Ioana Birta, Director Financiar, TeraPlast

Postat la 18 septembrie 2022 115 afişări

1.Cum aţi defini transformarea digitală în domeniul dvs. de activitate?

Digitalul este noul normal. Am trecut de la ceea ce era un trend, la o adevărată cultură a digitalizării, cu accente de cult pe alocuri pentru că, deşi nu generează neapărat exuberanţă, are adepţi, are promotori, are curente, are evoluţii şi rafinări. Iar partea frumoasă este că un sistem binar, de 0 şi 1, câteva linii de coduri pot revoluţiona un proces din perspectiva vitezei şi eficienţei. Digitalizarea în ultima instanţă este simplificarea şi fluidizarea unui proces cu ajutorul soluţiilor oferite de tehnologia informaţiei, prin substituirea unor alte resurse importante, fie resursă umană, financiară sau materială. Dislocarea aceasta reprezintă economie, iar scopul nostru este de a obţine un produs finit la un cost cât mai mic şi de a ne creşte competitivitatea. Serviciile digitale ne permit să automatizăm şi să standardizăm, să creştem viteza şi să reducem, până la anulare, eroarea. Chiar şi expresia „transformare digitală” trebuie înţeleasă la adevărata sa semnificaţie: nu adoptăm soluţii tehnologice ca şi cum punem o haină nouă pe acelaşi corp, pentru că atunci doar cosmetizăm. Nu! Adaptăm organizaţia la acele noi soluţii, o transformăm pentru a avea beneficii. E o schimbare de cultură, chiar una majoră.

2.Cum a stimulat pandemia digitalizarea în cazul companiei pe care o reprezentaţi?

Digitalizarea ca proces este anterioară pandemiei şi aceasta doar ne-a făcut să apăsăm puţin mai tare pedala de acceleraţie. Am continuat transformarea relaţiei cu clienţii. Avem încă din 2019 un sistem de facturare electronică, iar în 2021 am implementat semnarea şi arhivarea electronică a contractelor. Automatizarea, cultura paperless şi flexibilitatea muncii remote au intrat în strategia noastră de ceva vreme şi am avansat destul de mult în aceste direcţii. Am înţeles că digitalizarea nu e opţională, ci e un „must”. Şi am înţeles în acelaşi timp că este un proces continuu, cu noi soluţii, cu noi abordări.

3. Cum poate deveni digitalizarea un factor de diferenţiere, un avantaj competitiv, în domeniul în care activaţi?

Efectul digitalizării este cel de comprimare. Comprimă costuri, prin eficientizarea unor procese interne, ceea ce aduce economii. Comprimă timp pentru că automatizarea aduce viteză mai mare de manufacturare. Comprimă timp şi pentru clienţi pentru că soluţiile digitale le oferă acces virtual la produse cu posibilitatea de personalizare pe nevoile proprii în faza de proiectare. Şi pentru că distanţa este de un click, avem şi o comprimare a spaţiului. (...) Dincolo de procesele interne, soluţiile tehnologice trebuie să medieze relaţia cu clienţii. În lumea actuală, clientul este conectat digital şi comunică pe mai multe canale. Iar noi trebuie să avem o strategie centrată pe client, cel care este acum ancorat în mediul digital.


Experienţă: Ioana Birta are o experienţă de peste zece ani în Big 4. Face parte din echipa TeraPlast din 2017, fiind implicată de-a lungul timpului în diverse proiecte de amploare.

Domeniile pe care se concentrează în prezent: Grupul TeraPlast îşi doreşte să devină, prin investiţiile demarate în perioada 2021-2022, cel mai mare procesator de polimeri din Europa Centrală şi de Est. Anul trecut, investiţiile la nivel de grup s-au ridicat la 33 de milioane de euro, din care circa 20 milioane de euro au reprezentat investiţii cu componente semnificative de dezvoltare durabilă.


4. Care sunt cele mai importante proiecte digitale în care v-aţi implicat şi ce investiţii au fost direcţionate în acestea?

