvoltat afacerea, puterea de cumpărare a românilor a crescut, ajungând aproape la aceeaşi paritate cu puterea de cumpărare din Europa de Vest, cel puţin în ceea ce priveşte produsele pe care ei le vând. Preţurile acestora variază de la brand la brand şi pornesc de la în jur de 30 de lei pentru un şampon şi ajung la 100-150 de lei pentru acelaşi produs, variind, bineînţeles, şi în funcţie de gramaj. Valoarea bonului mediu se plasează la aproximativ 150 de lei.
În ceea ce îi priveşte pe clienţi, antreprenorul spune că nu îi poate încadra într-un tipar: „Cumpără de la noi şi saloanele de înfrumuseţare, cumpără şi freelanceri care lucrează de acasă, cumpără foarte mulţi consumatori finali”.
Când vine vorba despre provocări, spune că şi pe segmentul lor, în ultimul timp, principala provocare este disponibilitatea produselor din lanţului de aprovizionare puternic afectat în toate domeniile, astfel că accesul la ingrediente al producătorilor este şi acesta afectat. Totodată, menţionează că nici această categorie de produse nu este ocolită de scumpiri – iar preţurile în creştere pe segmentul energiei electrice, de pildă, se traduc în creşteri ale costului de producţie, astfel că şi furnizorii lor au crescut preţurile. „Pe cât posibil, am încercat să încetinim această creştere a preţului către clientul final şi am suportat şi noi o parte din creştere, dar treptat nu vom mai avea ce să facem şi vor creşte şi preţurile noastre. Avem furnizori pentru care au crescut preţurile şi cu 15-20%.”
Când vine vorba despre sfaturi pe care le-ar trimite mai departe antreprenorilor care vor să îşi deschidă un business în online, spune: „Să aibă curaj şi să nu se aştepte ca succesul să apară peste noapte, unui business în online îi trebuie, în medie, cam trei ani până să ajungă la profitabilitate. De asemenea, este necesar să se educe foarte mult pentru că zona aceasta de online nu este deloc simplă şi este nevoie de capital pentru investiţii. În pofida percepţiei generale, o afacere în online are costuri similare oricărei alte afaceri.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro