Cum se dezvoltă locuinţe pentru Generaţia Sustenabilităţii?

Autor: Ioana Matei Postat la 10 ianuarie 2022 199 afişări

În imobiliare, principiul sustenabilităţii nu mai este doar un deziderat şi a devenit sinonim cu dezvoltarea de construcţii moderne, prietenoase cu mediul înconjurător. De altfel, acestea sunt şi cele mai căutate imobile de reprezentanţii Generaţiei Z, care se conturează ca fiind o „Generaţie a sustenabilităţii”. Aceasta este filosofia după care se ghidează One United Properties, unul dintre cei mai dinamici jucători imobiliari de pe piaţa locală şi singurul listat la Bursa de la Bucureşti. Ce înseamnă ESG pentru companie şi pentru acţionarii acesteia?

În calitate de companie publică, în cadrul One United Properties avem responsabilitatea faţă de acţionari de a livra randamente consistente şi semnificative. În acelaşi timp, conducerea are şi responsabilitatea de a proteja investiţia acţionarilor. Aici, subiectul sustenabilităţii devine interesant pentru orice companie publică, deoarece există riscul ca, pe măsură ce obiceiurile de consumator evoluează, produsul pe care compania îl oferă să devină irelevant şi, prin urmare, protejarea investiţiei va fi imposibilă deoarece afacerea va deveni irelevantă”, explică Zuzanna Kurek, IR & Sustainability Manager la One United Properties, perspectiva lor asupra sustenabilităţii. Unul dintre cei mai activi dezvoltatori imobiliari din Capitală, compania controlată de Victor Căpitanu (acţionar cu 29,8%) şi Andrei Liviu Diaconescu (29,8%), a debutat la BVB pe 12 iulie 2021. Din 20 septembrie 2021 acţiunile companiei sunt incluse în indicele BET, care urmăreşte evoluţia celor mai lichide 19 companii listate la BVB, iar de la 20 decembrie 2021, acţiunile ONE au fost incluse şi în indicele FTSE Russell pentru pieţele emergente, FTSE Global All Cap.

Compania are o capitalizare de 2,8 miliarde lei, potrivit celor mai recente informaţii publice disponibile, iar din acţionariat, pe lângă cei doi fondatori, mai fac parte CC Trust Group din Elveţia, cu 6,2%, şi Marius Diaconu, cu 5,2%. „O afacere responsabilă este una care înglobează consumul şi producţia responsabilă, o afacere care nu se concentrează doar asupra ei, ci se străduieşte mai degrabă să se încadreze în contextul deja existent – cu toate oportunităţile, dar şi provocările sale”, menţionează Kurek. Ea adaugă că principiul sustenabilităţii este deosebit de important, mai ales pentru dezvoltatorii imobiliari: „În prezent, odată cu creşterea conştientizării de către consumator, de multe ori cel mai bun produs de pe piaţă este sinonim cu un produs care este prietenos cu mediul înconjurător, construit pe termen lung şi care oferă clienţilor un mediu sigur şi sănătos”. Prin urmare, observă ea, sustenabilitatea leagă foarte bine ideea de a face afaceri în mod responsabil, generând în acelaşi timp valoare pe termen lung pentru acţionari. „Prin construirea afacerii noastre în jurul principiului sustenabilităţii, putem fi încrezători că vom îndeplini nevoile şi aşteptările prezente ale tuturor părţilor interesate fără a ne compromite viitorul.”

Cine sunt responsabilii de implementarea strategiilor de sustenabilitate în cadrul companiilor din domeniul pe care îl reprezintă? În cazul One United Properties, rolul de Chief Sustainability Officer a fost asimilat celui de director de relaţii cu investitorii. „Sustenabilitatea devine din ce în ce mai importantă pentru investitorii instituţionali locali şi globali şi, prin urmare, pentru ONE a fost important ca directorul de IR să cunoască, de asemenea, subiectele legate de sustenabilitate”, explică Zuzanna Kurek, care deţine, de altfel, acest rol, nu de foarte mult timp. Este clar, din punctul ei de vedere, că la nivel internaţional, adoptarea obiectivelor legate de sustenabilitate este mai predominantă decât în România. Cu toate acestea, adaugă ea, primesc  semnale clare că şi la nivel local, fondurile de pensii şi administratorii de active încep să se uite la aspectele de sustenabilitate şi vor să înţeleagă cum abordează companiile locale subiectele legate de mediu, aspectul social şi de guvernanţă. „Ne aşteptăm ca în următorii 2-3 ani să existe o presiune pronunţată asupra administratorilor de investiţii, venită din partea acţionarilor acestora, cu impact semnificativ asupra modului în care fondurile îşi investesc capitalul”, punctează Zuzanna Kurek. Aspectele care ţin de sustenabilitate transcend „fişa postului” şi îi implică pe toţi cei care fac parte din dezvoltarea businessului ONE. Kurek crede că directorii generali, dar şi întreg managementul executiv şi Consiliul de Administraţie vor avea un rol crucial în abordarea provocărilor de mediu, sociale şi de guvernanţă cu care ne vom confrunta în următorii ani. „CEO-ul, Consiliul de Administraţie, precum şi o echipă executivă completă sunt piloni fundamentali în construirea relaţiei şi, în consecinţă, a încrederii faţă de toate părţile interesate. Ceea ce începem să vedem deja astăzi este o eră a capitalismului părţilor interesate (stakeholder capitalism), care va creşte în proeminenţă în următorii ani şi îi va face pe liderii companiilor să se concentreze asupra impactului afacerii în ceea ce priveşte bunăstarea pe termen lung nu doar a acţionarilor, ci şi a angajaţilor, clienţilor şi comunităţilor.”


O dezvoltare mixtă reper a ONE este One Floreasca City, care integrează componenta rezidenţială, de birouri şi comercială într-o singură locaţie – fosta fabrică de maşini.


Zuzanna Kurek aminteşte că, în ceea ce priveşte pieţele de capital, există chiar şi un nou termen, inventat şi popularizat de Brunello Cucinelli, de capitalism umanist (humanistic capitalism), care vorbeşte despre faptul că un profit corect şi durabil este armonizat cu fenomenul de a da înapoi societăţii şi unde afacerea se bazează pe încredere şi respect pentru oameni şi natură. „În ciuda faptului că este o companie publică, cu venituri anuale care vizează peste 600 de milioane de euro, Brunello Cucinelli S.p.A. urmează un model de resurse umane şi cultural oarecum unic, considerat un fenomen la scară internaţională, chiar şi în Silicon Valley. Este unul dintre cele mai pregnante exemple cu privire la cât de importantă poate fi conducerea în construirea încrederii faţă de părţile interesate. Totodată, o astfel de abordare contribuie la dezvoltarea unor modele de afaceri complet noi”, observă Kurek. În ceea ce priveşte compania pe care ea o reprezintă, strategia de sustenabilitate a acesteia este organizată în jurul Obiectivelor de Dezvoltare a Durabilităţii (SDG – Sustainable Development Goals) ale ONU şi este împărţită în trei domenii cheie: activităţi de mediu, care se concentrează pe energie curată (SDG 7), industrie, inovare şi infrastructură (SDG 9), consum responsabil şi producţie (SDG 12), acţiune asupra climei (SDG 13), activităţi sociale care includ sănătatea şi bunăstarea (SDG 3), egalitate de gen (SDG 5), inegalităţi reduse (SDG 10) şi oraşe şi comunităţi durabile (SDG 11), precum şi guvernanţa corporativă, centrată pe munca decentă şi creşterea economică (SDG 8). „Îmbunătăţirea constantă a parametrilor dezvoltărilor ONE pentru a servi mai bine mediul şi, în consecinţă, comunităţile din care facem parte reprezintă prioritatea noastră. În fiecare an, One United Properties investeşte în reducerea impactului negativ asupra mediului al dezvoltărilor noastre şi în optimizarea respectării standardelor de mediu. ONE inovează prin utilizarea materialelor rafinate, îmbunătăţirea proceselor şi se străduie în mod constant să educe partenerii şi rezidenţii”, explică reprezentanta ONE. Ea menţionează că din 2017, toate dezvoltările rezidenţiale ale One United Properties deţin certificarea „Green Homes” acordată de Romanian Green Building Council (RoGBC), care impune respectarea deplină a unor criterii stricte de mediu, inclusiv reducerea producţiei de deşeuri, optimizarea consumului de apă şi energie, precum şi reducerea emisiilor de CO2 la stadiul de dezvoltare, precum şi după livrare.

În ceea ce priveşte impactul social al companiei, în ultimii ani One United Properties s-a concentrat pe promovarea conceptului de dezvoltări cu utilizare mixtă, precum şi pe regenerarea şi revitalizarea zonelor urbane, prin dezvoltări emblematice care sunt încorporate în peisajul urban. Exemple de astfel de proiecte includ One Floreasca City, livrat anul trecut, precum şi One Cotroceni Park, aflat în prezent în faza de dezvoltare: „Prin dezvoltările noastre, dorim să oferim clienţilor, chiriaşilor şi comunităţilor locale un mediu sigur şi sănătos, care să contribuie la prevenirea extinderii urbane necontrolate şi la reducerea congestionării traficului din cadrul sectoarelor din Bucureşti. Nu în ultimul rând, în ceea ce priveşte guvernanţa, ne axăm pe asigurarea unei conduite etice în afaceri a echipei şi pe stabilirea celor mai înalte standarde în afaceri pentru subcontractanţi”. Ea menţionează că dincolo de investiţiile propriu-zise în aceste proiecte, compania investeşte  în dezvoltarea infrastructurii şi soluţiilor necesare care nu vor fi folosite doar de rezidenţii şi clienţii One United Properties, ci şi de comunitate în ansamblu: „Aceste investiţii sunt direct sau indirect legate de proiectele noastre, dar în general ele deservesc întreaga comunitate îmbunătăţind reţeaua de drumuri, aspectul, funcţionalitatea, siguranţa în oraş”. Văd o oportunitate semnificativă în prevenirea expansiunii urbane, precum şi în trecerea de la dezvoltările mono-funcţionale către cele cu utilizare mixtă. Cred, de asemenea, în planificarea urbană conştientă care poate creşte densitatea oraşelor, prevenind extinderea ulterioară în suburbii, ceea ce creşte congestionarea traficului şi, în consecinţă, poluarea. „Bucureştiul se află deja în top 10 cele mai aglomerate oraşe din lume şi, prin urmare, ca dezvoltator este de datoria noastră să construim oraşe conectate care să compenseze efectul negativ pe care traficul auto îl are asupra comunităţilor locale”, subliniază directorul de relaţii cu investitorii (IR) & sustainability managerul de la One United Properties.


O altă dezvoltare de protejare a patrimoniului urban şi regenerării zonei va fi One Athénée, achiziţie care a fost anunţată în septembrie 2021 şi care va avea parte de o restaurare minuţioasă, oferind un amestec de componentă rezidenţială şi comercială, chiar în inima Bucureştiului, lângă Ateneul Român.


În ceea ce priveşte impactul pandemiei asupra strategiei de sustenabilitate a companiei, Zuzanna Kurek subliniază şi că sustenabilitatea nu se întâmplă peste noapte,  a fost întotdeauna în atenţia One United Properties şi a făcut parte din strategia companiei începând cu anul 2011, când a fost dezvoltată prima clădire rezidenţială sub brandul ONE. Perioada recentă a accentuat totuşi un pilon semnificativ al strategiei lor – respectiv accentul pus pe dezvoltările cu utilizare mixtă şi impactul lor bun asupra comunităţilor locale. „Dezvoltarea cu utilizare mixtă funcţionează împotriva tendinţelor de construire a oraşelor întinse şi, în schimb, ajută la crearea unor comunităţi incluzive şi conectate. În zonele cu utilizare mixtă, rezidenţii pot găsi locuinţe, restaurante, servicii, şcoli, spaţii verzi, facilităţi culturale şi de divertisment şi multe altele. Viziunea principală pentru dezvoltările One United Properties a fost întotdeauna concentrarea pe proximitatea clienţilor, construirea comunităţii, regenerarea urbană, durabilitatea şi protecţia mediului.” De altfel, inclusiv strategia companiei de cumpărare a terenurilor a fost întotdeauna concentrată pe identificarea terenurilor mari unde pot fi proiectate proiecte multifuncţionale la scară urbană. „Ne propunem întotdeauna să realizăm dezvoltări cu infrastructură socială completă, care includ zone verzi, magazine şi restaurante, drumuri, trotuare, mobilier urban. Prin dezvoltarea de clădiri cu utilizare mixtă, One United Properties contribuie la construirea de comunităţi mai sănătoase şi la reducerea amprentei de carbon a cartierului. Limitând utilizarea maşinilor şi congestionarea străzilor şi promovând mersul pe jos şi cu bicicleta, comunităţile cu utilizare mixtă reduc la minimum poluarea aerului şi promovează conservarea energiei.” Dezvoltările cu utilizare mixtă ale One United Properties plasează astfel spaţiile rezidenţiale, recreative şi comerciale în apropiere, unde rezidenţii pot merge pe jos, cu bicicleta sau pot folosi transportul public pentru a călători oriunde trebuie să meargă – făcând trecerea de la maşini către oameni: „Prin dezvoltările cu utilizare mixtă ale One United Properties, Bucureştiul câştigă noi spaţii publice”. O dezvoltare reper de acest gen este One Floreasca City, care integrează componenta rezidenţială, de birouri şi comercială într-o singură locaţie – fosta fabrică de maşini. Printre alte dezvoltări mixte ale companiei se numără şi One Cotroceni Park, cel mai mare proiect de regenerare urbană din România, cu sediul la fosta platformă industrială Ventilatorul şi care va aduce plus valoare întregului cartier Cotroceni al Bucureştiului, extinzând liniile oraşului. O altă dezvoltare de protejare a patrimoniului urban şi regenerării zonei va fi One Athénée, achiziţie care a fost anunţată în septembrie 2021 şi care va avea parte de o restaurare minuţioasă, oferind un amestec de componentă rezidenţială şi comercială, chiar în inima Bucureştiului, lângă Ateneul Român. „Având în vedere impactul global pe care industria imobiliară îl are asupra mediului, trebuie acordată o atenţie deosebită reducerii emisiilor de carbon pentru a minimiza schimbările climatice, precum şi eficientizării activităţilor operaţionale pentru a ne asigura că construcţiile dezvoltate îşi vor menţine calităţile pentru mulţi ani după finalizarea lor”, concluzionează Zuzanna Kurek. Nu în ultimul rând, Zuzanna Kurek menţionează că există şi riscuri care apar în contextul solicitărilor tot mai ridicate cu privire la tot ce are legătură cu sustenabilitatea. Astfel, ea observă că există şi o tendinţă în creştere de greenwashing – o tactică de marketing în care companiile transmit o impresie falsă sau oferă informaţii înşelătoare despre produsele sau serviciile companiei, cu scopul de a induce în eroare consumatorii să creadă că produsele lor sunt prietenoase cu mediul. „În consecinţă, în cazul în care conducerea nu înţelege în mod corespunzător că sustenabilitatea necesită un plan de acţiune măsurabil şi o schimbare treptată a modului de desfăşurare a afacerii, atunci există un risc semnificativ ca procesul de trecere către sustenabilitate să fie unul superficial, concentrându-se doar pe eforturi de marketing şi foarte puţin pe schimbări reale. O astfel de abordare poate avea un impact negativ masiv asupra afacerii şi perspectivelor acesteia având în vedere puterea de cumpărare în creştere a generaţiei Z, care se conturează ca fiind o „generaţie a sustenabilităţii”, ce îşi doreşte o comunicare transparentă, autentică şi semnificativă din partea companiilor”, spune ea.


De ce rubrica Business sustenabil?

Sustenabilitatea a devenit un imperativ pentru liderii de organizaţii, atât din punctul de vedere al mediului, al societăţii, cât şi financiar, schimbând accentul corporativ de la crearea de valoare pe termen scurt spre valoarea adăugată pe termen lung pentru toate părţile interesate, nu doar pentru acţionari. Vă propunem să deschidem un dialog nu doar despre provocările, ci şi despre oportunităţile semnificative pe care sustenabilitatea le prezintă leadershipului actual. Prin această rubrică ne propunem să vorbim despre cum se raportează companiile din România la imperativul sustenabilităţii şi despre schimbările pe care le fac pentru a-l reflecta în activitatea de business. Ne dorim astfel să inspirăm cât mai multe organizaţii să adopte principiile creării de valoare pe termen lung.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Sustenabilitate,
locuinte,
comunitati,
capitalism

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.