Râsul lui Bezos şi insecta în chihlimbar
Nu ştiu dacă este o ironie sau nu, dar pe Amazon cartea lui Brad Stone se vindea, la momentul scrierii acestui text, cu o reducere de 44%; avea 527 de recenzii ale clienţilor şi era notată cu patru stele şi jumătate din cinci.
Autorul, Brad Stone, senior writer la Bloomberg Businessweek şi fost reporter la The New York Times şi Newsweek, s-a ocupat de tehnologie şi Silicon Valley timp de 14 ani şi se clasează pe locul 98 în Amazon Author Rank la categoria "cărţi" şi pe poziţia 99 la "cărţi electronice". Modul imparţial în care magazinul online Amazon a ales să trateze o carte despre magazinul online Amazon spune multe despre modul de a face afaceri al americanilor, despre lejeritatea cu care tratează chestiuni care altora li se par crâncene şi despre încrâncenarea de a urmări un ţel.
"Jeff Bezos şi epoca Amazon. The everything store" este, nu-i greu de ghicit, o care despre ascensiunea magazinului virtual şi a insului care a gândit magazinul. Este o lecţie de antreprenoriat, care lămureşte pe oricine că banii nu vin uşor şi că miliardarul de astăzi a tras din greu la un moment dat sau altul. Vă va lămuri că nu puteţi avea, din start, reţeta câştigătoare şi că este bine să fii tenace şi să încerci mereu altceva; drumul de la simpla idee de a vinde cărţi pe internet, dezvoltată în actualul gigant comercial, cu peste 90.000 de angajaţi şi vânzări ce depăşesc 60 de miliarde de dolari, nu a fost o cale netedă.
Dar a fost interesantă, presărată cu momente amuzante, speciale şi cu personaje deosebite. Cum ar fi povestea lui Christopher Smith, care a venit în companie la 23 de ani şi a lucrat pentru Amazon 14 ani. Venea pe bicicletă, la patru şi jumătate dimineaţa, şi pleca după miezul nopţii; în toată perioada primea cărţi de la distribuitori, ambala şi raspundea la mailurile clienţilor. Alergând aşa tot timpul, Smith pur şi simplu a uitat de o maşină pe care o cumpărase; la un moment dat, dintr-un teanc de plicuri stivuite la uşă a aflat de soarta maşinii: primise câteva amenzi de parcare, o înştiinţare că maşina a fost ridicată, o serie de preavize de la firma care ridicase maşina şi, în cele din urmă, informarea că vehiculul fusese vândut la licitaţie. Smith a rămas dator la creditul de maşină, iar bonitatea sa a avut de suferit din cauza incidentului. Mai târziu, omul a spus că se simţea ca o insectă prinsă în chihlimbar - în interior era o activitate frenetică, activitate care nu era vizibilă nimănui din afară.
Iar poveşti de genul acesta sunt doar începuturile; urmează poveştile despre dezvoltarea, extinderea companiei, luptele cu concurenţa, geneza Kindle sau conflictele cu editurile legate de preţul de 9,99 dolari pentru o carte electronică. Sau despre impactul râsului cu totul special al lui Bezos. Nu o să spun, la fel ca Financial Times sau Goldman Sachs, că "Jeff Bezos şi epoca Amazon" este cea mai bună carte de afaceri a anului 2013, nu am citit tot ce au citit ei, dar pot zice că este o lectură nemaipomenită.
Brad Stone, "Jeff Bezos şi epoca Amazon. The everything store", Editura Publica, Bucureşti, 2014
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro