LIVE: ZF Real Estate by Storia - Ce trebuie să ştii ca să devii agent imobiliar?

Interesati de o terapie spa?

Autor: Daniela Penescu Postat la 12 iulie 2009 292 afişări

Ar fi greu sa fie numite o piata de profil cele cateva centre spa deschise de cativa antreprenori in Romania. Viitorul centrelor spa se contureaza insa mai clar si este legat de hotelierii care si-au dat seama ca hotel cu pretentii si fara spa nu prea mai merge.

"In 2005, eram prinsa in piata financiara si cautam un loc in care sa evadez din cand in cand pentru relaxare", spune proprietarul Eden Spa, Liliana Paraipan, care incercase spa-urile din afara tarii si realizase ca aceasta piata trebuie deschisa si in Romania. In august 2005, Liliana Paraipan, pe atunci director general adjunct la Bursa Romana de Marfuri, a decis sa deschida propriul spa, primul centru de profil deschis in Romania, - dupa ce a luat cursuri de spa management si marketing in Statele Unite.

In octombrie 2005, la trei luni dupa lansarea in businessul cu spa-uri, Paraipan a parasit functia detinuta la BRM si a inceput sa lucreze la formarea pietei: "Nu a fost usor sa vand conceptul de terapie spa, deoarece relaxarea era direct asociata cu timpul petrecut in saloanele de infrumusetare si remodelare corporala, or, spa-ul se axeaza pe ideea de frumusete din interior, care pune psihicul pe acelasi loc cu fizicul". A durat cam un an pana noua proprietara a ajuns sa aiba o baza de clienti la Eden Spa, mult mai mica decat cea pe care o are acum, de 5.000 de clienti (anual intra in spa cam 1.200 de clienti noi, dintre care jumatate revin periodic pentru un tratament).

Din randul acestora a aparut si proprietarul celui de-al doilea spa deschis in Romania, Natura Spa, infiintat in 2007 de catre o fosta clienta fidela a Eden Spa, cu o investitie de 100.000 de euro. Andreea Dinca, brand manager la Natura Spa, sustine ca deocamdata numarul clientilor este destul de mic, iar, in aceste conditii, proprietarii de spa au de asteptat ceva mai mult decat in cazul saloanelor traditionale de frumusete pana sa atinga pragul de profitabilitate. De aceea, spune Dinca, "spa-urile din Romania au in spate de obicei si alte businessuri corelate, cum ar fi distributia de produse cosmetice sau consultanta". Dinca exemplifica prin faptul ca cei 80.000 de euro, cifra de afaceri inregistrata de Natura Spa in 2008, includ si veniturile obtinute din distributia de produse cosmetice.

Si afacerile Eden Spa includ distributia, dar mai ales serviciile de consultanta in managementul de spa. Investitia in Eden a fost mai mare, de aproape 200.000 de euro, iar amortizarea s-a facut abia in al treilea an. Piata spa a crescut insa in ultimii doi ani cu rate de peste 50% atat ca valoare a investitiilor in proiecte noi, cat si a cifrei cumulate de afaceri, iar numarul consumatorilor este in crestere, pentru ca, explica Paraipan, "tot mai multi clienti stiu acum pentru ce vin la spa". 2009 nu va mai marca insa aceleasi cresteri ale veniturilor: dupa un 2008 profitabil, Paraipan vede o scadere cu 20% a cifrei de afaceri. Principala cauza o constituie penuria de contracte corporate, care pana anul trecut contribuiau cu 25- 30% la incasarile spa-ului. Liliana Paraipan isi aminteste ca in 2006, la un an de la deschidere, dupa nenumarate discutii si intalniri cu CEO si HR manageri, a reusit sa incheie destul de multe contracte cu companii mari din Romania, precum Unilever, ING, City Bank, Electrolux si "multe, foarte multe agentii de PR". Anul acesta insa, explica proprietara Eden SPA, numarul contractelor corporate a scazut simtitor, pentru ca foarte multe companii au taiat de tot acest gen de bonusuri pentru angajati, iar cei care au ramas si-au redus drastic bugetele.

Cu toate acestea, evolutia pietei imobiliare din ultimul an i-a permis Lilianei Paraipan sa se gandeasca la schimbarea sediului (acum, Eden Spa este intr-o casa de 250 de metri patrati). In paralel, insa, Paraipan opereaza si cel mai mare spa din tara, deschis la sfarsitul anului trecut pe o suprafata de 2.000 mp in incinta hotelului de cinci stele Hilton din Sibiu. Investitia de aproximativ patru milioane de euro pentru deschiderea spa-ului de la Hilton apartine hotelului, ca urmare a unui parteneriat incheiat intre Liliana Paraipan si Nicolae Minea, proprietarul Hilton Sibiu. Colaborarea dintre Minea si Paraipan a inceput la jumatatea anului trecut, cand hotelul era inca in renovare, dar vizeaza deschiderea a inca cel putin trei hoteluri cu spa in acelasi format ca si cel din Sibiu.

Discutia privind acest parteneriat a venit ultima, spune insa Minea, care a ales sa lucreze cu Liliana Paraipan dupa ce mai multi distribuitori de echipamente si produse spa i-au trimis ofertele: "Liliana a venit insa si cu un plan complet de operare, asa ca propunerea ei ni s-a parut cea mai interesanta". Prin urmare, cei doi au decis sa-si extinda colaborarea si pentru viitoarele hoteluri ce vor fi deschise sub brandul Hilton in viitorul apropiat. "La deschiderea oficiala a hotelului am stat sase ore in discutii cu oficialii Hilton despre viitoarele locatii", povesteste Nicolae Minea, increzator in studiile pe care Hilton le-a facut despre piata romaneasca si despre orasele cu potential: Brasov, Cluj, Timisoara, Iasi si Arad. Planurile de dezvoltare a Hilton in Romania prevad deschiderea a inca trei hoteluri (probabil in Brasov, Cluj si Arad), care vor purta brandul Doubletree (patru stele plus) si Hilton Garden Inn.

Proprietarul Eden Spa este insa in discutii si cu alti hotelieri, carora le va oferi consultanta initiala in lansarea si operarea proiectelor noi, de la studii de fezabilitate la plan de afaceri, echiparea efectiva a spatiilor, consultanta in marketing si management. Hilton Sibiu este primul hotel pentru care Eden ofera toata gama de servicii de consultanta, dar pe lista sa se numara si clienti cu care a colaborat "pe bucati": hotelul de cinci stele Vega din Mamaia, JW Marriott (unde a colaborat la lansarea Spa by World Class), hotelul de patru stele Tresor din Timisoara, complexul Susai din Predeal, Ana Aslan Health & Spa din Eforie Nord si Arena Regia Resort din Navodari. Mai are in plus un concept nou, cel de turism spa, pe care va incepe sa il promoveze impreuna cu sotul sau, Dragos Paraipan, proprietarul agentiei de turism Ondine Travel. Mai mult, Paraipan, care are ambitia sa devina principalul operator de spa-uri din Romania, are in plan si extinderea, in urmatorii doi-trei ani, pe piete invecinate, ca Bulgaria, Ungaria, Slovenia si Croatia.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
turism balnear,
spa,
investitori
/analize/turism/interesati-de-o-terapie-spa-4630099
4630099
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.