Întrebarea crucială pentru dealerii auto din România: există viaţă după programul Rabla?

Autor: Bogdan Alecu Postat la 11 decembrie 2013 1510 afişări

Timp de nouă ani programul Rabla a susţinut piaţa auto locală. Anul viitor va fi ultimul din program, iar din 2015 ar putea intra în vigoare alte metode de a încuraja achiziţia de maşini cât mai noi, precum şi un impozit anual calculat în funcţie de gradul de poluare.

POVESTEA PROGRAMULUI RABLA NU A ÎNCEPUT ÎN 2005, atunci când a avut loc prima ediţie, ci la sfârşitul anilor ‘90, atunci când piaţa auto locală era dominată de Dacia, iar în România se vindeau anual mai puţin de 10.000 de maşini de import.

„Ideea a pornit de la Ford - să dăm 1.000 de dolari discount pentru orice maşină veche pe care o aducea clientul în curtea importatorului; suma era mare ca procent la o maşină de 13.000 de mărci. Ideea era bună, dar ce făceam cu maşinile? Statul ar fi trebuit să preia măcar din punct de vedere logistic rablele sau să scutească de la plata TVA maşinile noi„, îşi aminteşte Viorel Niculescu, cel care a condus până în 2005 Romcar, importatorul Ford de la acea vreme.

El a devenit, alături de Constantin Stroe, directorul general de atunci al producătorului local Dacia, un promotor al acestui sistem promovat sub numele de primă de casare. Ideea demarării programului a prins contur abia după anul 2000, dar bani pentru demararea sa s-au găsit doar după ce Călin Popescu-Tăriceanu a devenit premier, el anterior fiind inclusiv preşedinte al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). În 2005, primul an când s-a desfăşurat programul, acesta a înregistrat o rată de succes de aproape 100%, la fel ca şi în 2006 şi în 2007.

Anul 2014 va fi ultimul al programului Rabla pe piaţa locală, în condiţiile în care acesta a pierdut mult din eficienţă în ultimii ani, în timp ce vechimea parcului auto naţional a continuat să crească, potrivit membrilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). „Susţinem derularea unui program Rabla şi în 2014, dar dorim să fie ultimul an în care să se mai desfăşoare. Pentru a avea efect, programul trebuie să înceapă de la mijlocul lunii februarie şi nu în iunie, cum s-a întâmplat în acest an.

De asemenea, suntem de acord cu prima de casare de 1.500 de euro şi cu un volum similar de tichete cu cel din 2013, de 20.000 de vouchere„, a spus Ernest Popovici, preşedintele APIA. Din 2005 şi până în acest an, prin program s-au casat aproape 470.000 de maşini vechi şi s-au vândut 216.000 de maşini noi.

Anunţul cu privire la oprirea programului de casare vine în contextul în care anul acesta piaţa a continuat declinul cu aproape 10% comparativ cu anul trecut, 2013 fiind cel de-al şaselea an consecutiv când piaţa înregistrează o scădere. „De ce susţinem programul Rabla şi în 2014? Deoarece, în ciuda semnalelor macroeconomice pozitive, nu se identifică niciun progres anul viitor în ceea ce priveşte creşterea consumului sau a puterii de cumpărare.

Continuarea programului şi anul viitor va susţine industria şi va ajuta la compensarea stagnării puterii de cumpărare„, a spus Brent Valmar, vicepreşedintele APIA şi care mai deţine şi funcţia de director general al Porsche România, cel mai mare importator de pe piaţa locală.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/intrebarea-cruciala-pentru-dealerii-auto-din-romania-exista-viata-dupa-programul-rabla-11756691
11756691
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.