Mare sau munte? Călătorii sau experienţe? O dilemă cu mai multe variante de răspuns

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 17 mai 2023 102 afişări

Vacanţa de vară se apropie cu paşi repezi şi planurile de concediu se creionează tot mai clar pentru cei care vor soare, mare, călătorii, relaxare sau experienţe noi. România a fost destinaţia aleasă pentru majoritatea vacanţelor din ultimul an, cu peste 90% din minivacanţe şi peste 70% din vacanţele mai lungi.

În urmă cu nouă ani, una dintre coperţile revistei Business Magazin din luna septembrie se intitula „Copii crizei încep şcoala”. Era vorba, desigur, despre criza din 2008, declanşată de căderea Lehman Brothers (pe 9 septembrie 2008 acţinunile băncii s-au prăbuşit, declanşând criza pe care am resimţit-o, apoi, cu toţii). Ei bine, aceiaşi copii pregătesc examenul de capacitate, echivalentul admiterii la liceu. Pentru familia noastră, de pildă, acest lucru înseamnă că orice planuri legate de vacanţă sunt amânate până după momentul T zero. Orice zile libere sunt folosite pentru a „forja” şi mai intens pe tărâmul meditaţiilor sau al pregătirii individuale pentru examenul juniorului; universul nostru este astfel calibrat că, pentru noi, vara va începe abia prin iulie.

Adică exact perioada în care cei mai mulţi angajaţi îşi fac bagajele şi se îndreaptă către o destinaţie de concediu. România a fost destinaţia de vacanţă aleasă cu precădere în ultimul an: peste 91% din minivacanţe şi peste 70% din vacanţele mai lungi, arată cercetarea Destinaţii vizionare, realizată de Destinaţia Anului cu susţinerea Institutului pentru Oraşe Vizionare (IOV). Analiza a fost efectuată de agenţia de cercetare de piaţă AHA Moments în luna martie 2023. Cercetarea Destinaţii vizionare este cel mai mare studiu de obiceiuri şi atitudini ale turiştilor români din ultimii zece ani. Acesta cuprinde o analiză detaliată a 3.000 de respondenţi şi a 2.500 de vacanţe ale românilor din ultimele 12 luni, din România şi străinătate, şi se concentrează asupra atitudinilor şi obiceiurilor de vacanţă ale românilor, precum şi asupra profilului publicului ţintă al destinaţiilor turistice din ţară.

Conform studiului, vacanţele reprezintă în continuare un răsfăţ pentru români: aproape un sfert (23%) dintre respondenţi nu au fost în nicio vacanţă în ultimul an şi doar jumătate şi-au permis o vacanţă mai lungă de patru nopţi. În schimb, 13% dintre respondenţi declară că au avut parte chiar de un mix de cel puţin un sejur mai lung de patru nopţi şi cel puţin o minivacanţă de 1-3 nopţi în ultimele 12 luni (martie 2022 - martie 2023).

„Principalele motive pentru care merg în vacanţe sunt nevoia de recreere (61%), deconectare (60%) sau distracţie (53%). Jumătate dintre respondenţi (50%) au indicat că vacanţa este un mod de a se răsplăti sau de a avea grijă de ei (47%)”, declară Manuela Mancaş, managing director şi founder al companiei de cercetare de piaţă AHA Moments.

Conform studiului, românii preferă să îşi organizeze singuri vacanţele, cu un procent de doar 18% care apelează la agenţii de turism pentru rezervări interne şi circa o treime (32%) pentru vacanţe în afara ţării. Pe plan local, destinaţia preferată a fost muntele, atât în minivacanţe (1-4 nopţi), cât şi în vacanţele extinse (de peste patru nopţi). Din cei 91% care au ales să îşi petreacă minivacanţele în România, se remarcă un procent de 18% pentru city breakuri în ţară, o altă tendinţă de urmărit şi capitalizat pentru oraşele autohtone, punctează Manuela Mancaş.

„Odată cu creşterea puterii de cumpărare, a veniturilor, oamenii aleg în mod firesc să călătorească mai mult în străinătate, lucru observat şi în alte ţări din Europa. Operatorii turistici din România trebuie să fie pregătiţi să facă faţă acestei situaţii, atât pentru a menţine atractivitatea pentru de turiştii români, dar mai ales pentru a atrage turiştii străini interesaţi de experienţe în afara ţărilor lor”, comentează Mihai Bârsan, organizator al Destinaţiei Anului, cel mai important proiect de promovare turistică a României.

Mirajul plajelor din ţări străine, experienţele noi şi (de ce nu?) bifarea pe hartă a unor noi meleaguri îndeamnă tot mai mulţi români să călătorească peste hotare. Bulgaria a fost cea mai populară destinaţie pentru minivacanţe în străinătate, urmată de Spania, în timp ce pentru vacanţele extinse, Grecia a ocupat primul loc, urmată de Bulgaria şi Italia, arată cercetarea Destinaţii vizionare.

Analiza evidenţiază câteva judeţe „campioane”, care se regăsesc în topurile respondenţilor pentru mai multe dintre criteriile analizate. Clasamentul celor mai vizitate judeţe în scop turistic include în ordine Braşov, Constanţa, Sibiu, Maramureş şi Prahova, în timp ce Maramureşul, Braşovul, Iaşiul, Sibiul şi Suceava sunt în topul celor mai recomandate judeţe de către cei care le-au vizitat. Maramureşul ocupă locul 1 şi în topul judeţelor cu „Oameni primitori”, urmat de Bihor, Braşov, Suceava, Sibiu. Respondenţii au indicat de asemenea Braşovul ca judeţul cu cel mai mare scor pentru raportul preţ - calitate („Îşi merită toţi banii”), urmat de Maramureş, Sibiu, Bihor şi Suceava.

Conform cercetării, atunci când vine vorba de litoral, România este alegerea a jumătate dintre respondenţi, urmată de Grecia şi Bulgaria. 49% dintre respondenţi declară că au fost la mare în România în 2022 şi 44% intenţionează să meargă în 2023. Cu toate acestea, când se gândesc la viitor, România este singura ţară care pierde în intenţia de vizitare, în timp ce Grecia şi Turcia sunt cele mai căutate destinaţii.

Grecia câştigă detaşat bătălia imaginii, inclusiv a gradului de recomandare. Cei care au fost acolo în ultimii cinci ani apreciază Grecia peste România la toate capitolele, cu excepţia uşurinţei cu care poţi să ajungi acolo. Cele mai mari diferenţe faţă de România sunt la capitolele curăţenie şi „Preţ care merită” (Ă30%), urmată de plaje şi calitatea serviciilor (Ă25%). Faţă de Bulgaria pare a exista o şansă mai bună ca litoralul românesc să îşi apere cota de piaţă: există o percepţie mai bună de siguranţă, despre mâncare sau posibilităţile de distracţie cu familia. În schimb trebuie îmbunătăţită percepţia nivelului de curăţenie şi calitate a serviciilor.

Per total, respondenţii declară că au fost mulţumiţi de destinaţiile unde şi-au petrecut vacanţele şi le-ar recomanda cu siguranţă unor prieteni sau colegi, indiferent dacă acestea se află în ţară sau în străinătate. Zona unde semnalează totuşi cea mai mare diferenţă între destinaţiile din România şi cele din afara ţării este cea de „servicii de calitate”.

În acest context, este esenţial ca destinaţiile turistice să-şi promoveze recunoaşterea primită în competiţiile turistice pentru a beneficia de un impuls major de încredere din partea potenţialilor turişti. De altfel, destinaţiile premiate anul trecut în competiţia Destinaţia Anului au primit un bonus semnificativ de încredere - în jur de Ă20% din partea celor care au aflat de premiu, conform lui Mihai Bârsan.

Felix Tătaru, preşedintele Institutului pentru Oraşe Vizionare, conchide: „Informaţiile detaliate şi actuale furnizate de cercetarea Destinaţii Vizionare ne vor ajuta să luăm decizii mai bune şi să dezvoltăm destinaţii turistice competitive şi de calitate, care să satisfacă nevoile şi preferinţele turiştilor români şi străini. Sperăm că acest studiu va avea un impact pozitiv pentru strategiile de turism dezvoltate la nivel local şi asupra industriei turistice în general”.  

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Special,
vacanta,
destinatii,
concedii,
turisti,
calatorii

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.