Asigurările de viaţă, un maraton al siguranţei financiare
Ştefan Stavrositu, CEO al BCR Asigurări de Viaţă, consideră că interesul pentru asigurările de viaţă creşte, în special în rândul tinerilor care încep să se orienteze către zona de investiţii şi economisire. Nivelul de informare este mult mai mare, dar în continuare potenţialul rămâne semnificativ, iar deficitul de protecţie subliniază nevoia de creştere a încrederii în asigurările de viaţă.
Asigurările de viaţă, un segment lăsat în umbra altor tipuri de asigurări mai controversate, precum RCA-ul, au evoluat într-un ritm relativ lent comparativ cu majoritatea pieţelor. Totuşi, în ultimul an, această piaţă a început să devină din ce în ce mai prezentă în strategiile asigurătorilor. Acum, efortul companiilor este mai concentrat pe vânzarea poliţelor de asigurare de viaţă şi pe dezvoltarea pieţei asigurărilor de viaţă.
Ştefan Stavrositu, CEO al BCR Asigurări de Viaţă, a treia cea mai mare companie de asigurări de viaţă de pe piaţa locală, consideră că tinerii au început să dezvolte un interes mai mare pentru zona asigurărilor de viaţă, în principal datorită componentelor de investiţii şi economisire. „În rândul tinerilor există un interes în creştere pentru zona de investiţii şi economisire, în mod special în rândul celor care vizează acumularea de capital pe termen lung şi care sunt interesaţi, în acelaşi timp, de asigurarea unui nivel optim de protecţie în eventualitatea unor evenimente neprevăzute.
Cu toate acestea, studiul Vienna Insurance Group şi Gallup International realizat în România şi alte opt ţări din Europa Centrală şi de Est a relevat faptul că 80% dintre tinerii cu vârsta între 18 şi 29 de ani şi 70% dintre cei cu vârsta peste 30 de ani au un nivel redus sau mediu de cunoştinţe financiare. Aşadar, rezultatele sugerează că majoritatea tinerilor români se confruntă cu constrângeri financiare şi dificultăţi legate de gestionarea finanţelor proprii”, a explicat Ştefan Stavrositu. Astfel, educaţia financiară reprezintă unul dintre factorii care pot contribui semnificativ la dezvoltarea şi înţelegerea produselor de asigurare de viaţă. Pe de altă parte, asigurătorii au început să investească din ce în ce mai mult în agenţii de vânzare a poliţelor, parteneriatele strategice cu băncile ajutând la o înţelegere mult mai bună a produselor. Acest lucru se observă în cifre, cu o creştere de circa 13% a volumului de prime brute subscrise pe zona asigurărilor de viaţă în primele nouă luni din 2024, faţă de perioada similară a anului 2023, ajungând până la 3,2 miliarde de lei.
Totuşi, aşa cum spune şi şeful BCR Asigurări de Viaţă, există cu siguranţă loc pentru îmbunătăţirea eforturilor de promovare a asigurărilor de viaţă. „Deşi respectăm şi suntem în linie cu acţiunile deja întreprinse în acest domeniu, considerăm că este esenţial să investim în continuare în educaţia financiară. Mai mult decât atât, există comunităţi care nu beneficiază încă de informaţiile necesare pentru a înţelege pe deplin importanţa asigurărilor de viaţă, impactul pierderilor sau daunelor asupra situaţiei lor financiare personale. Din studiul VIG reiese şi faptul că persoanele cu vârsta cuprinsă între 30 şi 39 de ani sunt cele mai preocupate de riscurile de zi cu zi, iar rata asigurărilor este cea mai ridicată în această categorie de vârstă. Totodată, există în continuare o percepţie subiectivă a populaţiei asupra riscurilor, astfel încât principalele motive pentru care mulţi nu iau măsurile necesare de protecţie sunt costurile, evitarea, lipsa conştientizării riscurilor sau a cunoştinţelor financiare necesare. Prin urmare, este crucial să intensificăm eforturile de promovare şi să ne concentrăm pe informarea şi accesibilitatea serviciilor de asigurări de viaţă, pentru a le oferi soluţiile adecvate care să asigure stabilitatea financiară pe termen lung”, susţine Ştefan Stavrositu.
Ca soluţie, CEO-ul asigurătorului consideră că este necesară crearea unui cadru legislativ care să vină în întâmpinarea deficitului de protecţie. Un alt factor care poate contribui la dezvoltarea pieţei asigurărilor de viaţă, dar şi la asigurarea unei protecţii mai largi a populaţiei ar putea fi implementarea unui sistem obligatoriu de asigurare de viaţă. „Pentru a extinde acoperirea asigurărilor de viaţă şi a asigura o protecţie mai largă a populaţiei, considerăm că un pas esenţial este crearea unui cadru legislativ care să vină în întâmpinarea deficitului de protecţie. În acest context, parteneriatele între companiile de asigurări, instituţiile financiare şi alţi actori relevanţi din mediul de afaceri joacă un rol crucial în creşterea accesibilităţii şi înţelegerii produselor de asigurare. De asemenea, în ceea ce priveşte posibilitatea implementării unui sistem obligatoriu de asigurare de viaţă, considerăm că acest lucru ar putea fi o direcţie de explorat pe termen lung. Totuşi, o astfel de măsură ar necesita o abordare bine gândită, care să ţină cont de educaţia financiară a populaţiei şi de necesitatea înţelegerii pe deplin a beneficiilor asigurării de viaţă. În acest sens, este important ca orice măsură legislativă să fie susţinută de campanii de informare şi educare, pentru ca oamenii să perceapă asigurările de viaţă nu ca pe o obligaţie, ci ca pe un instrument esenţial de protecţie financiară pe termen lung”, explică Ştefan Stavrositu.
În ceea ce priveşte anul 2025, CEO-ul BCR Asigurări de Viaţă prevede un an provocator din punct de vedere economic, dar se aşteaptă ca tendinţa de corelare a pieţei asigurărilor de viaţă cu creşterea PIB-ului să se menţină. „Anticipăm un an 2025 destul de provocator din punct de vedere economic, caracterizat prin posibile măsuri de austeritate şi un climat de incertitudine, care ar putea influenţa comportamentul consumatorilor şi dinamica pieţei. Cu toate acestea, istoric vorbind, asigurările de viaţă au avut o evoluţie corelată cu creşterea PIB-ului şi ne aşteptăm ca în 2025 să vedem o tendinţă similară de creştere, chiar şi într-un mediu economic mai restrâns. Totodată, va fi esenţial ca asigurătorii să rămână flexibili şi să adapteze produsele şi serviciile la nevoile emergente ale clienţilor, punând accent pe soluţii de protecţie financiară şi de economisire adaptate contextului economic. Mai mult, inovaţia constantă şi personalizarea ofertelor vor juca un rol esenţial în dezvoltarea unor relaţii durabile cu clienţii, contribuind la fidelizarea acestora şi la consolidarea poziţiei pe piaţă.”
Per total, piaţa asigurărilor de viaţă are un potenţial semnificativ de creştere, după cum susţine şi Ştefan Stavrositu, mai ales dacă ne uităm la nivelul scăzut al penetrării acestui tip de produs în România în prezent, comparativ cu alte pieţe din străinătate. Totuşi, atât promovarea, cât şi un cadru legislativ care să susţină deducerea fiscală a primelor pentru asigurările de viaţă ar putea stimula considerabil piaţa, a mai adăugat CEO-ul. „În prezent, cheltuielile medii pe persoană în asigurările de viaţă sunt de 1.102 lei/locuitor, în creştere cu aproximativ 15% comparativ cu anul precedent, însă mult mai mici decât în ţările cu economii dezvoltate, iar acest lucru reflectă o oportunitate clară de expansiune. Pentru a depăşi limitele actuale, este esenţial să continuăm să promovăm importanţa protecţiei financiare pe termen lung în rândul consumatorilor şi să îi încurajăm să aloce o proporţie mai mare din venituri pentru asigurările de viaţă. De asemenea, un cadru legislativ care să susţină deducerea fiscală a primelor pentru asigurările de viaţă ar putea stimula considerabil piaţa, oferind un beneficiu suplimentar pentru persoanele care economisesc pentru viitorul lor. Prin urmare, considerăm că există bazele necesare unei dezvoltări în acest sens, însă acest lucru va fi strâns legat de eforturile susţinute de educaţie financiară şi de stimulente fiscale care să sprijine acest tip de economisire.” În primele nouă luni din 2024, BCR Asigurări de Viaţă a înregistrat un volum al primelor brute subscrise de 355 milioane lei, în scădere cu circa 12% faţă de primele nouă luni din 2023. Compania se afla pe poziţia a treia în top 10 cele mai mari companii de asigurări de viaţă la finalul lunii septembrie 2024.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
-
Ce mai face George Soros la 94 de ani, „inamicul public" numărul 1 din România. Cine este Alexander Soros, urmașul lui, care a fost decorat de fostul președinte american Joe Biden în locul tatălui său. Scott Bessent, mâna dreaptă a lui Soros, alături de care a prăbușit lira sterlină, e acum ministru de Finanțe în SUA