Gourmet la 30.000 de metri
Specialitati gourmet, combinate cu vinuri rare alese de marii sommelieri ai lumii si accesorizate cu gustari care se incadreaza in linia sanatoasa impusa in gastronomia secolului XXI - cam asa arata meniul restaurantelor de la 30.000 de metri inaltime.
Asa ca interiorul de la clasa business a ajuns sa semene tot mai mult cu cel din restaurantele de lux. "Imaginati-va un club londonez exclusivist tapitat cu plus si decorat cu scaune relaxante si lumini care creeaza atmosfera (...) la 35.000 de metri altitudine", spune Emil Delibashev, Country Commercial Manager al British Airways Romania si Bulgaria.
Pentru a dezvolta designul business class, British Airways a apelat la Winkreative, agentia de advertising si design "nfiintata de Tyler Brule, un jurnalist care scrie editoriale despre turismul de business in cotidianul britanic International Herald Tribune si care a lansat revista de business Monocle.
Ca in orice restaurant, mancarea este foarte importanta. Meniul British Airways este conceput de un "Consiliu Culinar" din care fac parte specialisti precum Mark Edwards de la restaurantele cult Nobu, Shaun Hill, bucatar-sef, proprietar al restaurantului Glasshouse din Worcester, sau Nicholas Lander, corespondent special "n domeniul restaurantelor la Financial Times.
Meniul este structurat asemeni unei liste clasice dintr-un restaurant "de pe pamant": aperitive (rulada de somon cu crema de verdeturi proaspete, salata de anghinare si sparanghel, crevete roz cu verdeturi si sos de portocale proaspete, salata cu rosii, busuioc si mozzarella) si feluri principale (miel in crusta crocanta cu sos de piper negru proaspat macinat si cartofi, creveti roz "nabusiti cu orez, pui marinat cu salata de legume mediteraneene coapte cu sos de lamaie tarhon, file de cod cu homar si sos, mancare de pui cu legume de primavara, somon cu chimen uscat cu vinete si piure de naut).
Totodata exista varianta "Catch of the Day" care "a fost introdusa "n asociere cu restaurantele Loch Fyne (specializati in peste si fructe de mare proaspete - n.r.) din aeroporturile londoneze Heathrow si Gatwick, oferindu-le clientilor posibilitatea de alege mancaruri din peste proaspat", spune Delibashev. Meniul British Airways contine si o varianta, "Lighter Options" pentru plecarile din timpul noptii, care include mancaruri mai usoare: crab "thermidor", somon salbatic scotian, gaina Cornish fripta, prajiturele de homar, cod marinat sau file de vita "n stil Thai.
"Mancarurile sunt servite "n farfurii de ceramica asezate pe fete de masa de olanda alaturi de care se afla servetele din damasc albe si albastre cu inele din otel", conchide Delibashev.
Pe de alta parte, Air France a imaginat un club gourmet francez la clasa business. "Pasagerii au la dispozitie un meniu ? la carte, cu posibilitatea alegerii dintre 3 aperitive si 4 feluri calde, inclusiv meniul special al zilei, care se schimba la fiecare 10 zile. De asemenea exista o selectie de paine si branzeturi frantuzesti, iar pentru desert, produse de patiserie, sorbeturi si fructe asortate. Cafeaua poate fi servita si la un bar, deschis pe toata durata zborului, impreuna cu ciocolata sau alte bauturi digestive", spune Alexandru Dobrescu, director al Air France KLM Romania.
Mancarurile din meniul Air France business class variaza de la preparate traditionale frantuzesti (terrina cu foie gras si fructe uscate marinate, prajitura cu rosii si branza de capra, friptura de miel cu piure de fasole si mazare cu ulei de masline, file de cod cu arpagic, o selectie speciala de branzeturi sau prajitura cu migdale, vanilie si ananas) pana la aperitive (file de somon cu dovlecei marinati in ulei de masline) si feluri principale internationale (vitel cu fasole verde si cartofi sote sau placinta marocana cu pui si legume cu sos de capere si legume julienne).
Dobrescu spune ca in cazul zborurilor cu plecare din Paris meniurile sunt reinnoite integral la fiecare doua luni, iar pentru zborurile spre Paris schimbarea se face la trei luni. Lista de vinuri este modificata si ea la fiecare doua luni.
"Incepand din primavara anului 2005, Olivier Poussier, ales cel mai bun sommelier al lumii in 2000, se ocupa de selectia de vinuri si sampanie de la bordul Air France. Pentru a realiza lista de vinuri, Poussier analizeaza si degusta peste 650 de vinuri din diferite regiuni ale Frantei, din care alege 77", spune directorul Air France KLM Romania. Se pare ca aceste vinuri se adapteaza si compenseaza aerul uscat si presiunea din cabina, care modifica perceptia gustului. Reprezentantii Air France KLM spun ca in fiecare an se consuma 800.000 de sticle de vin si un milion de sticle de sampanie in care Air France investeste 20 de milioane de euro. Swiss Airlines au conceput, la randul lor, un program gourmet care sa puna in valoare traditiile culinare din Elvetia. Conceptul este promovat sub numele de "SWISS taste of Switzerland" si presupune ca mancarea sa fie gatita, pe rand, de cate unul dintre bucatarii reprezentativi pentru Elvetia.
Didier Schneiter, bucatarul-sef de la Beau-Rivage Palace din Lausanne, care este responsabil si pentru bucataria La Rotonde, restaurantul cotat cu o stea Michelin, este chef-ul ales sa gateasca pana in luna noiembrie pentru pasagerii de business ai SWISS.
Schneiter a conceput un meniu care include vita cu ciuperci si cartofi copti si vinuri precum AOC Clos de la George, Ch?teau Pontet-Canet AC Pauillac sau Dezaley AOC Clos des Moines din regiunea Lausanne. Conceptul "SWISS Taste of Switzerland", introdus in 2002, presupune alternarea meniurilor din diferite cantoane ale Elvetiei. Pana in prezent meniul a inclus preparate traditionale din Basel, Valais, Ticino si Appenzell.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro