O vara pentru iahtul meu
Vi se pare ca un Ferrari sau Rolls Royce are o lista de dotari prea scurta? Un Bugatti editie limitata nu este suficient de exclusivist? Atunci probabil ca sunteti un pasionat de iahturi.
In ultimii ani, pe soselele din Romania s-au inmultit automobilele de lux, de la cele 70 de Ferrari care circula nestingherite ocolind gropile din asfalt si pana la celebrul Bugatti Veyron. Pretul acestora este cuprins intre 100.000 si maximum 300.000 – exceptie fiind desigur Bugatti, care sare de un milion de euro. Cine doreste insa un vehicul mai scump si mai exclusivist isi ia un iaht. Iar cine este cu adevarat pasionat il cumpara si il pastreaza la Marea Mediterana, in Italia, Franta sau Croatia.
Franco's Marina, importatorul pe piata romaneasca al iahturilor premium Feretti, Pershing si Custom Line, a comercializat in ultimele 12 luni sapte ambarcatiuni de lux, fata de doua cu un an in urma. "Piata ambarcatiunilor premium inregistreaza o crestere puternica", declara mandru Francesco Fischetti, CEO al Franco's Marina. Preturile iahturilor oscileaza intre 276.000 de euro, fara TVA si 6,7 milioane de euro pentru modelele Pershing, potrivit site-ului companiei, respectiv 740.000 si 6,1 milioane de euro pentru Ferreti.
Cea mai scumpa ambarcatiune prezentata de companie in cadrul evenimentului "Franco's Marina Yachts - More than Sea" dedicat iahturilor grupului Ferreti, organizat la finele saptamanii trecute in portul Tomis din Constanta, a fost Navetta 26 Ziacanaia, din gama Custom Line, cu o lungime de 26 de metri si in valoare de aproximativ 7 milioane de euro. Alessandro Tirelli, area manager pentru Europa in cadrul Ferreti SpA, care ruleaza aproape un miliard de euro anual din vanzarea de ambarcatiuni, spune ca pe piata romaneasca se vand cu precadere ambarcatiuni cu o valoare de un milion de euro, spre deosebire de piata spaniola, unde pretul mediu este de 6 milioane de euro.
Declaratia lui Tirelli este sustinuta si de catre directorul Pershing. "In Romania se vand in general iahturile mai ieftine, deoarece in majoritatea cazurilor este pentru prima oara cand clientul respectiv cumpara o ambarcatiune. In general incep cu ceva din clasa medi, le tin in medie in jur de un an, isi dau seama ca isi permit un model mai mare si le schimba. Majoritatea clientilor vest-europeni au avut deja mai multe modele de iahturi, iar acum in general se reorienteaza catre modele din ce in ce mai mari. In Romania, majoritatea clientilor se afla la prima ambarcatiune cumparata", a spus Alessandro Diomedi, new market development in cadrul Pershing, brand din cadrul grupului Ferretti.
Prin Franco’s Marina, grupul Ferretti vinde in Romania brandurile Ferretti, Custom Line si Mochi Craft, care la nivel european inregistreaza vanzari cumulate de 200 de ambarcatiuni, dintr-un total de circa o mie de iahturi vandute anual de grup. "Ferretti va initia pentru a treia oara o oferta publica initiala, pentru a se lista la bursa din Milano. Cifra de afaceri a grupului Ferretti se apropie in prezent de un miliard de euro anual", declara Diomedi.
Potrivit lui Francesco Fischetti de la Franco’s Marina, principalul motiv pentru care vanzarile de iahturi in Romania nu au crescut foarte mult in volum in ultimii ani a fost lipsa infrastructurii, dar si a personalului calificat. "Pentru aceste ambarcatiuni este nevoie de spatii speciale pentru acostare, iernare, dar si pentru service si intretinere. De aceea Franco's Marina a participat la deschiderea marinei din Eforie Nord, precum si la cele din portul Tomis din Constanta", a spus Fischetti, care va inaugura un punct de service si intretinere pentru iahturi in urmatoarele doua luni in Constanta.
Potrivit directorului executiv al Franco's Marina, intretinerea anuala a unui iaht de lux costa intre 4 si 6% din valoarea acestuia – valoare relativ mare, mai ales daca se ia in calcul si rezervorul de peste 1.000 de litri de motorina al unui iaht, cu care se poate naviga intre 12 si 14 ore. Numai ca, in timp ce piata automobilelor este afectata de cresterea pretului petrolului, cea a ambarcatiunilor de lux nu prezinta semne de incetinire. "Piata iahturilor nu este afectata de criza declansata de evolutia pretului petrolului, deoarece suntem pozitionati intr-un segment high-end al pietei, iar clientii iahturilor de lux au venituri foarte ridicate", a declarat Alessandro Tirelli.
Cu siguranta, spune el, vanzarile in Europa de Vest nu cresc in acelasi ritm ca cele din Europa de Est. "In prezent, cea mai mare crestere o inregistram in Rusia, dar si in celelalte tari ale Europei de Est precum Croatia, Ungaria, Serbia, Muntenegru, dar si Bulgaria si Romania. Acestea inregistreaza acelasi ritm de crestere precum Orientul Mijlociu si India. Pe aceste piete vorbim de cresteri de doua cifre, fata de cresterea de o o cifra in Europa de Vest".
Un alt factor care deosebeste piata interna de cea vest-europeana este varsta medie a clientilor de ambarcatiuni de lux, ceea ce are impact si asupra optiunii in materie de modele vandute - sport sau de lux. In tarile din Europa de Est, inclusiv Romania, clientii au o varsta medie de 35-40 de ani, spre deosebire de cei din Vest, unde posesorii de iahturi au in general intre 45 si 50 de ani. De aceea, in Romania exista in general o cerere mai ridicata pentru ambarcatiunile mai sportive, precum Pershing. Cei ce isi iau iaht calatoresc in general foarte mult si au vazut acest stil de viata in vest.
"Vor sa invete repede despre acest nou stil de viata. Majoritatea doresc sa pastreze ambarcatiunile la Mediterana, dar sunt si multi care vor sa navigheze pe Marea Neagra. Iahtingul nu este numai pentru placerea personala, ci si pentru afaceri - poti negocia o afacere la bordul iahtului", considera Diomedi.
Din cauza infrastructurii care momentan este in dezvoltare in porturile din Romania, multi clienti isi pastreaza ambarcatiunile in porturi de la Marea Mediterana, in tari precum Franta, Italia sau chiar Croatia. "Avem clienti care au achizitionat iahturi de la noi si nu-si tin ambarcatiunile la Marea Neagra, pentru ca nu au conditii", afirma Tirelli, adaugand ca in cazul multora joaca un rol si faptul ca solutia de a acosta iahtul la Marea Mediterana este considerata mai potrivita pentru un stil de viata mai pretentios.
Romanii cu iahturi isi doresc sa navigheze insa inclusiv pe Marea Neagra, deoarece este mai aproape de casa. "Din totalul clientilor din Romania, doar 30% isi tin iahturile la Marea Neagra, iar restul sunt acostate la Mediterana. Probabil insa ca in curand aceste valori se vor inversa", mai spune managerul Ferreti.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro