Primele victime ale taxei auto
Intrarea in vigoare in iulie a noii taxe de poluare a determinat o explozie a importurilor de autoturisme second-hand, care la randul lor au lovit in plin piata masinilor noi.
Pentru Brent Valmar, cel care a condus pana anul trecut Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), luna ianuarie aducea cel putin doua motive de satisfactie. Vanzarile de masini noi pe care le anunta in cadrul conferintei de presa anuale a asociatiei depaseau de fiecare data estimarile, iar importurile (Valmar conduce cel mai mare importator de masini de pe piata - Porsche Romania) isi cresteau in fiecare an cota de piata.
Aceasta nu il impiedica pe fostul presedinte al APIA sa avanseze estimari conservatoare de crestere pentru anul ce urma. Spre deosebire de alti ani, declaratiile lui Valmar – o crestere de cel mult 5% - par acum mai degraba optimiste. “In primele sapte luni ale acestui an piata auto a inregistrat o scadere de 1%”, spune Brent Valmar, in prezent vicepresedinte al APIA. El are totusi motive de satisfactie, pentru ca in contextul opririi productiei de automobile Daewoo la uzina de la Craiova (preluata de Ford), cota de piata a masinilor de import a ajuns la aproximativ 68%.
Dar nu doar importurile de masini noi si-au crescut cota de piata, ci mai ales cele de masini second-hand. “Cei care doreau un autoturism second-hand din import au asteptat luna iulie pentru a importa masina” a spus Valmar. Practic, luna iulie a marcat intrarea in vigoare a noii taxe de poluare, care in cazul masinilor second-hand era mai mica decat taxa de prima inmatriculare, impusa in ianuarie 2007 pentru a proteja piata locala de masinile vechi din vestul Europei.
In acest context importurile de masini second-hand au ajuns in iulie, potrivit statisticilor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor la 37.000 de unitati, de peste doua ori mai multe decat media primelor sase luni si de sase ori mai multe decat in luna iunie. “Nu este o surpriza faptul ca in iulie au explodat importurile de masini second-hand. Era de asteptat ca acest lucru sa se intample”, constata Constantin Stroe, vicepresedinte al Dacia, unul dintre adversarii taxei de poluare in forma actuala.
El crede ca noua taxa este departe de a fi satisfacatoare, “dar nu trebuie sa uitam faptul ca la nivel european avem de-a face cu o recesiune in ceea ce priveste piata auto”, adauga oficialul Dacia. Marca romaneasca este acum cea mai afectata de cresterea importurilor secondhand, inmatricularile de autoturisme Dacia la nivelul lunii iulie fiind de peste 5.600 de unitati, cu aproape 2.000 mai putine decat in luna iunie, in conditiile in care constructorul local a lansat in aceasta vara atat noul model Sandero, cat si versiunea restilizata a Logan sedan.
“Dacia este o regina in tara saracilor. Este numarul 1 pe o piata aflata in declin. Baza o reprezinta exportul. Daca nu existau exporturile, care sa detina peste 75% din productia uzinei, Dacia ar fi avut acum mari probleme”, a completat Stroe. Cele 37.000 de autoturisme second-hand din import inmatriculate in luna iulie marcheaza si o alta premiera pentru dealerii care au vazut cum in ultimii cinci ani vanzarile de masini noi s-au triplat.
Inmatricularile de masini uzate au depasit in iulie pentru prima data in ultimii ani pe cele de masini noi - 21.550 de unitati. Per total, inmatricularile de autoturisme noi au inregistrat o scadere de peste 2% in primele sapte luni, la mai putin de 171.500 de unitati, in timp ce inmatricularile de autoturisme secondhand s-au dublat la 112.000 de unitati. Mitul masinii germane, pe care il enunta recent analistul auto Marius Carp intr-o discutie cu BUSINESS Magazin, este confirmat de statistici.
Volkswagen a fost cea mai cautata marca de import second-hand, cu aproape 28.000 de masini inmatriculate in primele sapte luni, urmata de Opel, cu mai mult de 22.000 de unitati. Pentru comparatie, inmatricularile de masini noi sunt in cazul fi ecareia dintre cele doua marci la mai putin de jumatate. Iar diferenta este si mai mare in cazul marcilor premium precum Mercedes si BMW. In cazul marcilor de lux, raportul intre masini noi si second-hand este aproape egal.
Potrivit DRPCIV, 275 din cele 500 de vehicule inmatriculate in primele sapte luni sunt second-hand. Iar situatia s-ar putea modifica anul acesta, cand lista marcilor de lux prezente oficial pe piata locala va fi completata de Bentley si Lamborghini, care vor fi importate de Porsche Romania, dupa ce Ferrari a deschis primul showroom in prima parte a acestui an. “Segmentul automobilelor de lux isi pastreaza pozitia pe piata, acesta urmand sa continue ritmul de crestere si in perioada urmatoare”, considera Valmar.
Cea mai bine vanduta marca de lux de pe piata locala a fost, potrivit DRPCIV, Porsche, cu 154 de modele inmatriculate noi si 189 second-hand. Importurile Bentley au atins pragul de 45 de unitati, dintre care 28 second-hand, in timp ce in acelasi interval s-au inmatriculat 24 de modele Ferrari si 19 Aston Martin. Masinile second-hand mai au insa un as in maneca, fie ca este vorba de branduri de lux sau marci de volum, spun cu tristete dealerii de masini noi: TVA-ul, care nu este platit la introducerea masinilor in tara.
“TVA-ul acestor masini ar trebui adus la bugetul de stat”, atrage atentia Brent Valmar. Cum tavalugul masinilor second-hand pare abia la inceput, ce se va intampla cu piata de automobile noi, mai ales ca primul an de dupa aderare a adus vanzari de aproape 370.000 de autovehicule? “Eu sunt pesimist. In conditiile actuale, daca vanzarile de autoturisme vor ajunge la acelasi nivel ca in 2007 va fi un adevarat miracol”, crede Stroe.
Pentru comparatie, la inceputul acestui an majoritatea jucatorilor din piata estimau cresteri de peste 20% ale vanzarilor, la fel ca si in 2007. Chiar si cei care mizau pe o incetinire a cresterii vanzarilor “pariau” pe o revenire, dealerii comandand stocuri cu cel putin 20% mai mari ca in anul precedent. Primele semne privind declinul au aparut deja, iar cea mai buna dovada sunt discounturile de pana la 4.000 de euro, care reprezinta chiar si peste 30% din pretul final al masinii.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro