Donator, ajut societatea. Rog seriozitate
In gluma, poetul Dorin Tudoran spunea, la petrecerea de lansare a portalului donatiionline.ro, ca in Romania "sunt aproape un milion de ONG-uri, dintre care 100.000 apartin unui politician, iar alte 100.000 altui politician".
In gluma, poetul Dorin Tudoran spunea, la petrecerea de lansare a portalului donatiionline.ro, ca in Romania "sunt aproape un milion de ONG-uri, dintre care 100.000 apartin unui politician, iar alte 100.000 altui politician".
In realitate, a spus Sanziana Olteanu, membra a Centrului de Resurse pentru ONG, "numarul de ONG-uri inscrise in tara noastra se apropie de 100.000". Active ar fi, se estimeaza, 6-7.000, desi numarul celor care isi depun anual bilantul contabil depaseste 30.000. Gluma lui Dorin Tudoran (care este si presedinte al Centrului de Asistenta pentru Organizatiile Neguvernamentale - CENTRAS) reflecta, oarecum, atitudinea pe care romanii o au fata de ONG-uri. La capitolul incredere publica, acestea se plasau, intr-un sondaj IMAS din 2002, in coada clasamentului, cu 26,7% - cu aproape 7% mai mult decat Guvernul, dar cu 2% mai putin decat Parlamentul.
Studiile explica aceasta incredere scazuta prin faptul ca multe ONG-uri sunt percepute mai degraba drept un paravan pentru afaceri - de la importuri de haine la mana a doua la adoptii internationale - decat drept o expresie a societatii civile.
Si totusi romanii doneaza. Iar primul portal specializat lansat acum doua saptamani de CENTRAS, "donatiionline.ro", isi propune sa fie "cea mai simpla, sigura si organizata metoda de a da o mana de ajutor", dupa cum spune Sanziana Olteanu, coordonatorul proiectului. O metoda mai eficienta si mai simpla decat viramentul bancar, dupa cum spunea, la lansare, Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti. Portalul nu e o inventie romaneasca. "Ideea a fost preluata de afara, modelul folosit e unul american, dar care a fost adaptat la conditiile noastre", explica Olteanu. Spre deosebire insa de portalurile americane, cel romanesc nu se rezuma la link-uri catre ONG-uri, ci da detalii despre fiecare dintre cele 59 de organizatii selectate, de la numele presedintelui la anul infiintarii, numarul de angajati, buget si activitate. Organizatiile care figureaza pe site au fost alese - dupa analizarea ultimului raport anual de activitate - dintr-o lista pe care figurau circa 100 de nume. Impreuna, cele 59 de ONG-uri au peste 300.000 de beneficiari din intreaga tara si au adus, in ultimii cinci ani, finantari "de peste 27 de milioane de euro pentru comunitatile unde sunt active", spune Sanziana Olteanu. Ce aduce portalul in plus? In primul rand e simplu de utilizat (transferul se poate face prin card bancar), iar in al doilea rand donatorul se poate asigura ca banii lui ajung exact acolo unde vrea - daca vrea sa doneze pentru orfanii din judetul Cluj, de exemplu, el va putea ca, folosind motorul de cautare de pe site, sa gaseasca un ONG care exact de asta se ocupa.
Dar sunt romanii dispusi sa doneze? Unul dintre putinele studii despre comportamentul filantropic al romanilor, realizat in 2003 de Asociatia pentru Relatii Comunitare si Allavida, arata ca in ultimii 15 ani unul din doi romani a facut donatii. In perioada 2001-2002, suma totala atrasa prin donatii se ridica la 6,6 milioane de dolari, din care 44% au ajuns la Biserica si doar 35% s-au facut prin intermediul ONG-urilor.
Se doneaza mai mult, probabil, in cazul catastrofelor naturale. Organizatiile neguvernamentale, televiziunile si administratia au reusit sa atraga donatii semnificative atat din partea companiilor cat si a oamenilor obisnuiti iarna trecuta, dupa tsunami-ul din Asia, si in primavara, dupa inundatiile din Banat. "Implicarea televiziunii si a presei e benefica pentru ca iti atrage atentia ca undeva in societate exista o problema, iar tu poti sa faci ceva pentru a o rezolva", spune Elena Diaconu, voluntar la CENTRAS. "In principiu e cea mai la indemana modalitate de a trage un semnal de alarma, dar si de a convinge mai multi oameni sa doneze."
Ce castiga insa companiile care se implica in actiuni sociale? Criticii spun ca, la urma urmei, firmele doneaza in principal pentru a-si face publicitate. Insa indiferent ca sunt facute dintr-un autentic spirit caritabil sau din calcul, si donatiile in bani, si celelalte actiuni caritabile facute de firme au efecte. 70% dintre consumatori prefera produsele sau serviciile unei companii care este implicata in actiuni legate de rezolvarea unor probleme sociale sau de mediu, arata un studiu realizat la nivel european de catre MORI (Market & Opinion Research International). "Nu poti insa sa acuzi o corporatie de faptul ca e responsabila social, indiferent de castigurile pe care le are in urma acestui obicei, pentru ca nimeni nu te opreste sa te implici si tu", spune Elena Diaconu de la CENTRAS.
Cei care au lansat proiectul donatiionline.ro cred ca portalul se va impune in ciuda unor astfel de perceptii. "Targetul portalului nu e alcatuit doar din personajele publice cu bani sau corporatii. Ne adresam si celor din diaspora sau celor cu bani, dar care nu sunt neaparat si persoane publice", spune voluntarul Horia Calin. Statisticile sunt de partea initiativei. Studiul realizat de Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC) a scos in evidenta ca exista un potential semnificativ pentru cresterea donatiilor in Romania. Mai mult de jumatate din populatia adulta chestionata a sustinut ca e foarte probabil sau probabil sa faca o donatie in anul viitor, desi 60% din cei care au afirmat acest lucru au conditionat efectuarea unei eventuale donatii de cresterea venitului personal sau al familiei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro