Daca la noi, prea putin preocupati cum suntem de problemele de gen, copiii sunt adusi de barza, in alte culturi baietii si fetele vad lumina zilei in locuri marcat diferite. Un exemplu cat se poate de cunoscut: in Franta, istorioarele despre origini spun ca baietii se nasc in verze, iar fetele in trandafiri.
Daca la noi, prea putin preocupati cum suntem de problemele de gen, copiii sunt adusi de barza, in alte culturi baietii si fetele vad lumina zilei in locuri marcat diferite. Un exemplu cat se poate de cunoscut: in Franta, istorioarele despre origini spun ca baietii se nasc in verze, iar fetele in trandafiri.
Intr-un volum aparut cu ani buni in urma si devenit best-seller international, un ilustru specialist in terapie de cuplu, dr. John Gray, spunea ca "barbatii vin de pe Marte" (Marte era, la romani, zeul razboiului), "iar femeile de pe Venus" (zeita dragostei). Asa incerca el sa faca sensibile diferentele fundamentale dintre sexe si sa explice doua universuri, doua functiuni si doua limbaje care par situate, unul fata de celalalt, la antipozi. Problema a fost, de atunci, amplu dezbatuta sub acest unghi si iata ca nici azi nu pare a-si fi ispravit cariera. Marianne J. Legato, doctor si profesor la Columbia University, s-a specializat in medicina orientata in functie de sex, devenind atat o importanta practiciana in domeniu, cat si o teoreticiana de anvergura. Recent aparut la noi, la Editura Curtea Veche, volumul sau "De ce femeile uita greu si barbatii repede" are un titlu-capcana, in sensul ca nu lanseaza doar o dezbatere despre facultatile mnemice ale celor doua sexe, ci incearca sa ofere o panorama asupra inextricabilei interdependente dintre comportamentele barbatilor/femeilor si alcatuirea lor biologica, atat la modul general, cat si, mai ales, la nivel cerebral.
Cartea debuteaza cu o fabula constituita dintr-o scena banala surprinzand viata unei familii medii americane: Ea - Liz, el - Tim, micuta lor progenitura - Ella. Ca familia este americana reprezinta un detaliu nerelevant, important este doar felul profund diferit in care personajele principale (el si ea) percep si reactioneaza in fata acelorasi evenimente. Cumva ca in tabloul cu care Jung alesese sa-si ilustreze una dintre editiile "Introducerii in psihanaliza": pe un fond gri sunt decupate trei siluete (mama, tata, copil) de staturi diferite, prin care se vede acelasi peisaj (un colt de strada), totusi altul, pentru ca fiecare dintre "personaje" isi focalizeaza atentia in alta directie. Tim si Liz ajung in pragul scandalului, pentru ca el ignora sau minimalizeaza lucrurile care ei i se par importante si invers. Ceea ce pare o simpla ciondaneala domestica, are sub privirea atent orientata medical a Mariannei Legato o explicatie profunda: cei doi au o casnicie reusita, dar ajung sa traiasca episoade conflictuale pentru ca sunt, pur si simplu, diferiti. Diferiti, si nu oricum, ci foarte diferiti, "la nivelul fiecarui sistem al organismului, de la pielea care ne acopera trupurile, la inima care ne bate in piept si la sucurile gastrice. Nicaieri nu este acest lucru mai pregnant decat la nivelul creierului...". Nu trebuie inteles, Doamne fereste, ca autoarea provoaca o surpare si mai violenta a relatiilor dintre sexe si ca adanceste o disputa, ci doar ca sustine faptul ca trebuie sa gandim constructiv in cadrul unei "culturi a diferentei".
Raspunzand la intrebari precum: ce ne atrage unii la altii si cum ne indragostim, de ce barbatii si femeile reactioneaza diferit la stres etc?, Marianne Legato isi invata cititorii cum sa suporte aceste diferente si cum sa aplaneze tensiunile din relatiile interumane.
Marianne J. Legato, De ce femeile uita greu si barbatii repede
Ed. Curtea veche, Bucuresti, 2006