Prima restructurare cu adevarat importanta din grupul fondat de Dinu Patriciu dupa schimbarea actionariatului pare sa fie grabita de precipitarea problemelor generale din piata. Pe de alta parte insa, unele dintre companiile grupului continua sa se extinda si in tara, si in afara tarii si au in plan sa isi dubleze cifra de afaceri in urmatorii doi ani.
"Nu sunt doar niste companii anexe ale Rompetrol, sunt profitabile si au mare potential de crestere, sustine Titov Buzescu, vicepresedinte responsabil de activitatile non-core in Rompetrol Group, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin despre valoarea de piata a companiilor asa-numite “non-core” (auxiliare productiei si distributiei de petrol si gaze), despre care actionarii kazahi au anuntat ca sunt de vanzare.
Rompetrol a inceput din aceasta vara si intentioneaza sa continue vanzarea activelor non-core. “Este pur si simplu un plan de restructurare care trebuie aplicat unei companii ajunse la dimensiuni impresionante, plan care ar fi fost oricum aplicat, dar care a fost putin grabit de conditiile de piata”, spunea in urma cu doua saptamani Dinu Patriciu, explicand declaratia colegilor sai kazahi despre vanzarea acestor companii ale Rompetrol, proces care ar trebui sa aduca actionarilor o suma estimata la 100 de milioane de euro.
De fapt, oficialii KazMunaiGaz au facut intai public faptul ca din grupul Rompetrol vor pleca 2.000 de angajati, odata cu vanzarea companiilor in care lucreaza, adica in companiile non-core. Dinu Patriciu a mentionat ca restructurarea a fost planuita inca din 2006, cand Rompetrol prospecta piata pentru vanzarea unui procent minim de 25% din grup: “Atunci am conceput un plan de restructurare, deoarece voiam sa punem pe masa viitorului investitor un plan concret pentru viitorul companiei”. Presedintele Rompetrol crede ca aceasta restructurare era neaparat necesara in planul pe termen mediu al companiei: “De-a lungul anilor de crestere accelerata a Rompetrol, lipsa serviciilor de calitate din piata ne-a facut sa cream divizii si mici companii care sa ne rezolve toate nevoile, de la curatenie si IT si pana la platforme industriale care sa ne aprovizioneze cu tot felul de componente, iar acum pastrarea acestor companii nu mai este rentabila”.
Miruna Suciu, partener in cadrul casei de avocatura Musat & Asociatii, crede ca aceasta perioada de crestere agresiva a avut si o cauza externa: “Cred ca perioada in care grupul Rompetrol a avut un marketing agresiv a fost legata si de o nevoie de a contrabalansa importanta pe care o capata in piata Petrom prin achizitia de catre OMV”.
De fapt, Dinu Patriciu considera ca vanzarea este normala, in conditiile in care multe dintre aceste companii au deja o viata proprie, prin aceasta intelegand ca presteaza mai mult de doua treimi din servicii catre companii terte din afara grupului Rompetrol. Pe de alta parte, tot Dinu Patriciu considera ca un grup prezent in 13 tari trebuie sa aiba o structura “supla” si cu un obiect clar de activitate pentru a rezista pe piata in actualele conditii.
Viata proprie a unor companii precum Rominserv, Palplast, Rompetrol Quality Control, Fin Group, Eurojet sau Ecomaster a fost din ce in ce mai evidenta pentru Rompetrol in ultimii doi ani. “Aceste companii sunt afiliate grupului, oferind servicii atat pentru grup, cat si in afara lui, iar procentul din cifra de afaceri care provine de la companii din afara grupului este acum in crestere”, spune Titov Buzescu.
Tinta diviziei conduse de Titov Buzescu este cresterea afacerilor derulate cu terti si odata cu acestea a cifrei de afaceri generale a companiilor respective, care au avut impreuna anul trecut o cifra de afaceri de 250 de milioane de dolari (200 de milioane de euro) si un profit operational de 35-40 de milioane de dolari (31 de milioane de euro). “Conform estimarilor noastre, cifra de afaceri se va dubla in urmatorii doi ani, pe fondul dezvoltarii in afara tarii si in special in zona Asiei, iar cifra de afaceri a acestora ar putea ajunge la 500 de milioane de dolari (390 de milioane de euro)”, spune Buzescu.
Motorul unei astfel de cresteri va fi dezvoltarea unei filiale a Rominserv in Kazahstan, la Astana, care va pune la dispozitia companiilor din zona a tuturor serviciilor oferite de Rominserv, IAIFO Zalau, Palplast, Rompetrol Quality Control sau Ecomaster. “Rominserv va pregati terenul pentru oricare dintre companiile non-core care va vrea sau ar putea sa se extinda in acea zona, asadar, Rominserv va fi pilonul afacerilor noastre de suport in acea zona”, spune Titov Buzescu.