Viitorul dulapului din stradă. Cum a evoluat piaţa lockerelor stradale din care tot mai mulţi români îşi ridică comenzile şi ce investiţii au făcut principalii jucători în această direcţie

Autor: Miruna Diaconu Postat la 05 noiembrie 2022 383 afişări

Dacă în urmă cu patru ani nişa livrărilor la dulapul din stradă – locker – era abia la început, astăzi nu mai reprezintă doar o modalitate pentru jucători de a  se diferenţia de restul pieţei, ci a devenit o necesitate. Companiile investesc în dulapuri stradale tot mai multe şi mai performante, iar viitorul curieratului pare să fie mai mult out-of-home decât at the door.

Răzvan lucrează în domeniul retailului şi orarul lui de muncă este foarte încărcat. Pleacă devreme de acasă şi ajunge seara. De fiecare dată când plasează o comandă de la un magazin online, alege ca modalitate de livrare lockerul. „Mă pot duce când vreau eu acolo şi evit situaţia în care trebuie să stau după curier sau el să nu mă găsească acasă. Pot să îmi iau coletul când mă întorc de la muncă. Lockerele îmi oferă această flexibilitate”, spune el, adăugând că de când a fost introdusă această metodă de livrare, îşi comandă mai multe produse din magazinele online. Răzvan nu este singurul client al magazinelor online care preferă ca modalitate de livrare lockerele, ci adopţia acestui tip de livrare a crescut în ultimii ani în rândul consumatorilor, pentru că le oferă o anumită flexibilitate. Fie că merg la birou, fie că lucrează de acasă, libertatea de a alege când merg să îşi ridice colectul la o distanţă de 5-10 minute de casă îi determină pe mulţi dintre clienţi să aleagă un locker în loc de livrarea la uşă. Răzvan se numără printre cei 20% din clienţii din România care, atunci când achiziţionează produse de pe platformele online, aleg ca metodă de livrare lockerele – o rată mică de adopţie comparativ cu alte ţări din Europa, conform unui studiu realizat de compania de consultanţă Last Mile Experts. Lockerele vin să schimbe piaţa locală de curierat, în special comportamentul clienţilor. Însă, creşterea gradului de adopţie a acestui tip de livrare ar putea însemna costuri mai mici pentru jucătorii din piaţă. Astfel, un curier are posibilitatea, în loc să meargă la zece adrese, să lase în schimb cele zece colete într-un singur loc.

Scurt istoric al unei inovaţii în curierat

Primele lockere instalate pe piaţa locală au fost cele ale Sameday, al doilea cel mai mare jucător din piaţă. Compania de curierat a lansat primele easyboxuri în septembrie 2018, iar de atunci, reţeaua de lockere s-a tot dezvoltat odată cu nivelul tot mai mare al cererii clienţilor pentru acest tip de livrare. Astăzi, jucătorul a ajuns la un număr total de 3.500 de lockere în România. Sameday îşi concentrează mare parte din atenţie pe dezvoltarea reţelei de easyboxuri (lockere), iar acest lucru se poate observa şi din faptul că jucătorul s-a extins în afara ţării cu această metodă de livrare. Sameday a făcut primul pas peste graniţe în 2020, în Ungaria, unde a instalat primele easyboxuri în Budapesta. Anul acesta, compania a intrat şi pe piaţa din Bulgaria, unde îşi propune ca până la finalul anului să ajungă la 250 de lockere. În pieţele vecine, Sameday numără un total de 700 de lockere în prezent, devenind astfel jucătorul cu cea mai extinsă reţea de astfel de lockere din Europa de Sud-Est. „În 2020, am iniţiat extinderea în Ungaria, iar anul acesta am deschis operaţiuni şi în Bulgaria. Această dezvoltare  face parte din strategia noastră de a crea o reţea de livrare puternică regional, care să alimenteze creşterea partenerilor noştri. Modelul de business din România s-a dovedit de succes, asigurând o creştere constantă a companiei şi îmbunătăţind experienţa de livrare. Urmărim să creăm acest ecosistem scalându-l regional“, spune Lucian Baltaru, CEO, Sameday. În ultimii ani, Sameday, în acţionariatul căreia a intrat, în 2017, eMAG, a reuşit de la an la an să îşi crească semnificativ cifra de afaceri, ajungând în 2021 la venituri de aproape 600 milioane lei şi pe a doua poziţie în clasamentul celor mai mari jucători din piaţa locală de curierat. În prezent, expedierile Sameday sunt procesate în cinci huburi logistice, amplasate fiecare în apropierea oraşului Chitila, Sibiu, Timişoara, Cluj,  Budapesta, iar cel mai nou se află în Sofia. Datele Sameday arată că peste 30% dintre magazinele online din România folosesc reţeaua easybox pentru livrarea produselor din categoriile fashion, carte, articole sportive, IT&C, beauty, îngrijire personală şi home & deco. Conform studiului Unlock realizat de Sameday anul acesta, circa 67% dintre consumatori aleg magazinul online în funcţie de disponbilitatea serviciului de livrare la easybox. „Rata de adopţie în creştere se datorează faptului că lockerele inteligente, self-service, cu compartimente securizate ajută destinatarii să îşi ridice comenzile online la orice oră, redefinindu-se astfel serviciul clasic de curierat, door-to-door.  Dintre cei aproximativ şapte milioane de români care au realizat cel puţin o comandă online în cursul anului 2021 (conform Eurostat), peste 35% au optat pentru livrarea în locker”, se arată în studiu. Un factor important în alegerea modalităţii de livrare la lockere este proximitatea faţă de client, se arată în raportul Sameday. Jucătorul are lockere în 333 de localităţi, dintre care 190 oraşe, acoperind astfel circa 72% din mediul urban al României.

Un pariu de 10 milioane de euro

La rândul său, FAN Courier, liderul pieţei locale de curierat, are 220 de lockere, numite FANbox, în mai multe oraşe din ţară, însă obiectivul este de a dubla acest număr până la finalul acestui an. Cu toate că FAN Courier nu a mizat atât de mult pe acest segment, este totuşi o zonă la care a început să se uite mai atent în ultima perioadă. În prezent, compania a implementat FANboxuri în Bucureşti şi judeţul Ilfov, Constanţa, Mangalia, Eforie Nord, Năvodari, Cluj-Napoca, Braşov, Arad şi Timişoara, iar în săptămânile viitoare, urmează Sibiu, Piteşti şi Iaşi. „Planul de extindere prevede ca, până la jumătatea anului viitor, să avem instalate 1.000 de lockere, pe care le avem deja contractate, investiţia totală pentru această primă etapă ridicându-se la peste 10 milioane de euro. Intenţia noastră este să oferim clienţilor noştri din toată ţara (oraşe şi zone rurale) posibilitatea să primească sau să livreze colete şi plicuri prin reţeaua de lockere FANbox”, spune Cornel Morcov, Chief Commercial Officer, FAN Courier. Segmentul de lockere este clar unul ce nu mai poate fi ignorat de către jucătorii din piaţă, dacă înainte această modalitate de livrare era o metodă de diferenţiere în piaţă, acum a devenit o necesitate, iar comportamentul consumatorului s-a schimbat după acest tip de livrare. Jucătorii din piaţă alocă din ce în ce mai multe resurse pentru acest segment, iar FAN Courier este una dintre companiile care va miza şi în viitor pe acest segment. „Avem deja pregătit un plan de extindere şi un buget de investiţii pentru următorii ani. Numărul de unităţi şi dimensiunea reţelei de lockere la care vom ajunge depinde de disponibilitatea pieţei de a migra către această soluţie alternativă. Dar, având în vedere că este o soluţie care permite clienţilor să trimită sau să primească livrări independent de programul curierului, ne aşteptăm să atingem rapid ţintele propuse pentru anii următori”, precizează Cornel Morcov.

Un locker pe măsura fiecărui oraş

Un alt jucător din piaţa de curierat care mizează pe dezvoltarea reţelei de lockere este Cargus, care până acum a avut opţiunea de livrare out-of-home (trad. în afara casei), însă a mers mai mult pe încheierea de parteneriate cu mici comercianţi, fie cu reţelele specializate precum PayPoint. Cargus are 900 de astfel de puncte în toată ţară, iar până la finalul anului îşi propune să ajungă la 2.600. Separat de aceste puncte, Cargus mizează şi pe dezvoltarea unei reţele proprii de lockere. „Lansarea reţelei proprii de lockere a fost un pas firesc, o completare a eforturilor noastre în această direcţie şi oferirea unei alternative adaptate unui stil de viaţă mai dinamic – foarte mulţi clienţi de e-commerce  aşteaptă livrări nu numai la adresă, ci şi în locurile din apropierea casei sau a serviciului, de unde îşi pot ridica produsele cumpărate online, în orice moment al zilei. Un prim pas în dezvoltarea reţelei de lockere reprezintă cele 300 de lockere pe care le amplasăm în Bucureşti anul acesta, ca urmare a unei investiţii importante pentru Cargus”, spun reprezentanţii companiei de curierat. Lockerele Cargus vor contribui la dezvoltarea reţelei out-of-home a companiei, pe care curierul mizează în perioada următoare. „Obiectivul nostru constă în dezvoltarea întregii reţele out-of-home, inclusiv creşterea reţelei de lockere. Până la finalul acestui an vom avea o reţea de aproximativ 2.800 de locaţii (puncte partenere şi lockere). Dezvoltarea acestei reţele se va extinde şi în următorii ani, direct proporţional cu adopţia soluţiei de către industria de e-commerce. Vizăm atât oraşele mari, dar şi localităţile mai mici, aşa încât consumatorul final să aibă o experienţă de cumpărare şi livrare, indiferent de oraşul în care trăieşte”, precizează reprezentanţii Cargus.

Pentru că o reţea de out-of-home a devenit o necesitate în piaţa de curierat, şi Dynamic Parcel Distribution – DPD – are în plan să ajungă până anul viitor la 550 de puncte pickup şi lockere în toată ţara. „Livrarea şi expedierea coletelor prin intermediul lockerelor este o tendinţă la nivel european, pe care o observăm de mai mulţi ani. Tendinţă care se manifestă tot mai mult şi în România. Prin urmare, este normal să facem investiţii importante în această direcţie. În prezent, reţeaua de oficii şi lockere DPD Pickup înseamnă peste 150 de puncte la nivel naţional, majoritatea afându-se în mediul urban”, spun reprezentanţii DPD. Piaţa de curierat se află pe un trend ascendent în ultimii ani, perioada pandemiei fiind cea în care sectorul a înregistrat cele mai mari creşteri, fiind şi unul dintre câştigătorii crizei. Valorea pieţei de curierat este estimată să ajungă la 6 miliarde lei anul acesta, după o creştere mai timidă faţă de ultimii doi ani.    ■

1. Sameday are o reţea de 3.500 de lockere în România şi până la sfârşitul anului estimează depăşirea cifrei de 4.000 de easybox-uri pe piaţa locală. Sameday mai are 700 de lockere în Ungaria şi Bulgaria.

2. Cargus are 300 de lockere în prezent, la care se mai adaugă şi puncte de pick-up, care reprezintă locaţii fixe ale partenerilor Cargus. Până la finalul anului, Cargus plănuieşte 2.800 de puncte din reţeaua out-of-home, pickup pointuri şi lockere.

3. FAN Courier are 220 de lockere, numite FANbox, în mai multe oraşe din ţară, însă obiectivul este de a dubla acest număr până la finalul acestui an.

4. DPD are 150 de puncte pick-up şi lockere, iar până la finalul acestui an îşi propune să ajungă la o reţea de 500 de astfel de puncte.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie,
livrari,
fan curier,
curierat

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.