Am implementat o serie largă de soluţii, de automatizare, securitate cibernetică şi inteligenţă artificială. Chiar dacă nu sunt toate integrate, e un ansamblu care constituie un ecosistem ce face întreaga organizaţie mai suplă şi mai flexibilă. Avem activităţi repetitive preluate de boţi şi astfel degrevăm oameni pentru a fi mult mai creativi. De curând am finalizat implementarea la TeraPlast a celei mai noi versiuni SAP, S4HANA. Lucrăm în noul ERP (sistemul integrat de management al resurselor) de la începutul acestui an. (...) Anul acesta vom implementa SAP la TeraBio Pack, unde acum folosim un ERP românesc. Apoi vom continua cu restul societăţilor din grup. Pentru această tranziţie la ultima versiune de SAP avem un buget la nivel de grup de peste 450 mii euro. Pentru TeraBio Pack avem în derulare un proiect de 120.000 de euro pentru  implementarea unor soluţii de raportare, monitorizare şi gestionare a produselor în format digital, precum şi automatizarea planificării producţiei. Soluţii similare sunt folosite în restul societăţilor din Grup şi asigură eficienţa, acurateţea şi trasabilitatea comenzilor clienţilor până la materia primă. Din 2019 folosim robotizarea procesului de credit scoring al clienţilor cu soft UiPath. Am avut în fiecare an succesiuni de taskuri simple şi repetitive pe care le-am automatizat cu RPA. Continuăm şi anul acesta pentru că folosirea acestor angajaţi virtuali ne ajută să asigurăm efectuarea unor taskuri rapide şi mereu la timp, indiferent de volumul de muncă.

5.Care sunt top 3 obiective pe care vi le-aţi propus prin prisma digitalizării pentru compania pe care o reprezentaţi?

Pe primul loc ar fi abundenţa datelor/informaţiilor şi disponibilitatea lor imediată. Avem acces la un volum relevant de informaţii, analize şi valori care ne permit să luăm decizii rapide, legate de performanţa financiară, de portofoliul de produse şi clienţi, eficienţa producţiei sau a lanţurilor de aprovizionare etc. Această disponibilitate o transferăm mai departe şi în relaţia cu investitorii; situaţiile financiare ale grupului TeraPlast sunt disponibile la trei săptămâni de la finalul trimestrului. Dar pe acest strat digital, care ne aduce optimizare, suprapunem cultura noastră antreprenorială, respectiv flexibilitatea şi capacitatea de identificare a oportunităţilor. Un alt avantaj ar fi precizia soluţiilor. Digitalizarea vine cu procese clare, predeterminate şi optimizate. Este redusă în ansamblu posibilitatea greşelii, iar la taskurile repetitive eroarea este zero. Nu în ultimul rând, tehnologia ne mediază o relaţie apropiată cu clienţii şi o comunicare rapidă în ambele direcţii. Clienţii au acces facil la produse şi beneficiază de susţinerea în proiectarea sistemelor, la plasarea comenzilor, procesarea tranzacţiilor şi transmiterea feedback-ului. Noi, de celalată parte, aflăm rapid ce îşi doresc şi putem îmbunătăţi rapid procedurile.

6.Care sunt provocările pe care le întâmpinaţi când vine vorba despre transformarea digitală ?

Aşa cum menţionam puţin mai devreme, transformarea digitală cere adaptarea organizaţională. E nevoie chiar şi de o nouă mentalitate, pe lângă alte proceduri. Avem tendinţa de a vedea în acest proces un succes garantat, ceea ce poate fi o capcană. O soluţie tehnică neadecvată poate adăuga de fapt un nivel de ineficienţă. Digitalizarea nu este un scop în sine. Scopul este îmbunătăţirea performanţelor, iar digitalizarea este vehiculul. Prin urmare alegerea este esenţială. În cazul automatizării, planificarea joacă un rol central în faza de proiectare pentru a avea apoi un flux fără întreruperi. O provocare reală este cea dată de viteza de transformare a tehnologiei şi rafinamentul la care ajunge. Softurile au devenit complexe, inclusiv prin includerea AI şi machine learning. Avem însă colegi pregătiţi în departamentul IT, care ne oferă suport zilnic în implementarea soluţiilor noi şi ne ajută cu rezolvarea problemelor de utilizare.

*structura fiind centralizată pentru cele cinci societăţi care formează grupul în acest moment

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.