La turatie maxima

Postat la 25 septembrie 2006 275 afişări

Zgomot. Mult zgomot. MaSinile sunt pregatite pentru start . Si incepe sa miroasa a cauciuc Incins, dar asta nu-l deranjeaza. Pentru George Grigorescu, multiplu campion national, lumea curselor de raliu este o pasiune de-o viata. Si, de trei ani, si o afacere. Compania pe care a infiintat-o - Mach 1, o investitie de aproape 100.000 de euro - se ocupa de vanzarea, inchirierea si pregatirea masinilor de raliu. Grigorescu spune ca deocamdata nu si-a recuperat investitia. Dar faptul ca 2006 va fi primul an in care va obtine profit il face sa creada ca este pe drumul cel bun. \"Chiar daca pentru moment este un business intretinut, vreau sa ocup acest loc pe piata si cred ca sunt indreptatit sa o fac\", spune Grigorescu, cu gandul la competitiile castigate de-a lungul anilor. Eugen Badina, care a dezvoltat si ulterior a vandut in anul 2000 compania Valtec, o afacere de import si distributie a lubrifiantilor Valvoline, este pilot de raliu si unul dintre clientii lui Grigorescu. La momentul vanzarii companiei, Valtec inregistra vanzari de aproximativ 3 milioane de euro pe an. \"O masina decenta costa intre 25.000 si 50.000 de euro, iar bugetul minim pentru revizii si piese de schimb pentru un sezon este de aproximativ 20.000 de euro, cu conditia sa nu fie accidente grave\", explica Badina, care spune ca-si acopera bugetul in proportie de 80% din resurse proprii, restul fiind \'subventii\' de la prieteni sau partenerii de business care ii cunosc pasiunea.Eugen Badina a patruns in lumea raliurilor oarecum indirect. In 1994, lucra pentru o companie care se ocupa cu importul si distributia de piese auto. Trei ani mai tarziu a pornit, alaturi de un prieten, un business propriu, devenind importatori si distribuitori ai lubrifiantilor Valvoline. \"Am avut succes si, dintr-o marca aproape necunoscuta in Romania, am ajuns un concurent veritabil pentru jucatorii cu traditie pe piata de pe piata romaneasca - Castrol, Texaco, BP, Aral\", povesteste Eugen Badina. Cum Valvoline avea ca politica promovarea sporturilor cu motor, Badina a participat, in calitate de sponsor, la etapele Campionatului National de Raliuri. \"Asta m-a apropiat si mai mult de acest sport si in 1999 am avut prima tentativa de participare ca pilot intr-o etapa. Mi-am achizitionat si o masina, un Ford Escort 2000, dar un accident de motocicleta mi-a dat planurile peste cap\", spune Badina. De motociclism era pasionat inca din 1998. A inceput cu o Yamaha XT si a trecut la KTM LC4, iar mai apoi la Harley-Davidson Heritage Softail.Cursa cailor putereIn 2003, a debutat in sfarsit ca pilot de curse in raliul Siromex Baia Mare. \"Un debut cam tarzior, la 33 de ani, dupa o cura de slabire in care am pierdut 43 kg ca sa pot incapea in scaun\", marturiseste el. A inceput cu un Renault Megane de 170 CP achizitionat din Franta la mana a doua, cu 15.000 de euro. Dupa cateva curse si multe probleme tehnice, a renuntat la Megane si, in august 2003, la Sibiu, a participat cu un Renault Clio Rs Ragnotti de 185 CP. A urmat un sezon 2004 complet alaturi de Mach 1 ProMotor Rally Team. Tot de la compania lui Grigorescu a inchiriat un Renault Megane pentru sezonul din 2006.In afara de masina pe care i-a inchiriat-o lui Eugen Badina, Grigorescu intretine la Mach 1 alte cinci masini de raliu - patru apartinand unor piloti activi si a cincea unui pasionat amator. Pentru a-si sustine investitia, Grigorescu se ocupa si de tuning pentru masinile de serie, dar numai pentru imbunatatirea performantelor dinamice. Acum lucreaza la dezvoltarea unui Logan si asteapta noul sezon pe care-l va ataca de la volanul unui Subaru Impreza STI. Nu in costum, ci in salopeta de pilot. Afacerea lui, o nisa neexploatata suficient in Romania, are mare succes in Europa Occidentala, unde pasionatii care au suficienti bani pot merge la startul etapei de raliu cu mainile in buzunar, pentru ca masina (cumparata sau inchiriata) este pastrata la garajul companiei, care se ocupa de transportul ei la locul de desfasurare al cursei si de asistenta tehnica pe timpul competitiei.Mentinerea unei masini intr-o stare tehnica optima pentru curse presupune costuri ridicate la fiecare etapa. O anvelopa de concurs costa 250 de euro, iar intr-o etapa se uzeaza, in mod obisnuit, pana la 10 anvelope. Jantele din aliaje usoare sunt, de asemenea, scumpe - in jur de 200 de euro bucata -, iar pilotii distrug cateva la fiecare cursa. Se mai aduna la cheltuieli masina de recunoasteri, cazarea si masa pentru echipaj in saptamana cursei, taxa de inscriere, echipamentul de curse si cel de prezentare.Doctorul si furtunaPasiunea pentru cursele de raliu si banii necesari pentru a si-o satisface este lucrul pe care il au in comun si Sorin Badea, proprietarul companiei Veteco, unul dintre principalii competitori de pe piata produselor farmaceutice de uz veterinar din Romania, si Marco Tempestini, proprietarul unei companii textile care produce in lohn pentru brandul Glenfield. Badea lucreaza cu Colina Motorsport (dealer Ford), iar Tempestini se gandeste sa-si infiinteze propriul service, la Cluj, care sa atraga clienti nu doar din Romania, ci si din Ungaria, Bulgaria si Cehia. Sorin Badea s-a molipsit inca din copilarie de o boala pe care n-o poate trata niciun medicament: pasiunea pentru cursele de masini. \"Sporturile cu motor m-au atras inca din copilarie, si pe la 12 ani, cand am urcat pentru prima data intr-un kart, am realizat ca imi place viteza si competitia\", isi aminteste Badea. In raliuri a debutat 10 ani mai tarziu, la inceputul anilor \'90, la o competitie pentru amatori organizata la Sibiu, cand a condus Dacia 1300 a parintilor. Atunci a fost remarcat si cooptat de echipa IPAS din Sibiu, campioana nationala din 1987, unde a invatat ce inseamna cu adevarat cursele de raliu. In ciuda succesului de la debut, studiile si apoi cariera l-au tinut departe de curse aproape 12 ani. \"Programul foarte incarcat dar si resursele financiare limitate nu mi-au permis sa am o masina performanta decat in 2002, cand am reusit sa construiesc un Mitsubishi Lancer Evo 6, plecand de la o masina de strada second-hand. Toata aventura a costat in jur de 40.000 de euro\", povesteste Badea. Acum concureaza pe un Mitsubishi Lancer Evo 7, masina pe care a cumparat-o in 2005 din Lituania. \"Desi era intr-o stare tehnica buna, masina a necesitat investitii masive. Valoarea actuala a masinii este in jur de 75.000 de euro\", spune el. Marco Tempestini, supranumit Tempesta (furtuna - din italiana), si-a inceput activitatea sportiva in 1991, cu sase ani inainte sa-si aduca afacerile in Romania. In 2004 si 2005 a concurat in cel mai dificil raliu de anduranta din lume - Paris-Dakar. Pretul placeriiDin pacate pentru el, ambele experiente s-au soldat cu abandonuri. \"Daca vrei sa mergi la Dakar ca pilot profesionist si sa lupti pentru o pozitie in primii 20, trebuie sa ai cam 200.000 de euro, iar daca vrei sa castigi, atunci iti trebuie mai mult de 700.000 de euro.\" Anul acesta italianul s-a inscris pentru prima data la campionatul romanesc de raliu, propunandu-si din start sa ocupe, la final, pozitia 1. Masina lui Sorin Badea este intretinuta de Colina Motorsport, care ii asigura, contra cost, logistica, mecanicii si asistenta tehnica pe timpul fiecarui raliu. Iar costurile ajung intre 8.000 pana la 10.000 de euro la fiecare etapa. Eugen Badina, care lucreaza cu Mach 1 - de la care a inchiriat si masina -, cheltuie pe cursa in jur de 8.500-9.000 de euro. Bugetul lui Marco Tempestini pe 2006 este de 150.000 de euro, iar masina pe care concureaza, un Subaru Impreza, este inchiriata de la firma italiana Aimont Racing. Marco Tempestini intentioneaza sa deschida anul viitor la Cluj o filiala a acesteia, Aimont East Europe, care sa pregateasca si inchirieze masini de raliu in Romania si pe pietele din regiune.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
La,
turatie,
maxima
/arta-si-societate/lifestyle/la-turatie-maxima-4073332
4073332
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.