Cine sunt adolescenţii şi tinerii de 20 de ani care scriu regulile din Wall Street-ul online. Câştigă mii de adepţi zi de zi
La început, nimeni nu putea explica afacerile Betterment, un roboconsilier adresat investitorilor începători, care creşteau în forţă. Doar într-o singură zi au fost aproximativ 10.000 de înscrieri, scrie Bloomberg. Apoi a venit răspunsul.
Un TikToker în vârstă de 25 de ani din Tennessee a postat videoclipuri care descriu cum să te pensionezi milionar folosind platforma. Numele său este Austin Hankwitz, iar tânărul a reuşit să creeze una dintre cele mai tari noi meserii: „influencer” cu normă întreagă. „Ne tot întrebam de unde venea această activitate sporită?” spune directorul de comunicare al Betterment, Arielle Sobel, despre creşterea bruscă a cererilor clienţilor. „Nu era sponsorizat de noi, aşa că nu aveam niciun indiciu”.
Păi să nu apeşi pe butonul de like, domnule Wall Street? Adolescenţii şi tinerii de 20 de ani care conduc conversaţiile online – despre cum să-ţi fie mai uşor în viaţă, despre produse de înfrumuseţare, blockbusteruri de la Hollywood şi aşa mai departe – îşi deschid drum către finanţe. Influenceri precum Hankwitz pot traduce concepte precum investiţia pasivă sau colectarea impozitelor în videoclipuri digerabile de pe reţelele sociale folosind poveşti amuzante, muzică şi subtitrări colorate, făcând produsele de investiţii accesibile minţilor milenialilor şi generaţiei Z. Pentru industria financiară, parteneriatul cu aceşti influenceri poate fi un lucru logic: nu a existat niciodată un acces mai rapid şi mai direct la această parte a populaţiei, în special într-un moment în care investiţiile de retail cresc cu viteză.
Pandemia i-a lăsat pe unii oameni cu bani şi timp de consumat, ceea ce a făcut să crească numărul de ore petrecute pe aplicaţiile financiare cu 90% în SUA, comparativ cu anul precedent, în timp ce descărcările de astfel de aplicaţii au crescut cu 20%, potrivit datelor companiei de analiză App Annie. Participarea la Bursă prin intermediul telefoanelor mobile a explodat, de asemenea, orele petrecute pe aplicaţii de tranzacţionare şi investiţii urcând cu 135%. Odată ce Betterment a văzut impulsul pe care-l putea obţine prin postările lui Hankwitz, l-a angajat rapid pentru a-şi conecta serviciile la public prin intermediul reţelelor sociale. Wealthfront, un alt roboconsilier, a intrat în parteneriat cu aproximativ 15 influenceri, inclusiv cu Haley Sacks – vedetă cunoscută pe Instagram drept doamna Dow Jones – spune Kate Wauck, ofiţerul de comunicare al firmei. „Sincer vorbind, ei sunt mai buni în a ne spune povestea decât noi”, a explicat ea.
Până anul trecut, Hankwitz se bălăcea în finanţele de modă veche, lucrând la fuziuni şi achiziţii pentru o companie de îngrijire a sănătăţii; realizarea videoclipurilor TikTok a fost lupta lui paralelă. Acum, el este o marfă fierbinte pentru start-up-uri şi companii de finanţare dornice să ajungă la cei 495.000 de adepţi ai săi. Unii dintre ei l-au angajat, de asemenea, pentru sfaturi de marketing, l-au convins să stea la discuţii cu directorii executivi şi chiar l-au invitat să stea în Consiliul de Administraţie al companiei. Hankwitz cere de la 4.500 la 8.000 de dolari pe postare pe pagina sa de TikTok. El a mărturisit că Fundrise, o platformă de investiţii imobiliare, îl plăteşte în fiecare lună pentru a posta două videoclipuri pe TikTok şi, de asemenea, îi oferă un bonus lunar de până la 2.000 de dolari pe baza numărului de oameni pe care îi atrage pe platformă. BlockFi, o platformă de tranzacţionare a criptomonedelor, îi oferă 25 de dolari pe persoană adusă pe platformă prin codul său unic. Şi aplicaţia de tranzacţionare a acţiunilor Public.com i-a oferit o plată lunară şi acţiuni la companie pentru un contract care include înlocuirea graficelor de acţiuni de la Yahoo Finance! din videoclipurile sale cu ale lor.
Hankwitz estimează că a ajutat la crearea a peste 240 de conturi pentru Fundrise, 1.653 pentru Public şi zeci de mii pentru Betterment. Codul său unic BlockFi a adus achiziţii de cripto de 268.000 de dolari într-o lună. În total, el reprezintă în prezent şase companii. Şi pentru oriunde între 4 şi 17 de dolari pe lună, superfanii se pot abona la canalul său Patreon, unde oferă analize de investiţii şi financiare mai în profunzime. Hankwitz are în prezent aproximativ 1.100 de abonaţi.
„Am putut să renunţ la slujbă acum aproximativ şase luni pentru a face acest lucru cu normă întreagă”, a spus el. Hankwitz a refuzat să spună ce venituri are anual, dar a recunoscut că încasează mai mult de 500.000 de dolari. El a mai spus că şi-a construit un portofoliu evaluat la aproximativ 1,3 milioane de dolari din martie 2020, în parte cu acţiunile primite de la mărcile pe care le reprezintă.
Reţelele sociale pot fi o afacere profitabilă pentru cei cu un număr mare de urmăritori şi cu abilitatea de a atrage clienţii către produse financiare. Creatorii pot fi plătiţi oriunde de la 100 la 1.500 de dolari pentru o reclamă simplă în poveştile lor de la Instagram şi cu 1.000 până la 10.000 de dolari pentru o singură postare pe feedul lor, potrivit cifrelor lui Brian Hanly, CEO al Bullish Studio, o agenţie de talente pentru influenceri. Pe TikTok, costul unei postări poate varia de la 2.500 la 20.000 de dolari, în funcţie de viralitatea videoclipului şi de numărul de urmăritori ai creatorului. Pentru a ajunge acolo, creatorii trebuie să-şi dezvolte o anumită personalitate – iar pe FinTok şi pe omologul său Instagram, există suficientă varietate pentru toată lumea.
Creatorii dintr-o varietate de vârste, medii şi etnii oferă sfaturi despre cum poate fi deschis un cont de pensionare individual, cum să investeşti în imobiliare, cum au mai mult sens opţiunile de tranzacţionare dacă sunt comparate cu achiziţionarea machiajului sau cum poate fi folosită astrologia pentru a prezice preţul Bitcoin.
Un alt exemplu este Sacks, alias doamna Dow Jones ‒ influencer cu 215.000 de urmăritori pe Instagram. Ea explică dobânda compusă comparând-o cu faima tinerei vedete Billie Eilish sau Bitcoin cu romantismul reaprins dintre Jennifer Lopez şi Ben Affleck. Sacks, în vârstă de 30 de ani, şi-a început cariera în comedie, lucrând pentru gazda TV David Letterman şi pentru Lorne Michaels, producătorul Saturday Night Live. Să înveţe despre bani a fost o luptă pentru Sacks, dar o modalitate de a face acest domeniu mai apropiat ei a fost să îl compare cu cultura pop şi cu bârfele despre celebrităţi. Pe această premisă, s-a lansat doamna Dow Jones în 2017, iar numărul urmăritorilor ei a explodat de atunci.
„Am creat ceva ce aveam nevoie, iar alţi oameni aveau nevoie şi ei de asta. Dacă mă urmăreşti şi îţi place cultura pop, avem acelaşi limbaj”, a spus Sacks. „Dacă poţi înţelege relaţia umană dintre două vedete, atunci poţi înţelege orice concept financiar.” La patru ani de la lansarea doamnei Dow Jones, Sacks a semnat cu o agenţie de talente şi şi-a construit o echipă de oameni, inclusiv un asistent şi un manager, pentru a o ajuta să negocieze tranzacţii cu şase cifre cu brandurile doritoare. A început parteneriatul cu Wealthfront în urmă cu doi ani. „Este o vedetă pop financiară. Când ai mai auzit de aşa ceva? ” spune Wauck de la Wealthfront. „Modul în care ea compară totul cu cultura pop este genial.”
Sacks profită, de asemenea, de cererea recentă de conţinut de finanţe personale, oferind un curs pe site-ul ei, Finance Is Cool. Într-o anumită zi, adepţii ei vor putea achiziţiona un curs de 115 dolari conceput pentru a-i învăţa cum să-şi gestioneze banii. Printre alte referinţe la cultura pop din curs, Sacks a folosit personajele din serialul TV „Friends” pentru a-şi ghida publicul prin procesul de construire a unui fond de urgenţă. În timp ce reţelele de socializare permit companiilor să ajungă la clienţi tineri mai repede ca oricând, trebuie să se asigure că nu lucrează cu vedete de pe internet, care tratează iresponsabil informaţiile. „Este atât de mult spaţiu pentru creştere”, a spus Hanly. „Nu există suficienţi creatori de conţinut financiar pentru a culege practic tonele de oportunităţi care apar şi nu există suficienţi creatori financiari de înaltă calitate, care să predice cuvântul bun”.
Conţinutul financiar personal de pe reţelele de socializare a devenit viral pentru oferirea de sfaturi discutabile – şi chiar greşite – în timp ce schemele de îmbogăţire rapidă au încercat să atragă investitorii începători. Acest lucru a luat multe forme, inclusiv videoclipuri despre cum să devii milionar prin vânzarea de paturi pentru câini pe Amazon prin dropshipping, cum utilizarea unui card de debit te face iresponsabil din punctul de vedere financiar, cum „să câştigi mulţi bani” tranzacţionând zilnic pe piaţa valutară sau ce acţiuni să cumpăraţi şi când să le cumpăraţi. De aceea, TikTok şi-a înăsprit regulile. În mai, compania de social media a anunţat că va lua măsuri împotriva creatorilor de conţinut care postează videoclipuri sponsorizate pentru servicii şi produse financiare fără etichete clare. Companiile pot plăti în continuare influencerii financiari pentru postări, dar noile restricţii sunt menite să asigure transparenţa creatorilor atunci când dezvăluie legături comerciale. De atunci, Betterment a spus că a mutat tot conţinutul de la influencerii săi de pe TikTok pe Instagram şi Instagram Reels. De asemenea, Hankwitz nu a mai încheiat un acord cu Betterment pentru videoclipuri pe TikTok. Wealthfront a spus că optimizează alte canale, cum ar fi YouTube şi Instagram şi, în schimb, se bazează în principal mai degrabă pe platforma de publicitate plătită a TikTok decât pe postările prin intermediul influencerilor.
Pe măsură ce conţinutul fraudulos şi dezinformarea înfloresc necontrolate, corporaţiile financiare care caută creatori de calitate folosesc procese de verificare puternice. Echipele juridice de conformare ale Betterment efectuează recenzii detaliate ale scripturilor partenerilor lor de social media. Influencerii vor filma apoi videoclipul şi îl vor trimite înapoi la departamentul de conformitate pentru o a doua verificare. Wealthfront a spus că face verificări de fond ample asupra influencerilor care sunt selectaţi să se asocieze cu ei înainte de a semna orice contracte. De asemenea, include stipulări în contract care permit Wealthfront să anuleze acordul dacă anumiţi termeni sunt încălcaţi de creatori. În SUA, principala lege care guvernează factorii de influenţă financiară este Investment Advisers Act din 1940, care specifică ceea ce se califică drept consultanţă în materie de investiţii şi cine trebuie să se înregistreze la autorităţile de reglementare de stat şi federale pentru a putea furniza astfel de servicii. Dar există o excepţie care reduce riscul pentru influenceri, potrivit lui Joshua Escalante Troesh, consilier financiar şi fondator al Purposeful Strategic Partners: persoanele neînregistrate pot oferi sfaturi financiare dacă fac acest lucru printr-o „publicaţie de circulaţie regulată şi generală”. „Această scutire legală este locul în care o mulţime de oameni îşi atârnă pălăria. Până când apare un proces în instanţă, este greu de dat cu părerea într-un sens sau altul”, a spus el. „În cele din urmă, va fi Comisia pentru Valori Mobiliare sau un stat care va urmări un factor de influenţă pentru prejudiciul cetăţenilor într-o cauză judiciară, astfel stabilindu-se dacă se califică sau nu pentru o exceptare”.
Totuşi, oricine este afectat de consilierea financiară online ar putea deschide proces în instanţa civilă, a spus Escalante Troesh. Prevalenţa dezinformării personale pe TikTok şi cererea de consiliere financiară solidă sunt ceea ce Vivian Tu, 27 de ani, fost trader de acţiuni la JP Morgan, crede că a făcut ca YourRichBFF, contul ei, să explodeze imediat ce l-a lansat. Ea şi-a publicat primul videoclip pe 1 ianuarie, spunându-le TikTokerilor că dacă sunt în căutarea unui cont unde să găsească sfaturi oneste de alfabetizare financiară, tocmai au dat peste el. Peste noapte, videoclipul ei a obţinut un milion de vizionări şi într-o săptămână ea a adunat 170.000 de adepţi. Nu a trecut mult timp până când instituţiile financiare au mirosit ceva. Wealthfront, Credit Karma, FinTron Invest, Insurify şi Tastyworks se numără printre cei aproximativ zece sponsori ai săi de acum. Are peste jumătate de milion de urmăritori pe TikTok şi este plătită între 3.000 şi 4.000 de dolari pe postare. Pentru cineva cu un loc de muncă cu normă întreagă, este un angajament uriaş, a spus ea. În afara slujbei actuale cu normă întreagă, petrece între 10 şi 15 ore pe săptămână gestionându-şi contul.
„A fost foarte în afara obişnuitului. Unii oameni fac videoclipuri de luni de zile şi nu au acest tip de influenţă”, a spus Tu. „Era pe vremea când oamenii primeau cecuri de stimulare, oamenii se gândeau la bani mai mult decât de obicei şi cred că şi oamenii se simţeau sătui să tot vadă multe dezinformări”. Totuşi, pe biografia sa de pe TikTok, ea avertizează că videoclipurile ei „NU SUNT SFATURI FINANCIARE”. „Nimic din ceea ce spun nu trebuie luat ca adevăr absolut”, a spus Tu. „Finanţele personale nu sunt niciodată aceleaşi pentru toţi.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro