Ce pot oferi Vestului agentiile romanesti de turism?
Intai a fost industria grea. Au urmat producatorii de mancare, de haine, mai nou si de pantofi. Nici serviciile nu au intarziat: avocatii si consultantii au piata in Occident. Dar turismul? Ce pot oferi Vestului agentiile romanesti de turism?
Perfect Tour a deschis in iunie 2010 prima agentie din afara tarii, in Republica Moldova, agentie care a devenit deplin functionala in luna august. Corina Pacuraru, general managerul si fondatoarea agentiei, se asteapta ca "pana in luna martie 2011 agentia de la Chisinau sa se sustina singura, sa isi acopere costurile operationale".
Deschiderea de la Chisinau nu este in sine surprinzatoare. Migrarea catre Republica Moldova este ceva aproape obligatoriu in extinderea companiilor locale. Planul pentru 2011 al Corinei Pacuraru este insa mai surprinzator: are in plan deschiderea a doua agentii, una in Bulgaria si una in Austria. Acestea se vor axa pe turismul de business, dar va exista si o componenta de leisure. Perfect Tour va patrunde astfel pe piata austriaca, o piata matura, unde nume mari precum Edelweiss Bike Travel sau Tui fac jocurile. Corina Pacuraru este optimista insa si afirma ca, desi trebuie sa investeasca peste 100.000 de euro intr-o agentie din afara tarii, vede in asta chiar o oportunitate deoarece "clientii stiu deja ce vor, obiceiul de a cumpara servicii de travel in Austria fiind inradacinat". Mai mult, o piata matura este una unde afacerile sunt mai previzibile, considera Corina Pacuraru: "Criza este o oportunitate si de aceea am decis sa facem aceasta mutare".
"Este o idee buna, insa este totodata un risc", este de parere Traian Badulescu, director general al ANAT Media. Jucatorii locali opteaza cel mai mult pentru tarile din jur, unde piata este mai putin concurentiala. "Bulgaria, Moldova si Serbia, precum si statele cu comunitati importante de romani" ar fi o posibila destinatie pentru agentiile locale pentru ca nu exista un tour-operator puternic. "Agentiile din Romania inteleg procesul investitional", crede Traian Badulescu.
Perfect Tour nu este singura agentie care cauta oportunitati pe pietele externe. Ioan Basea, care detine agentia Croaziere.net, specializata in organizarea de croaziere, afirma ca va investi circa 120-140.000 de euro in deschiderea, in septembrie-octombrie anul viitor, a unei agentii de croaziere la Sofia, in capitala vecinilor de la sud de Dunare. In prezent, Basea vinde serviciile a 18 linii de croaziera si afirma ca romanii pleaca tot mai mult in croaziere: "Este un alt fel de turism care incepe sa prinda tot mai mult in Europa Centrala si de Est". O croaziera de 8 zile (7 nopti), rezervata cu 5-6 luni inainte, porneste de la 1.000-1.200 de euro pentru doua persoane, cu toate serviciile incluse.
Daca unii jucatori vad oportunitatile peste hotare, altii le cauta pe plaiuri mioritice. Paralela 45 a deschis patru noi agentii in tara, la Craiova, Constanta, Roman si Buzau, ajungand la un total de 30. Alin Burcea spune ca a decis sa se extinda local, desi agentiile romanesti au potential si pot face o figura buna pe pietele externe: "Depinde ce isi doresti. De ce sa mergi in Republica Moldova cand ungurii sunt deja acolo?".
Aceeasi reteta a aplicat-o si Eximtur, care a deschis prima agentie de turism din Constanta si a renuntat apoi la sediile din Arad si Timisoara. Pentru Eximtur nu exista planuri de extindere in afara granitelor tarii, deoarece "mai este loc de dezvoltare in Romania", crede Lucia Morariu, presedintele companiei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro