Primele cinci hoteluri de cinci stele din Romania ar putea pierde anul acesta afaceri de peste 15 milioane de euro. Aceasta este o estimare optimista.
Anul 2009 este primul in care JW Marriott, hotelul cu cele mai mari venituri din piata, va inregistra o scadere de doua cifre a afacerilor. Dupa ce a finalizat anul trecut cu incasari de 40 de milioane de euro, proprietarii de la SCH Grand vad venituri cu 10% mai mici in acest an. “Au mai fost ani de scadere, dar atunci vorbeam de cateva procente”, spune Meda Vasiliu, directorul de vanzari al hotelului. Vasiliu face parte din echipa Marriott inca dinainte de inaugurarea hotelului din Bucuresti in 2000. A dat interviul de angajare intr-o baraca improvizata langa santierul pe care se lucra la hotelul de cinci stele si a asistat in urmatorii opt ani si jumatate la evolutia de la zero a hotelului devenit intre timp singurul incadrat in segmentul de lux din Romania.
Avansata intr-o pozitie din top managementul hotelului in 2006, Meda Vasiliu spune ca e dificil si periculos sa vorbesti despre scaderi in acest moment: “Consider ca, vorbind despre criza, o amplificam, in loc sa cautam solutii creative pentru a o inlatura”. Directorul de marketing si vanzari spune insa ca scaderea cererii pe piata hotelurilor de cinci stele, survenita in urma reducerii bugetelor de cheltuieli ale clientilor corporate, se aplica atat in cazul rezervarii de camere, cat si in cazul conferintelor si evenimentelor.
La Marriott, 50% din venituri provin din rezervarea de camere, cealalta jumatate fiind acoperita de veniturile din conferinte si evenimente, respectiv bar si restaurante - care par a fi, cel putin deocamdata, afectate intr-o mai mica masura de criza economica.
“Scaderi au mai fost si in trecut, de regula in anii imediat urmatori celor cu rezultate extraordinare. De exemplu, in 2006 am inregistrat o usoara scadere, dar aceasta a venit in mod automat dupa un 2005 care fusese foarte bun”, spune Meda Vasiliu, care calculeaza afaceri cu aproximativ 4 milioane de euro (10%) mai mici decat in 2008.
Una dintre cele mai mari scaderi din piata, de aproape 27%, o estimeaza hotelul Intercontinental, aflat acum in plina renovare. “Renovarea va afecta mult afacerile hotelului”, spune Gabriela Rotariu Bergeron, cea care a preluat functia de director de marketing si de vanzari la hotelul de cinci stele, dupa ce ocupase timp de sapte ani aceeasi pozitie la hotelul de patru stele Sofitel (rebranduit Pullman la inceputul acestui an). Intercontinental a rulat anul trecut afaceri de aproximativ 14 milioane de euro, in usoara scadere fata de 2007 - cand Intercontinental a contabilizat ultima crestere, de 12%, fata de anul anterior. Profitul Intercontinental a intrat pe un trend descendent inca de acum cinci ani, compania cumuland pierderi totale de 21 de milioane de euro in aceasta perioada.
Lucrurile se vor schimba insa, spune Bergeron, care a venit la Intercontinental in septembrie anul trecut cu obiectivul de a pozitiona hotelul “acolo unde trebuie” in randul hotelurilor de cinci stele (in prezent, se afla pe locul al treilea in topul cifrelor de afaceri, in competitie stransa cu Howard Johnson). Din incasarile Intercontinental, departamentul pe care il conduce Bergeron contribuie cu mai mult de 75%, restul provenind din banqueting si conferinte, segmente mai putin afectate de criza.
In prezent, Intercontinental opereaza 283 de camere, dar pana in 2011, cand ar trebui sa se incheie lucrarile de renovare, vor mai fi adaugate ofertei de cazare alte 117. Din 2011, Intercontinental, cu 400 de camere operabile, se va apropia de al doilea hotel ca marime din piata de cinci stele, JW Marriott (402 camere) si de primul Radisson SAS cu 340 de camere. Batalia se va da insa tot din 2011, pentru 2009 asteptarile directorului de marketing si vanzari fiind destul de modeste - Gabriela Bergeron estimeaza o cifra de afaceri de 11 milioane de euro, cu patru milioane de euro mai putin decat nivelul inregistrat anul trecut.
Scaderea din acest an vine pe o piata hoteliera grea, in care rezultatele se obtin mai greu, mai spune Bergeron: “Ca director de marketing si vanzari, trebuie sa fii mult mai deschis fata de nevoile clientului si sa gasesti solutii avantajoase pentru ambele parti. Se includ mai multe servicii in acelasi pret, se negociaza parcarea sau accesul la internet”. Meda Vasiliu crede ca hotelierii trebuie sa fie mult mai flexibili decat anii trecuti: “Data fiind scaderea gradului de ocupare, avem disponibilitate mult mai mare la camere, asadar, si flexibilitatea la discount a crescut”. La Marriott, prima parte a anului a adus scaderea cu 10% a gradului de ocupare, fata de aceeasi perioada din 2008, cand s-a inregistrat un nivel mediu de 71,6%. Dupa primele doua luni din an, care oricum sunt un pic mai slabe, luna martie a adus ceva cresteri, dar Vasiliu admite ca a incheiat luna tot sub buget.
La Intercontinental, 2009 marcheaza o reconfigurare in jos a tarifelor. Cu aceasta ocazie, Bergeron se va concentra pe clientii corporate, cei care ocupa un volum mare de camere, chiar daca la tarife mai mici, dar asigura astfel o buna parte din venituri: “2009 si 2010, pana la finalizarea lucrarilor de renovare, ne vor ajuta sa ne refacem baza de business. Ca numar de contracte acum suntem la 400-500, dar ca importanta si volume consumate sunt foarte putine. Prin urmare, vrem sa aducem pana la 100 de contracte mari in acest an”.
Bergeron nu este singura care vaneaza cele mai importante contracte din piata; si Meda Vasiliu spune ca se va concentra pe clientii-cheie ai hotelului, care reprezinta cam 20% din numarul total, dar asigura 70-80% din business. In ceea ce priveste evolutia per ansamblu a pietei hoteliere de cinci stele, Vasiliu considera ca totul depinde de cum va evolua a doua jumatate a anului.