Sfarsit de an cu adrenalina
Unul dintre putinele filme din 2010 care au primit si girul criticilor, dar si al spectatorilor (a urcat pe primul loc in topul incasarilor la premiera sa americana), “The Town” confirma categoric faptul ca Ben Affleck are toate sansele sa calce pe urmele lui Clint Eastwood, popularul actor devenit regizor cu (deocamdata!) doua Oscaruri si vreo zece nominalizari.
Poate ca "Orasul" nu se va regasi printre cele zece filme nominalizate la anul la Oscarul pentru cel mai bun film, dar asta nu inseamna ca aceasta productie, unde Ben Affleck este regizor, scenarist si actor principal, nu merita toata atentia amatorului de thrillere de actiune. S-o spunem extrem de simplu: daca v-a placut "Heat"/"Obsesia" al lui Michael Mann, cu siguranta o sa va placa si "The Town".
Patrundem din nou in lumea spargatorilor de banci, dar parasim Los Angelesul pentru Boston. In cateva randuri aparute pe ecranul negru ti se prezinta premisele: un cartier de cativa kilometri patrati din orasul american este raspunzator pentru un urias procent din spargerile de banci locale. Meserie mostenita din tata in fiu, jaful este ocupatia de baza a raufacatorilor din Charlestown, iar Doug MacRay (Affleck) si banda lui se afla in spatele unora dintre cele eficiente spargeri.
Alaturi de trei tovarasi, dintre care iese in evidenta Jem (tot mai popularul Jeremy Renner din oscarizatul "The Hurt Locker"), Doug jefuieste o noua banca, dar un concurs de imprejurari ii obliga pe spargatori sa o ia ostatica pe directoarea acesteia, Claire (Rebecca Hall). Poate ca atractia simtita de Doug pentru Claire nu suna foarte credibil la citirea sinopsisului, dar Affleck si mai ales excelenta Hall fac ca relatia incipienta dintre cei doi protagonisti sa decurga suficient de natural (daca nu si familiar) pentru a complica scenariul cu directii cat se poate de ofertante.
Intensitatea lui "The Town" este putin stirbita de faptul ca filmul pare o idee prea lung si de impresia ca, din scenariul scris de Affleck in colaborare cu Peter Craig si Aaron Stockard (pornind de la romanul "Prince of Thieves" al lui Chuck Hogan), s-a dorit bifarea cam oricarei emotii posibile, intr-un film cam prea dramatic pentru a se inscrie pur si simplu la categoria "heist movie". Cu toata incoerenta sa, acest al doilea proiect regizat de Affleck te tine bine insurubat pe scaun cu scene de actiune si urmarire gandite la marele fix, confruntari de focuri de arma, dar si cu acea atmosfera specifica genului, care-ti sugereaza ca de eroi nu se va alege nimic bun.
Cel mai interesant aspect al lui "The Town"? Griul perfect al personajelor sale, care te provoaca pe durata filmului, ca spectator, sa iei o decizie importanta: cu cine tii in aceasta batalie pe muchie de cutit a spargatorilor impotriva FBI? Nu ti se ofera justificari, iar povestea de dragoste dintre Doug si Claire nu romantizeaza deloc personajele, lasandu-le departe de cliseul cu "baiatul cel rau si fata cea frumoasa". Franchetea si lipsa de menajamente (totul se desfasoara, pana la urma, intr-o lume "care pe care") se intensifica in Charlestown, unde moralitatea si un sumbru cod al onoarei asigura cateva dintre cele mai puternice secvente.
Probabil ca membrii Academiei Americane de Film vor avea mari probleme cu "Orasul", principalul motiv fiind faptul ca toate rolurile secundare ar merita recompensa unei nominalizari. Jon Hamm, actorul transformat intr-un star de serialul "Mad Men", este brici in rolul agentului FBI pentru care prinderea bandei lui MacRay devine o adevarata obsesie (ca tot pomeneam de "Heat", un cuvant, in sensul folosit de Michael Mann, foarte des pomenit si in filmul lui Affleck).
Blake Lively, pe care o vom vedea la anul in blockbusterul "Green Lantern", arata ca se poate indeparta la infinit de "Gossip Girl" sau de accesibilul gen al filmului cu supereroi, in rolul dezlantuitei Krista, in timp ce Jeremy Renner isi lipeste si mai bine de frunte eticheta actorului in stare sa dea totul in rolul tipului de actiune fara nimic de pierdut. O aparitie meteorica a lui Chris Cooper ridica si ea stacheta, dar impresia cea mai puternica in ceea ce priveste rolurile foarte scurte o lasa Pete Postlethwaite in rolul Florarului, eminenta cenusie a lumii interlope din Charlestown si angajator, prin metode extrem de neortodoxe, al grupului MacRay.
Daca ultima zi a anului vine cu dorinta de adrenalina la cinema, nimic nu ne opreste sa incercam "Orasul", chiar daca filmul lui Affleck are o concurenta puternica din directia genului de familie, atat de popular de sarbatori. La sfarsitul lui decembrie, pana si SF-urile sunt de familie, cu lider de pluton asteptatul "TRON: Mostenirea", laudat mai degraba pentru efectele speciale decat pentru subiect. La capitolul comedie avem de-a face din 24 decembrie cu "Little Fockers"/"O familie de cosmar", a treia reintalnire a lui Robert De Niro cu Ben Stiller in sanul familiei Focker, in timp ce Jack Black se joaca de-a Gulliver intr-o noua ecranizare, de aceasta data in cheie moderna, a "Calatoriilor" lui Jonathan Swift.
Cu o saptamana mai devreme este randul comediei romantice (si de familie) "Life As We Know It", cu Katherine Heigl si Josh Duhamel in rolurile principale. Printre atatea dulceturi, "Orasul" este categoric palma care o sa va trezeasca si o sa va faca sa incepeti 2011 cu atentia treaza.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro