Reportaj: Moschei, viata de noapte si Formula 1 - Istanbul
Sfarsitul de mai a prins vechea capitala a Imperiului Otoman intr-o mare frenezie. Printre strazile aglomerate, moschei, restaurante si viata de noapte agitata si-a facut loc, ce-i drept timid, o noua partitura: muzica bolizilor de Formula 1.
"Cursele de Formula 1 sunt testul suprem al oamenilor si al masinilor - imping masina si soferul inspre limitele lor absolute pentru un simplu tel: viteza." Este un motto al unuia dintre circuitele competitiei, construit in 2005, tocmai pentru ca potentialul de imagine a unei tari care detine o astfel de infrastructura creste considerabil. Desi pot parea vorbe mari, trebuie sa ajungi la un kilometru distanta de circuit ca sa incepi sa intelegi fenomenul. Studiu de caz: Istanbul. E greu sa exprimi in scris un sunet, insa singura comparatie care mi-a venit in minte ca sa evidentiez cel mai bine zgomotul motorului unei masini de curse e aceea ca iti e practic imposibil sa-ti auzi propriile ganduri.
Istanbul Park este situat la cateva zeci de kilometri de oras. Drumul poate dura insa incredibil de mult din cauza traficului aglomerat. Nu e de mirare, daca luam in calcul faptul ca populatia Istanbulului este aproape cat cea a Romaniei.
Ghidurile turistice destinate strainilor care ajung in Turcia nu recomanda sofatul pe strazile metropolei, intrucat "soferii depasesc haotic, intra adesea pe contrasens sau circula noaptea cu farurile stinse". Putin exagerat, pentru ochiul romanului ce vede autostrazi pe zece benzi, sute de pasaje si amenajari rutiere si cozi care totusi se misca. Pe drumul de la hotel catre circuit, masinile formau coloane uriase chiar si pe podul Bosforului, prilej de bucurie pentru turisti ca sa admire peisajul. De inteles, daca ne gandim ca locul este puntea de legatura intre doua continente, iar numarul de masini care trec zilnic dintr-o parte in alta este de ordinul milioanelor. Guvernul turc are in plan constructia unui al treilea pod peste stramtoarea Bosfor. Proiectul va fi gata in patru-cinci ani, iar costurile se ridica la aproximativ cinci miliarde de euro.
Dupa un drum de o ora, toate indicatoarele marcau sosirea la Otodrom Istanbul Park. Construit sub indrumarea renumitului arhitect german Herman Tilke, circuitul de 5,5 kilometri a fost inaugurat in august 2005 prin Marele Premiu al Turciei la Formula 1. Cu 14 viraje provocatoare si un sens de rulare invers acelor de ceasornic, Otodrom este considerat un test cu valoare de referinta in randul competitorilor. Faimosul viraj opt a intrat deja in folclorul Formulei 1, fiind considerat de catre marile nume ale sportului drept unul dintre cele mai dificile din lume. Pe bucatile drepte, bolizii ating viteze de peste 330 km/h, astfel ca, dincolo de zonele de viraje, exista suficient spatiu pentru depasiri, deci si pentru spectacol.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro